De grote doos - Skymaster Viperjet

Hmm,

als ik deze zo zie zou 't toch wel eens schaal kunnen zijn

Photos: ViperJet Mk II Aircraft Pictures | Airliners.net

Meteen een goede smoes om 't zo te doen ;) :p

Dag Hans,

ziet er goed uit, maar hier is een foto van de versie die wij hebben(LET OP!!! Wingtips)

96919147.jpg

Hier zie je dat de wieldeuren wel open staan.
Heb laatst ook een foto gezien dat ze tijdens de landing open stonden, kan hem alleen nu niet meer zo gauw vinden.

Gr. Ron

Damn.. je hebt gelijk... ;) Achja, voordeel is dat als ik me dr aan ga ergeren ik de sequencer gewoon hoef om te programmeren..

Zie nu ook dat de neusdeur eigenlijk in tweeen moet :p

Pitot-buis gaat dr misschien wel nog opkomen - handige foto! :)

Vandaag nog een beetje aangeklooid (volgende week vakantie, dus dan kan ik hoop ik wat meer meters maken..)

Eerst de kabels voor hoogte- en richting maar eens getrokken:
23-12-cables.JPG

'k ga zo met de hulp van Maikel wel snel door mn 100 meter heen :rolleyes:

Daarna de connectors ook maar gesoldeerd. Geheel volgens traditie, eerst een keer fout (en ik was nog wel zo trots dat ik de krimpkous niet vergeten was)

Zo dus niet:
23-12-zoniet.JPG

En zo dus wel:
23-12-zowel.JPG

Zo als ze allemaal gedaan zijn. Weer 1 miniscuul puntje van de lijst af:
23-12-connectors.JPG

Achterste tub ook maar wat verstevigd - die moet dr straks voor 't tanken en hoppertank-controler (regelmatig) uit. De voorste is stevig genoeg, en blijft toch voornamelijk in 't toestel.

23-12-carbon.JPG

Dat was 'm weer voor vandaag. Mn nieuwe rechter-vleugel wordt gespoten, hoop die begin volgend jaar ergens te krijgen zodat ik de vleugels verder af kan maken, en de tanks inbouwen etc.
Een nieuwe pijp is ook onderweg (meegeleverde was prima, maar wat klein voor de mannen-motor), dus als die ingebouwd is kan ik aan de inbouw van de turbine beginnen (en het lamineren van een nieuwe bypass)

Hans

...............\\\|||||||///
.................\--.....--/
.................(\@..@/)
-----oOOOo---(_)---oOOOo-------

TATAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

En niet jatten van mij ja

Gr Japioooooooooooo

Fijne feestdagen en een gezond 2010

En aangezien we allemaal zo lekker bezig zijn, toch nog maar iets gedaan vanavond, begin gemaakt aan de ECU-plaat.

Toch geprobeerd 't een beetje overzichtelijk te houden. (alhoewel als de cockpits dr in zitten je helemaal niks meer ziet van mn inbouw-werk... )

27-ecuplaat.JPG

Ook meteen maar de alu ringen in de tanks gelijmd. Kraantje na 't filter en de pomp, de kleppen zitten aan de onderkant:

27-ecuplaatbottom.JPG

Ik was door mn 'gewone' triplex heen, dus deze plaat maar gemaakt van één van de platen die gebruikt waren als verpakkings-materiaal voor de viper. Heb nu voldoende voorraad tripex voor een hele berg radioplaten :)

Zo ziet 't er ingebouwd uit.
27-ecuplaat2.JPG

Wilde eerst de tankdop van de bovenste tank aan de voorkant maken, maar daar zit de achterste cockpit-tub helemaal tegenaan. Zo zal 't ook wel goed gaan (Als ik tenminste niet meer op zn kop vlieg als rechtop ;) )

Volgende week 'n weekje vrij, dus dan maar aan de mal van de bypass beginnen... (zucht..)

Hans

De achterste radioplaat, met de ECU/pomp/hopper komt trouwens aan de voorkant tegen dat dubbele spant geschroefd. Op de tank lamineer ik 2 schroef-punten, waar ik de plaat ook opschroef. Dan zit aan die kant de plaat meteen vast, en kan ook de hoofd-tank nergens meer naartoe (die past precies tussen de romp-bodem en de 2 inlaten)

Hans

zelfs aan de onderkant van de plaat ziet er netjes uit, dat zie ik graag.
mooi he , al die moeite van iets wat je toch niet ziet:mrgreen:

@Hanzl

Kelere dat had ik dus net vandaag uitgevogeld om de kleppen enz enz aan de onderkant van die plaat te maken, daar is ruimte zat.

