Bouwverslag De Havilland T.10 Chipmunk ⇨ WG-486 G | c/n C1/0536

Skip Volk`s Super Chipmunk N1114V

.
@ Ralf: Bedankt! Ik vind de 'standaard' DH-T.10 Chipmunk ook mooier dan de Super Chipmunk, maar de Super Chipmunk vind ik wel een 'stoere' kist!

@ Jeroen: De De Havilland DHC-1 Chipmunk vloog voor het eerst op 22 Mei 1946. Het is een kist van net na de tweede wereldoorlog en was bedoeld als opvolger van de De Havilland DH-82 Tiger Moth.

Vier Chipmunks werden verbouwd tot aerobatic vliegtuigen in de Verenigde Staten als de "Super Chipmunk", Scholl's N13A en N13Y, Harold Krier's N6311V en Skip Volk`s N1114V. Van de Super Chipmunks werd het casco versterkt ter vervanging van de oorspronkelijke 145pk 'De Havilland Gipsy Major 8' met een 260pk 'Lycoming GO-435'. Ook werd in de Super Chipmunk een ander olie- en brandstofsysteem ingebouwd want de standaard DHC-1 Chipmunk kan niet "inverted" vliegen (dan slaat de motor af). De vleugels werden ingekort, de cockpit verbouwd naar een eenzitter lay-out en een automatische piloot en rooksysteem werden toegevoegd. De control stick werd drie inch verlengt voor meer controle tijdens extreme acrobatische manoeuvres. Sommige Super Chipmunks (Art Scholl) werden voorzien van een intrekbaar landingsgestel.

Een andere, meer recente "Super Chipmunk" werd ingezet door vliegshow performer Jim "Fang" Maroney. Zijn Super Chipmunk is op soortgelijke wijze bewerkt en is een ex-RCAF. Het vaste landingsgestel met wielkappen werd op deze kist behouden.

De Super Chipmunk N1804Q is eigendom van en wordt gevlogen door airshow piloot Greg Aldridge. De N13Y is nu te bezichtigen in het National Air and Space Museum in Dallas terwijl de N1114V wordt bewaard in de EAA AirVenture Museum in Oshkosh USA:

full

z.gif

Verschil in aerobatics; de "standaard" Chipmunk vliegt vooral met energie-management door de relatief eenvoudige figuren, de Super Chipmunk kan veel meer complexe figuren met bijna het dubbele aan motorvermogen en de andere aanpassingen:

De standaard De Havilland DHC-1 (DH-T.10) Chipmunk met 145pk:

(de motor begint te sputteren als de kist een stukje inverted vliegt)

De De Havilland DHC-1 (Art Scholl) Super Chipmunk met 260pk:

En Art Scholl en Skip Volk samen in hun DHC-1 Super Chipmunks met 260pk:

(de Super Chipmunk van Art Scholl 'N13Y' heeft een intrekbaar landingsgestel, de Super Chipmunk van Skip Volk 'N1114V' heeft vaste poten met wielkappen)

De N1114V 'op autopilot':

260956.jpg

:bye:

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
De Havilland DH-T.10 Chipmunk ⇨ WG-486 G | c/n C1/0536

.
Terug naar de WG-486, hier een filmpje met beelden van de WG-486 tijdens de vlucht:

[0.54 min. t/m 1.36 min.]

Groeten, Ramses

HELP!?!

.
Ik vlieg nog op 35Mhz en was van plan dat nog te blijven doen... MAAR nu zoek ik nieuwe kristallen voor een paar ontvangers en die blijken gewoon niet meer te krijgen... zelfs niet meer te bestellen o.i.d volgens meerdere hobby winkels... HELP!!

Ik zoek FUTABA Ontvanger Kristallen Dual Conversion Kanaal 80

Is er iemand die mij daaraan kan helpen??

Groeten, Ramses

.
Ha, bedankt Jef! :thumbsup:

Ik heb ook de mogelijkheid geheel over te gaan op kanaal 66 (dankzij Bert), twijfel alleen nog een beetje omdat ik kanaal 80 zo gewend ben...

Ik kan in ieder geval vooruit op de 35Mhz, bedankt heren!

Groeten, Ramses

.
Dat klopt, maar ik heb nog een paar prima werkende FUTABA R149DP ontvangers liggen zonder kristal. Maar ik heb nu twee opties; of over op kanaal 66 of nieuwe DC kristallen kanaal 80 in de UK bestellen. Komt goed!

