De HK500 (hobbycity Trex500 cloon)

Pinion ofwel motortandwiel ;) Ligt eraan wat je als headspeed wilt hebben. Mijn T500 hield altijd van hogere headspeeds dus ik zou voor de grotere gaan. Qua lipo zou ik de 6S 3000mah kiezen. Eigenlijk vrij standaard voor een 500.
 
...soon!

Wanneer kunnen we hem bewonderen op ons veld in schipperskerk?

Bewonderen kan altijd... tis alleen zo nat donker en koud!

Ik laat Paul (de verkoper) binnenkort een final check doen en invliegen. Daarna hoop ik frequent aanwezig te zijn!

Mits, niet teveel wind, nat óf donker is....:mrgreen:
Of heeft er iemand een mega fabriekshal oid ter beschikking?

Gr. Luc
 
Joehoe!

Het vliegt!

Helemaal top! Gisteren heeft Paul de heli gechecked. Was erg hard nodig ook. Met wat denk, krabben waar je geen jeuk hebt, en experimenteren bleek het toch handig om de roll servo's te wisselen op de ontvanger. (Had de nodige avonden geëxperimenteerd en besloten dat een expert mocht kijken waarom nou...)
Paul heeft me geleerd hoe je de 'ongeveer goed' afstelling naar bijna perfect krijgt. Hoe strak een belt moet staan, de afstelling van je Gyro en tail. En nog wel honderd tips!

Eenmaal op het prachtige veld van Jupiter in Venlo heeft Walter nog een quick final check gedaan en had Paul de eer om voor het eerst op te spoelen. Na wat checken en afstellen van de trims en Gyro was Paul na 2 lipo's buitengewoon tevreden! Sticks los en de heli hangt stabiel... niet slecht voor een heli van $59,-

Foto-RZ3PCLJS.jpg


Zelf heb ik nog geen centimeter gevlogen. Eerst simmen totdat je blaren op je vingers hebt en je relatie begint te kraken....

Bij deze wil ik Paul en Walter bedanken voor hun deskundigheid, gastvrijheid maar vooral hun bereidheid om een beginner zo goed te helpen, wat een enthousiasme! Top gewoon! :thumbsup:

Overigens boeiend om te zien met welk gooi en smijtwerk ze hun eigen heli laten vliegen! Complimenten!!

Groet, Luc
 
Even voorstellen:
Mijn naam is Peter, kom uit het zuiden van ons land en ben pas op latere leeftijd begonnen met het ongeneeslijke heli-vliegen.

Inmiddels heb ik ook een HK500 besteld en zal dus nog wel eens een beroep op u allen doen m.b.t. de aanwezige kennis en ervaring.

Ik vind het wel vreemd dat de laatste reactie op dit onderwerp op 14 december 2009 geweest is; er zijn sinds die datum toch nog wel meer vragen en opmerkingen over dit topic aan de orde geweest?

Groeten,

Peter.
 
Zal ik hem dan maar weer omhoog schoppen.

New!!!

HobbyKing Online R/C Hobby Store : HK-500CMT 3D Electric Helicopter Kit (incl. GF blades and extras)

500CFT.jpg


The highest SPEC HK Heli, the CMT is all metal, all carbon and allll good!
You cant upgrade this bad boy, its already upgraded to the maximum!
Much bigger than its smaller 450 brother, the 500CMT is an exciting helicopter to see in action and even more exciting to fly. Its 2024 alloy head ensures
hard core 3D pilots wont be dissapointed in the performance and the beautifully painted cowl and Titanium anodized components make this a visually
stunning helicopter with performance to back it up!
Carbon Fiber main frame, CF horizontal & vertical fins also full metal tail unit makes this heli perfect for Pros!
All parts are 100% compatible with T-Rex 500
Included are main and tail blades & Carbon Fiber boom supports.
Click here for parts and upgrades.

We guarantee you wont find a better priced heli of this quality anywhere!

Features.
Light weight design provides awesome flight performance and extreme 3D capability.
Rotor head/tail with thrust bearings.
Direct-to-swash CCPM linkage.
Center of gravity of battery tray designed close to the rotor head.
High efficiency belt driven metal tail.
Fully driven tail auto rotation system.
Tail servo boom mount.
Carbon Fibre Main Frame and boom support rods.

Specification.
Length: 840mm
Height: 310mm
Main rotor diameter: 970mm
Tail rotor diameter: 200mm
Motor pinion gear: 13T
Main drive gear: 162T
Tail drive gear: 31T
Drive gear ratio: 1:12.46:4.68
Weight(without power system): 1370g
Flying weight: Approx 1700g


Required items.
Brushless Outrunner Motor
Servos : See linked items below.
Radio Gear : Gyro/Rx
ESC : 80A or greater.
Battery: 2 x 2200mAh 3S 20C or greater.

500CFT-1.jpg


500CFT-2.jpg


500CFT-4.jpg


Ziet er leuk uit voor het geld.
 
Ik seg kwijl!

