De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

WillydeWoofer

Forum veteraan
Vandaag weer gevlogen na circa 5 weken.
Op zich is dat niet zo heel bijzonder, ware het niet dat ik leraar-leerling heb gevlogen. Een paar jaar terug hebben we dat ook eens een tijdje gedaan, totdat ik zelfstandig kon vliegen.
Daartoe heb ik twee Graupner's MC12 ter beschikking die draadloos met elkaar verbonden zijn. Het is erg goed bevallen vandaag. Met de zender aan een draagharnas hangend, lukte het om geheel ontspannen te vliegen. Schouders omlaag en de zender aan de riem.
Het idee, dat iemand het toestel kan opvangen als het mis gaat, geeft veel rust. Ik denk zelfs, dat de instructeur helemaal niet in zal hoeven te grijpen.
Omdat ik de beschikking over twee zenders heb, kan ik ook met anderen die mode 2 vliegen oefenen.
Naar verwachting ga ik a.s. dinsdag en woensdag weer vliegen.
Groeten, Wil
 
Op dit moment ben ik met het programma Phoenix 5.5 aan het vliegen. De eerste rollen zijn reeds gemaakt.
En ook de eerste rugvluchten. Op zijn kop vliegend geef ik wat down om hem op hoogte te houden.
Ik dacht, dat je op zijn kop tegengesteld moest sturen met de ailerons!? Maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn.

Wat mij opvalt is, dat de middendekkers en 3D kisten een stuk nerveuzer reageren op de sticks. Dat heeft natuurlijk
met de plaats van de vleugels te maken en met de grootte van de roeren. Dergelijke toestellen hebben niet mijn interesse.
Ik heb meer met hard-vooruit dan met diverse capriolen. Ik heb (ongewild) tot nu toe al genoeg capriolen uitgehaald :D.
 
Zo meteen JVE maar eens lief aankijken en vragen of hij mij de komende week overdag wil begeleiden.
De leraar zender ligt al voor hem klaar ;).
 
  • Like
Reactions: jve
Ik zou het bijna vergeten, maar het veld van The Hawks ligt er schitterend bij. Ik had wel foto's voorbij zien komen op de club-app, waarop
allerlei groot materieel aan het rijden was, maar ik was echt aangenaam verrast.
Ik denk dat er geverticuteerd is, gewalst (altijd gezellig een dansje tussendoor) en iemand heeft met zijn vinger gaatjes geprikt en daar een
nieuw zaadje in gedaan. Volgende keer mag ik dat laatste doen, werd al verteld. We zullen zien.
 
Op dit moment ben ik met het programma Phoenix 5.5 aan het vliegen. De eerste rollen zijn reeds gemaakt.
En ook de eerste rugvluchten. Op zijn kop vliegend geef ik wat down om hem op hoogte te houden.
Ik dacht, dat je op zijn kop tegengesteld moest sturen met de ailerons!? Maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn.

Wat mij opvalt is, dat de middendekkers en 3D kisten een stuk nerveuzer reageren op de sticks. Dat heeft natuurlijk
met de plaats van de vleugels te maken en met de grootte van de roeren. Dergelijke toestellen hebben niet mijn interesse.
Ik heb meer met hard-vooruit dan met diverse capriolen. Ik heb (ongewild) tot nu toe al genoeg capriolen uitgehaald :D.

Rollen blijft hetzelfde, ergens ook wel logisch, een heel ander verhaal is het voor het richtingsroer ;)

Acro is nochtans zeker zo leuk als snelheid.. maar goed, jij je keuze :)

Maar bedenk wel dit, als je echt snel gaat vliegen ga je automatisch ook met een nerveus toestel te maken hebben dat reageert op de minste kleine beweging van een roer..

Iets tegen bvb de 300km/h gaat nooit "tam" reageren op een (zelfs mini) uitslag , dat zijn de wetten van de fysica gewoon :)

Dus dan komen acro en speed elkaar weer tegen op dat punt..

in die zin van, hoe snel zijn Will zijn reacties..
 
Laatst bewerkt:
Rollen blijft hetzelfde, ergens ook wel logisch, een heel ander verhaal is het voor het richtingsroer ;)

Acro is nochtans zeker zo leuk als snelheid.. maar goed, jij je keuze :)

Maar bedenk wel dit, als je echt snel gaat vliegen ga je automatisch ook met een nerveus toestel te maken hebben dat reageert op de minste kleine beweging van een roer..

Iets tegen bvb de 300km/h gaat nooit "tam" reageren op een (zelfs mini) uitslag , dat zijn de wetten van de fysica gewoon :)

Dus dan komen acro en speed elkaar weer tegen op dat punt..

in die zin van, hoe snel zijn Will zijn reacties..

Wil is supersnel :D. Hij moet alleen nog de goede reacties doen.
 
Zo meteen JVE maar eens lief aankijken en vragen of hij mij de komende week overdag wil begeleiden.
De leraar zender ligt al voor hem klaar ;).
Lief kijken kun je wel dus de helft al gewonnen.
Even de weersvoorspellingen blijven monitoren maar ik denk wel dat ik het kan plannen.
Ik ben benieuwd naar je Graupner set [emoji106].
 
Maar bedenk wel dit, als je echt snel gaat vliegen ga je automatisch ook met een nerveus toestel te maken hebben dat reageert op de minste kleine beweging van een roer..