Groeten, Ramses

Hoi Jef, bedankt, maar die advertentie is van mij zelf :mrgreen:
Kanaal 88 is in Nederland verboden, maar wel toegestaan in België.
Ik woon in Brabant Nederland en mag er dus niet mee vliegen, vandaar dat ik ze aanbied (op een Belgische site)

Ik heb van Bert meerdere kristallen kanaal 78 overgenomen dus ben inmiddels voorzien!

Wel bedankt voor het meedenken!
Groeten, Ramses

Hoi Jef, bedankt, maar die advertentie is van mij zelf :mrgreen:

Wel bedankt voor het meedenken!
Groeten, Ramses

:p:p:p ik heb de advertentie nog eens bekeken en het is inderdaad onder jou naam "Ramses" , had ik eerst nie gezien :sleeping::oops:

Groeten Jef

Maarre n hoop gezwats over zend cristallen e.d.
maar hoe zit het met de chipmunk zelf.
neem aan dat je of de moth of de chipmunk vliegklaar hebt voor de
4e Stampe en Oldtimer Fly-in

greets pascal

.
@ Jef: :mrgreen:
@ Pascal: Ik weet niet of ik aanwezig kan zijn bij de Stampe en Oldtimer Fly-in dit jaar, vandaar dat ik me ook nog niet opgegeven heb. Met deze Chipmunk ga ik na het vliegseizoen weer verder. Als ik kan, dan kom ik met de Tiger Moth en de Super Chipmunk (en Bücker/Stuka?)

Groeten, Ramses

.
De DHC-1 Super Chipmunk heeft nu zo`n 20 vluchten gemaakt en ik vind het een heerlijke kist om te vliegen! :D Ik heb het (oude) FIA kunstvlucht schema geprint en heb samen met Femmo wat geoefend om alle figuren te vliegen. De Super Chipmunk heeft er minder moeite mee dan ik heb... ;) De kist kan bijna alle figuren, inclusief de lomcevak, alleen knife-edge lukt helaas niet. Ik heb de uitslag van het richtingroer maximaal vergroot, maar de kist blijft zakken tijdens knife-edge. Maar ik moet nog een hoop oefenen om de figuren strak en costistent te vliegen en op koers te blijven... Wat foto`s van de Super Chipmunk in zijn element:

full

full

full

full

full

Het plezier wat ik nu met de Super Chipmunk heb, heeft me aangespoord weer verder te gaan met m`n andere Chippy, de DH-T.10 Chipmunk. Komende herfst/winter/voorjaar, oftewel komend bouwseizoen wil ik m`n Chippy vliegklaar hebben zodat er nog maar twee projecten overblijven:

1. Tekenen: De Fokkers en de De Schelde
  2. Bouwen: De Gloster Gladiator

De Chippy ligt dus weer op m`n bouwtafel en ik ben begonnen met het maken van een decal-sheet van de WG-486:

full

Veel foto`s van de 1:1 WG-486 bekijken en logo`s zoeken, teksten uitzoeken, kleur, vorm, afmeting, etc. Best nog wat werk maar het maakt de kist straks wel af:

full

De Chippy waar nodig strak gemaakt zodat ik met de panneellijnen en klinknagels kan beginnen:

full

De Chipmunk heeft een heleboel "raised rivets" dus dat wordt weer heel veel druppeltjes PVAc plaatsen... :hammer:

Groeten, Ramses

.
De DHC-1 Super Chipmunk heeft nu zo`n 20 vluchten gemaakt en ik vind het een heerlijke kist om te vliegen! :D Ik heb het (oude) FIA kunstvlucht schema geprint en heb samen met Femmo wat geoefend om alle figuren te vliegen. De Super Chipmunk heeft er minder moeite mee dan ik heb... ;) De kist kan bijna alle figuren, inclusief de lomcevak, alleen knife-edge lukt helaas niet. Ik heb de uitslag van het richtingroer maximaal vergroot, maar de kist blijft zakken tijdens knife-edge. Maar ik moet nog een hoop oefenen om de figuren strak en costistent te vliegen en op koers te blijven...

F4H/C voor 2015 Ramses?:D

joehoe chippy chippy chippy.........

Inmiddels vliegt de mijne ook weer na een motor wissel .
De o.s. fl70 is vervangen voor een Laser70 ik moet zeggen de beste keuze ooit!
Minder inbouwruimte benodigd en naar mijn idee krachtiger dan de fl70..

succes ramses met jou chipmunk

Greets pascal

Back