Hmz....dit is echt de moeite!
'Helaas' ben ik nog steeds met de eerste GT aan het vliegen. (fingers crossed) (Dan heb ik nog een comlete onaangebroken GT liggen voor spares)

Als ze nou eens deze versie uitbrengen in FBL dan koop ik hem! Hoewel de Align 550 ook naar meer smaakt...

Het resultaat van een halfjaar vliegen is dat ik nu behoorlijk rondscheur. Soms een beetje onzeker gevlogen, maar ook dat wordt steeds beter.
Ik vind dat er meer vleugels moeten overstappen naar deze uiterst betaalbare heli's!!!

HK GT rules!;)

Groetjes, Luc
 
Hoi,

Vandaag heb ik hem binnen gekregen. Kwam helaas niet zonder kosten door de douane.

Tijdens de 2e helft NL-BZL heb ik hem even (snel) in elkaar gezet.
Duurt nog even voor ik de complete setup heb. Tegen die tijd ze ik hem officieel in elkaar.
Dus alleen even voor het plaatje.

Het ziet er op het eerste oog wel goed uit al ben ik geen heli kenner.

DSC02100.jpg


DSC02101.jpg


DSC02102.jpg


DSC02104.jpg


DSC02109.jpg


DSC02107.jpg

HK500 CMT vs. Art-tech Hughes 300 "400 Class"

Gr. Dennis
 
Hoi,

Ik heb even een paar vraagjes.

In de T-rex handleiding staat de de balllink kopjes die op de hevels komen geborgd worden met een moertje aan de achterzijde. Nu zijn de boutjes van HK daar te kort voor.
Nu heb ik ze strak in het heveltje gedraaid met wat lijm en ze zitten naar mijn idee toch goed vast. Kan dit kwaad of doen er meer dit zo.

2e vraag: Ze geven voor de hevels 16 a 16,5mm op. Nu heb ik de hitec hevels gebruikt en kom op iets van 15mm uit. De stuurstangetjes staan zo goed als verticaal. Gaat dit problemen geven. Van mij hoeven de uitslagen niet zo heel groot te zijn dus in dat geval zit het mij best tenzij je problemen krijgt met de swash.

3e vraag: De accu moet vrij ver naar onderen (zeg 2cm vanaf bovenkant) 6s3000 20c anders past de kap er niet op. Nu hangt hij nog vrij recht maar de motor zit er nog niet in. Is dit normaal of is de accu gewoon te groot.

4e vraag: Er staat niet precies hoe de swash moet staan als de bladen op 0 graden staan. Ik neem aan zo dicht bij in het midden mogelijk op de as?

5e vraag: Er staat heckrotor in het midden (beide kanten gelijke afstand op de as) en heveltje verticaal. Dat heb ik gedaan maar het heveltje aan de rotorkant staat dan niet op 90 graden. Klopt dit? Kan dat overigens niet stellen.

Gr. Dennis
 
Ik heb even meegekeken met de HK500 van Han en daar is toch wel wat op aan te merken;
1) Die boutjes zijn te kort! Deze trek je er zo uit en dat kan niet de bedoeling zijn. Als je M2 boutjes gebruikt die lang genoeg zijn om het hele plastic te pakken zit je goed. Een borgmoertje (nylock) er achterop is nog beter.
2) Stangen naar de swash horen verticaal te staan. Uitslagen regelen op de zender.
3) Waar je accu bevestigd moet worden hangt af van het zwaartepunt. Ik houd altijd een iets neuslastige heli aan.
4) Als je 3D gaat vliegen dan moet de swash bij 0 graden in het midden staan. Als je "sport" vliegt dan moet de swash helemaal onderin op ongeveer -2 graden uitkomen waarbij je nog wel de rollservo's moet kunnen bedienen natuurlijk.
5) Bij een headinglock gyro moet de hekrotor idd in het midden staan, dat zal ca. 0 graden zijn. Het klopt dat de hevel dan niet 90 graden staat. Voor een std gyro de hevel ongeveer 90 graden houden bij pitch & rudderknuppel in de middenstand (ivm rudder mix). Elke heli is anders en kan dus hiervan afwijken.

Succes, Marco.

Hoi,

Ik heb even een paar vraagjes.

In de T-rex handleiding staat de de balllink kopjes die op de hevels komen geborgd worden met een moertje aan de achterzijde. Nu zijn de boutjes van HK daar te kort voor.
Nu heb ik ze strak in het heveltje gedraaid met wat lijm en ze zitten naar mijn idee toch goed vast. Kan dit kwaad of doen er meer dit zo.

2e vraag: Ze geven voor de hevels 16 a 16,5mm op. Nu heb ik de hitec hevels gebruikt en kom op iets van 15mm uit. De stuurstangetjes staan zo goed als verticaal. Gaat dit problemen geven. Van mij hoeven de uitslagen niet zo heel groot te zijn dus in dat geval zit het mij best tenzij je problemen krijgt met de swash.

3e vraag: De accu moet vrij ver naar onderen (zeg 2cm vanaf bovenkant) 6s3000 20c anders past de kap er niet op. Nu hangt hij nog vrij recht maar de motor zit er nog niet in. Is dit normaal of is de accu gewoon te groot.

4e vraag: Er staat niet precies hoe de swash moet staan als de bladen op 0 graden staan. Ik neem aan zo dicht bij in het midden mogelijk op de as?

5e vraag: Er staat heckrotor in het midden (beide kanten gelijke afstand op de as) en heveltje verticaal. Dat heb ik gedaan maar het heveltje aan de rotorkant staat dan niet op 90 graden. Klopt dit? Kan dat overigens niet stellen.

Gr. Dennis
 
Verbeteringen op bruteforce:

4: Afstelling kop en links ten alle tijden 0 graden op midstick in idle up(of 50 procent in de pitch curve) , de -2 moet je dan inregelen op de zender, dus dan ipv 0-25-50-75-100, moet je dan 40-45-50-75-100, zodat je onderin gewoon minder bereik hebt, anders kloppen de verhoudingen namelijk niet!
5: Zorgen dat de tail pitch slider in het midden van de staartrotor as staat, dan zit je zowel met een HH gyro, als een rate gyro altijd goed, beste is om de link zo af te stellen dat hij in rate mode, zonder trims niet wegdraait, dan heeft de headlock functie het ook makkelijker. rudder mix met een gyro absoluut uitzetten!!!
 
Als je de tailslider in het midden zet dan heb je 0 graden pitch. Dat zal een rate gyro dus niet bijhouden. Rudder mix bij een rate gyro werkt prima ondersteunend, alleen met een HH gyro mag dat niet want dat ziet de HH als een stuurimput.
Verbeteringen op bruteforce:

4: Afstelling kop en links ten alle tijden 0 graden op midstick in idle up(of 50 procent in de pitch curve) , de -2 moet je dan inregelen op de zender, dus dan ipv 0-25-50-75-100, moet je dan 40-45-50-75-100, zodat je onderin gewoon minder bereik hebt, anders kloppen de verhoudingen namelijk niet!
5: Zorgen dat de tail pitch slider in het midden van de staartrotor as staat, dan zit je zowel met een HH gyro, als een rate gyro altijd goed, beste is om de link zo af te stellen dat hij in rate mode, zonder trims niet wegdraait, dan heeft de headlock functie het ook makkelijker. rudder mix met een gyro absoluut uitzetten!!!
 
Ik ben bezig bij mijn hk500 de electronica in te bouwen en vraag me af,is een Spektrum 6100 voldoende voor een 500 heli?

Groeten,
Marcel
 
Nee!! De 6100 is een park flyer ontvanger!! ga je die 1, tussen carbon frames plaatsen wordt het bereik(nog meer) beperkt en 2, bereik is niet zo barveel, en dus kan het voorkomen dat ie dan buiten bereik gaat en neer stort...

een AR 6200 met sateliet, of nog beter een AR7000 met sateliet is wel aan te raden..
 
Ik kan het deze keer niet anders dan eens zijn met Anko; Koop een goede zender/ontvanger voor je (toch uiteindelijk wel prijzige) heli. Als je een verbindingsprobleem hebt met een vliegtuig dan crasht het, als je een probleem hebt met een heli dan wordt het ineens een levensgevaarlijke vleesmolen...

Ik zou minimaal gaan voor een PCM (of een 2.4GHz natuurlijk) zender/ ontvanger met heli programma voor je 120 graden ccpm tuimelschijf aansturing etc.
 
Hallo iedereen, we hebben niet heel dit topic doorgelezen maar zitten toch met een vraag:

mijn vader is bezig met de HK 500 te bouwen en nu botsen we op het volgende;
we vinden dat het tandwiel dat de riem aandrijft maar los zit op het main gear.
Er is niets voorzien om met die spanning wat te spelen, en zou dus meteen juist moeten zijn

deze dus:

29122010445.jpg


zijn er mensen die hier dezelfde ervaring hebben? want wij kunnen ons niet inbeelden dat dit zo hoort..
 
Ik heb ook een 500GT TT overgenomen en de kwaliteit (op de staart bladhouders na) lijkt niet gek. Het loopt niet zo zuiver als een echte t-rex maar het voor het geld loopt het zeker niet gek. Vlieg gedrag is heel erg netjes en voelt aan als een echte t-rex, goed gekopieerd :)

Ik heb de 1800kv turnigy 500H motor erop met 13t tandwiel en 4s 5000 mAh lipo. Dit wordt aangestuurd door een kontronik jazz. Heerlijke combinatie voor mooi rustig lang vliegen.

Ik merk alleen bij sommige toerentallen dat de heli gaat schommelen met de nick. Iets minder toeren en het is over. De bladen leken goed in balans en hebben ook 0 bladspoor. Trilling zie ik ook niet echt. Toch nog eens goed nakijken denk ik.
 
Back
Top