Skip Volk`s Super Chipmunk N1114V
.
@ Ralf: Bedankt! Ik vind de 'standaard' DH-T.10 Chipmunk ook mooier dan de Super Chipmunk, maar de Super Chipmunk vind ik wel een 'stoere' kist!
@ Jeroen: De De Havilland DHC-1 Chipmunk vloog voor het eerst op 22 Mei 1946. Het is een kist van net na de tweede wereldoorlog en was bedoeld als opvolger van de De Havilland DH-82 Tiger Moth.
Vier Chipmunks werden verbouwd tot aerobatic vliegtuigen in de Verenigde Staten als de "Super Chipmunk", Scholl's N13A en N13Y, Harold Krier's N6311V en Skip Volk`s N1114V. Van de Super Chipmunks werd het casco versterkt ter vervanging van de oorspronkelijke 145pk 'De Havilland Gipsy Major 8' met een 260pk 'Lycoming GO-435'. Ook werd in de Super Chipmunk een ander olie- en brandstofsysteem ingebouwd want de standaard DHC-1 Chipmunk kan niet "inverted" vliegen (dan slaat de motor af). De vleugels werden ingekort, de cockpit verbouwd naar een eenzitter lay-out en een automatische piloot en rooksysteem werden toegevoegd. De control stick werd drie inch verlengt voor meer controle tijdens extreme acrobatische manoeuvres. Sommige Super Chipmunks (Art Scholl) werden voorzien van een intrekbaar landingsgestel.
Een andere, meer recente "Super Chipmunk" werd ingezet door vliegshow performer Jim "Fang" Maroney. Zijn Super Chipmunk is op soortgelijke wijze bewerkt en is een ex-RCAF. Het vaste landingsgestel met wielkappen werd op deze kist behouden.
De Super Chipmunk N1804Q is eigendom van en wordt gevlogen door airshow piloot Greg Aldridge. De N13Y is nu te bezichtigen in het National Air and Space Museum in Dallas terwijl de N1114V wordt bewaard in de EAA AirVenture Museum in Oshkosh USA:
Verschil in aerobatics; de "standaard" Chipmunk vliegt vooral met energie-management door de relatief eenvoudige figuren, de Super Chipmunk kan veel meer complexe figuren met bijna het dubbele aan motorvermogen en de andere aanpassingen:
De standaard De Havilland DHC-1 (DH-T.10) Chipmunk met 145pk:
(de motor begint te sputteren als de kist een stukje inverted vliegt)
De De Havilland DHC-1 (Art Scholl) Super Chipmunk met 260pk:
En Art Scholl en Skip Volk samen in hun DHC-1 Super Chipmunks met 260pk:
(de Super Chipmunk van Art Scholl 'N13Y' heeft een intrekbaar landingsgestel, de Super Chipmunk van Skip Volk 'N1114V' heeft vaste poten met wielkappen)
De N1114V 'op autopilot':

Groeten, Ramses
.
@ Ralf: Bedankt! Ik vind de 'standaard' DH-T.10 Chipmunk ook mooier dan de Super Chipmunk, maar de Super Chipmunk vind ik wel een 'stoere' kist!
@ Jeroen: De De Havilland DHC-1 Chipmunk vloog voor het eerst op 22 Mei 1946. Het is een kist van net na de tweede wereldoorlog en was bedoeld als opvolger van de De Havilland DH-82 Tiger Moth.
Vier Chipmunks werden verbouwd tot aerobatic vliegtuigen in de Verenigde Staten als de "Super Chipmunk", Scholl's N13A en N13Y, Harold Krier's N6311V en Skip Volk`s N1114V. Van de Super Chipmunks werd het casco versterkt ter vervanging van de oorspronkelijke 145pk 'De Havilland Gipsy Major 8' met een 260pk 'Lycoming GO-435'. Ook werd in de Super Chipmunk een ander olie- en brandstofsysteem ingebouwd want de standaard DHC-1 Chipmunk kan niet "inverted" vliegen (dan slaat de motor af). De vleugels werden ingekort, de cockpit verbouwd naar een eenzitter lay-out en een automatische piloot en rooksysteem werden toegevoegd. De control stick werd drie inch verlengt voor meer controle tijdens extreme acrobatische manoeuvres. Sommige Super Chipmunks (Art Scholl) werden voorzien van een intrekbaar landingsgestel.
Een andere, meer recente "Super Chipmunk" werd ingezet door vliegshow performer Jim "Fang" Maroney. Zijn Super Chipmunk is op soortgelijke wijze bewerkt en is een ex-RCAF. Het vaste landingsgestel met wielkappen werd op deze kist behouden.
De Super Chipmunk N1804Q is eigendom van en wordt gevlogen door airshow piloot Greg Aldridge. De N13Y is nu te bezichtigen in het National Air and Space Museum in Dallas terwijl de N1114V wordt bewaard in de EAA AirVenture Museum in Oshkosh USA:

Verschil in aerobatics; de "standaard" Chipmunk vliegt vooral met energie-management door de relatief eenvoudige figuren, de Super Chipmunk kan veel meer complexe figuren met bijna het dubbele aan motorvermogen en de andere aanpassingen:
De standaard De Havilland DHC-1 (DH-T.10) Chipmunk met 145pk:
(de motor begint te sputteren als de kist een stukje inverted vliegt)
De De Havilland DHC-1 (Art Scholl) Super Chipmunk met 260pk:
En Art Scholl en Skip Volk samen in hun DHC-1 Super Chipmunks met 260pk:
(de Super Chipmunk van Art Scholl 'N13Y' heeft een intrekbaar landingsgestel, de Super Chipmunk van Skip Volk 'N1114V' heeft vaste poten met wielkappen)
De N1114V 'op autopilot':


Groeten, Ramses
Laatst bewerkt door een moderator: