de eerste keer slepen

nee ben nog nooit naar zo'n meeting geweest
de eerst volgende ga ik zeker heen

succes met zoeken naar een kist
mijne heb ik van ebay.de af
meschien ook een optie om te kijken

gr erik

Slepen

Onno en ik slepen ook wel redelijk wat maar het slepen zelf blijft het leukste.Vaak zijn we snel weer beneden want zweven is saai ;)

Precies.
eusa_dance.gif

Daarom hat Ik ook een Pilatus B4. (3,75 span)

Kon je sneller beneden zijn als de sleepkist.
s33.gif

Mvg Johan

@ erik

ik bijna zit dagelijks op ebay.de ;-) welke kist heb jij daar weg gehaald dan? Nadeel is vaak de enorme afstanden maar ze hebben daar wel veel meer en ook veel mooiere spullen te koop dan dat je hier ooit tegen kunt komen!

Vandaag ook prima eBay weer trouwens ;-)

ja zeker ben er ook best trots op
volgens mijn is het de ideale sleper
je kan hem niet overtrekken gas dicht vol up en hij komt recht naar beneden valt apsoluut niet weg over de vleugel
daar door kan je ook heel langzaam vliegen
maar als je gas geeft kan je ook vrij rap slepen
nu nog veel oefenen
de eerste de beste meeting ben ik van de partij

gr erik

Bigg Jim

Ik heb bij mij een tekening liggen van de Jim ik was van plan om deze ook te gaan bouwen maar moest eerst een Red Bull van Rosenthal dit is ook een sleepkist afmaken,als er intresse is kan ik tegen betaling een copy laten maken van deze:D:D
De prijs met verzenden zit ongeveer rond de 20 Euro kan goedkoper zijn ik weet het niet zeker.:(

ja zeker ben er ook best trots op
volgens mijn is het de ideale sleper

gr erik

Dat is helemaal geen sleper! Een sleper heeft een dubbele staart.
Zoals bv. deze Big Lift:

07%2004%2000%20001.JPG

En wat doe je als er 4 zwevers op het veld zijn, en er is maar 1 sleeptoestel?

08%2003%2016%20017.JPG

[URL="
[/URL]

Gr Wim

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals bv. deze Big Lift:

en waarom dient een sleper percé een dubbele staart te hebben?
ik heb anders legio kisten zien slepen (kijk maar is op youtube) met een enkele staart, wat ook nog eens prima ging.
het kan mischien beter of makkelijker zijn, maar dat betekend niet dat alle andere kisten geen sleepkisten zijn.
groeten Gertjan

Dat zijn de woorden van de sleepgoeroe van onze club. En slepen is toevallig een van zijn specialiteiten!
Ikzelf ken niks van slepen, ik hang gewoon m'n Foxje achter de sleper, en volg het touw...:p

Mhhhh, mijn Super Decathlon waar ik mee sleep heeft toch ook echt een enkele staart hoor ;-)

Wim,

Het idee van de dubbele staart voor modelslepers is vele jaren geleden geboren, en heeft met name vele volgers gevonden in de Franstalige landen, bvb de Bison was een sterk vertegenwoordigde kist.
Het ligt voor de hand dat je met twee kielvlakken denkt dat het touw "veilig" er tussen ligt, ipv tegen het kielvlak aan ligt te slaan bij één kielvlak.

In de praktijk valt het echter allemaal mee, vrijwel altijd zal de zwever dusdanig hoog boven de sleper hangen, dat het totaal niet uitmaakt.
Dat neemt niet weg dat er schade kan ontstaan door het touw, ik heb zelf al enkele servo's aan het richtingroer moeten vervangen....
Maar komt het touw er tegen dan is het effect op het vliegtuig verder gering.

Dubbele staarten hebben echter vele nadelen:
De constructie is een stuk gecompliceerder, veel zwaarder en véél kwetsbaarder als een enkel vlak. Voor een goede aansturing zijn ook twee servo's beter als één, dat maakt het duurder en extra complex.
Als het touw lijft haken aan één van de vlakken, dan kan de afloop desastreus zijn, de krachten zijn dan enorm op de staart.
Omdat de staart zwaarder is, zal het allemaal flink staan rammelen bij een zware ééncilinder motor, ook iets wat niet bevorderlijk is voor de levensduur.
Hoe meer obstructies je aan de staart hebt, hoe groter de kans is dat een touw zich verwart. Ofwel de staart moet zo "clean" mogelijk zijn, en bvb roerhoorns moeten beschermd worden tegen het touw. Ikzelf doe dat door vanuit het kielvlak twee draden of stangen te maken die het touw weghouden van de kwetsbare onderdelen en bovendien de staart erg versterken.
Zie hier voorbeelden, de Swiss heeft stangen (alleen aan de bovenkant), de Speedster heeft draden, 4 stuks.

319_1940-01.jpg

IMG_2330.JPG

Kortom,
De dubbele staart heeft zijn tijd gehad, op alle "serieuze" sleeptreffens vliegt er niemand meer met dubbele staart.
Alle topslepers uit de acro sleepwereld (die vaak de moeilijkste taak hebben, 20kg Swifts en Foxen omhoog te sleuren) hebben allemaal modellen met één kielvlak.

Laatst bewerkt:
Voilà, da's pas een antwoord! k'Zal de boodschap doorgeven en zeggen dat ze een beetje met hun tijd moeten meegaan :p

Bedoeling is eigenlijk 5 à 6 zwevers tegelijk omhoog te slepen...is mss een leuke attractie op vliegshows ofzo. We hebben het al met 4 gedaan en dat ging vrij goed, alleen de touwen waren iets te kort.
Er hangt al snel wat gewicht achter, mijn fox van 3m50 was de kleinste en die weegt bijna 7kg...

Heeft iemand tips/ervaring met multisleeps?

Gr Wim

hoe slepen julie dan? hebben de lijne ieder een verschillende lengte dan?
ik kan me voorstellen dat de zwevers elkaar kunnen raken als je dit niet zou doen.
en waarom slepen julie met 6 kisten te gelijk? zijn er zo veel zwevers om gesleept te worden of gewoon voor de fun.
persoonlijk zou ik liever op mijn beurt wachten en niet een dure (schaal) bak er aan wagen.
groeten Gertjan

Elke lijn heeft een verschillende lengte (~3m verschil)
Ook met verschil in lengte kunnen ze elkaar raken en in mekaar verstrikt raken...

We moeten een beetje aan het milieu denken. Het zou zonde zijn om met een motor van 160cc maar 1 zwevertje omhoog te trekken, terwijl er makkelijk 4 meekunnen.:p Is gewoon voor de fun hoor...

Gr Wim

Wim,
Ja multisleeps zijn zeker spectaculair, vooral op een show. Maar zelf vind ik het te gevaarlijk daar een dure sleepkist, cq dure zwever aan te wagen. Is natuurlijk iedereen zijn eigen keuze....

Back