Mooi werk man graag zie ik meer foto's van de bouw van je prachtige kist.

Gr Japiooooooooooooooooooo

YEP :yes::yes::yes: dat ga ik bij mij ook maar doen!! ruimte lijkt onze ergste vijand bij het bouwen :mrgreen:

Nieuw speelgoed! Altijd leuk als de grote bruine vrachtauto voor je huis stopt. Klein doosje dit keer, maar wel weer leuke bling voor de jet:

P1010079.JPG

Wat dr in zat was toch iets groter dan ik gedacht had... Waar ga ik daar nu weer een mooi plekje voor verzinnen...

P1010080.JPG

Uiteraard wel weer compleet geleverd, zo te zien moet 'ie volgens Jetcat plannen direct achter de uitlaat gaan inspuiten. Ik ga eens met ze mailen of dat ook na de thrust-tube kan/mag, lijkt me wat veiliger en schoner...

P1010081.JPG

In elk geval weer 200g extra gewicht ;)

Hans

Direct achter de uitlaat is inderdaad voor 't roken het beste. Waar ik (een beetje, want dr komt nog een afsluitklep tussen, en de pomp kan alleen aan als de turbine loopt) bang voor ben is dat er na-druppelt in de romp, en dat bij de volgende start voor vlammen zorgt. Niet fijn als je je motor tijdens 't starten niet kunt zien :rolleyes:

Maar ik neig toch alweer meer naar de standaard installatie ;)

Hans

Wat ik heb gemerkt was dat nadruppelende olie (een hele buis met een laagje slaolie :)) wel voor rook zorgt bij het starten maar niet voor vlammen. Ik zou het olie buisje ook in de stuwbuis hangen en iets achter de motor. Als het drupt / lekt dan zit het in de buis en niet in de romp. De klep komt zo ver mogelijk naar achteren neem ik aan. Wordt die ook aangestuurd door de ecu?

De ECU wordt gekoppeld aan de pomp. ECU geeft de pomp alleen vrij, als de turbine draait.

De klep zit gekoppeld aan de rookpomp, die opengaat als de pomp start. Verder zit de pomp nog aan een los ontvanger-kanaal om de smoke aan en uit te kunnen zetten (proportioneel)

En inderdaad de klep zo ver mogelijk naar achteren. Denk ook wel dat 't goed gaat, maar zou 't jammer vinden als ik na een paar starts een gebubbelde romp heb ;)

Japio, helaas, vakantie voorbij ;)

Maar wel weer wat kunnen prutsen. Heb me maar eens bezig gehouden met wat kleiner werk. Accu's en kabelbomen daarvoor liggen op hun plek. Binnenkort de servo-kabels solderen, en dan kunnen alle platen met electronica dr in. (pre-fab he ;)

Vandaag dus maar eens naar de voorste cockpit gekeken. Zoals de meesten wel weten, is het onderdeel dat over 't voorste instrumentenpaneel komt te kort. Had geen zin om een compleet nieuw onderdeel te maken, dus maar een plankie gemaakt wat 't gat afdekt. Moet 't nog zwart (mat) spuiten, maar zover ben ik in elk geval:

Plaatje op zn plek, je ziet duidelijk hoeveel plek dr open was:
02-dash01.JPG

Als ik de orginele overkapping tegen de cockpit-rand laat komen:
02-dash02.JPG

dan past dit zo precies:
02-dash03.JPG

Ik zeg: daar doe ik 't voor!

Voor Ron en Peterjan, mocht je dezelfde oplossing willen gebruiken, ik heb even 'n foto gemaakt van mn nieuwe onderdeel, scheelt je een hoop schuren, passen en meten :

02-drawing.JPG

Heb ook weer eens nagedacht over de turbine-mount. Denk dat 't wel goed gaat komen, maar voordat ik de smoke-tanks en lucht-tanks ga inbouwen, wil ik eerst de turbine op zn plek hebben, dan heb ik een beter gevoel van de ruimte die ik nog over heb voor de onderdelen.

Nu dus vooral wachten op mn nieuwe vleugel, en de nieuwe pijp.

Mn eerste planning was dat 'ie rond maart vliegklaar moest zijn, dan zou 't weer ook weer wat beter moeten zijn. Denk wel dat 't gaat lukken :cool:

Hans

Back