Iets tegen bvb de 300km/h gaat nooit "tam" reageren op een (zelfs mini) uitslag , dat zijn de wetten van de fysica gewoon

Waarom zou iets wat hard gaat niet tam kunnen zijn?
Mijn F5B kisten vlogen vrij tam, zelfs mensen die normaal trage e-zwevertjes vlogen konden er mee vliegen.
Ook pylonracertjes die 300 gaan vliegen niet heel lastig, ze moeten stabiel vliegen want je moet je kunnen concentreren op het parcours.
Kwestie van goed afstellen.

GJ
 
Waarom zou iets wat hard gaat niet tam kunnen zijn?
Mijn F5B kisten vlogen vrij tam, zelfs mensen die normaal trage e-zwevertjes vlogen konden er mee vliegen.
Ook pylonracertjes die 300 gaan vliegen niet heel lastig, ze moeten stabiel vliegen want je moet je kunnen concentreren op het parcours.
Kwestie van goed afstellen.

Stabiel, is niet het zelfde als "nerveus"... Als je met hoge snelheid een bocht binnen een redelijke straal wilt houden, moet je toestel een hoge rate of turn aanhouden. Pylonracers draaien tamelijk krap, want je wilt geen onnodige extra meters af leggen als de concurrentie dat ook niet doet.

Dus stel, jij vliegt een bocht van 180 graden, met een radius van 25 meter. Best ruim. Met een kist die 100 km/u vliegt doe je iets meer dan 2 seconden over die bocht. Goed te doen. Je kist is zo afgesteld dat je 90 graden inrolt en met vol up ongeveer door die bocht scheurt. Niet erg nerveus
Nu vlieg je 300 km/u en je vliegt diezelfde krappe bocht, ook met een kist die afgesteld is om die bocht met vol up te vliegen. Nu duurt een draai van 180 graden opeens nog maar 0,6 seconden.

Vol up en na twee seconden de andere kant uit vliegen=> niet nerveus. Vol up en na 0,6 sec al de andere kant op vliegen=>nerveus...
 
Waarom zou iets wat hard gaat niet tam kunnen zijn?
Mijn F5B kisten vlogen vrij tam, zelfs mensen die normaal trage e-zwevertjes vlogen konden er mee vliegen.
Ook pylonracertjes die 300 gaan vliegen niet heel lastig, ze moeten stabiel vliegen want je moet je kunnen concentreren op het parcours.
Kwestie van goed afstellen.

GJ

Ja en ik ken iemand die mij daar heel goed bij kan helpen (knipoog, knipoog) :D
Hoe hard ging ik met de Ion bij de club bij Schiphol? En met de Quicky op het veld van Maasdriel? En met de Wot op 6s.
Bovendien zal ik altijd de nodige voorzichtigheid betrachten.
 
Ja en ik ken iemand die mij daar heel goed bij kan helpen (knipoog, knipoog) :D
Hoe hard ging ik met de Ion bij de club bij Schiphol? En met de Quicky op het veld van Maasdriel? En met de Wot op 6s.
Bovendien zal ik altijd de nodige voorzichtigheid betrachten.

Ja.. leuke mededelingen.. helaas niet van veel waarde want blijkbaar heb je daar weinig of niets aan als je in bepaalde situaties beland..

Met alle respect maar hard vliegen staat niet automatisch gelijk aan goede volleerde modelpiloot, het gaat echt meer over hoe wat waar waarom enzovoort..

Maar je bent wel goed bezig denk ik dus thumbs up!


Just my 2cents ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedenk goed wat je wilt en wat haalbaar is voor jezelf. Een model dat 300 kmh vliegt is binnen enkele seconden volledig uit het zicht. Het vergt een goede vluchtvoorbereiding en uitstekende vliegskills. Je kunt geen "rondjes" gaan vliegen op dergelijkesnelheden, daar wordt je helemaal gek van.

Met dualrate op de zender kun je een model op hogere snelheid rustiger maken. De reactiesnelheid die je echter nodig hebt kun je niet op dualrate zetten.;)

Besef goed wat de gevolgen zijn als het op dergelijke snelheden mis gaat. Ik heb zelf meedere modellen op dergelijke snelheden zien crashen door desoriëntatie. Het meeste van deze modellen is nooit meer terug gevonden. De modellen spatten volledig uit elkaar.

Het vergt ook een andere manier van bouwen, andere aandrijving en andere (preciezere) servo's.
Sterk en licht bouwen zijn een must.

Grt,

Arnoud.
 
Stabiel, is niet het zelfde als "nerveus"... Als je met hoge snelheid een bocht binnen een redelijke straal wilt houden, moet je toestel een hoge rate of turn aanhouden. Pylonracers draaien tamelijk krap, want je wilt geen onnodige extra meters af leggen als de concurrentie dat ook niet doet.

Dus stel, jij vliegt een bocht van 180 graden, met een radius van 25 meter. Best ruim. Met een kist die 100 km/u vliegt doe je iets meer dan 2 seconden over die bocht. Goed te doen. Je kist is zo afgesteld dat je 90 graden inrolt en met vol up ongeveer door die bocht scheurt. Niet erg nerveus
Nu vlieg je 300 km/u en je vliegt diezelfde krappe bocht, ook met een kist die afgesteld is om die bocht met vol up te vliegen. Nu duurt een draai van 180 graden opeens nog maar 0,6 seconden.

Vol up en na twee seconden de andere kant uit vliegen=> niet nerveus. Vol up en na 0,6 sec al de andere kant op vliegen=>nerveus...

Stabiel, nerveus, het is hoe je het noemen wilt.
Dit soort modellen gan gewoon heel makkelijk rechtdoor, je hoeft niet te corrigeren.
F5B modellen hebben maar zeer weinig uitslag op hoogte en rol, dus is ie absoluut niet nerveus.
Zelfs met 350+ kan je nog gewoon roeren met de knuppels.
Pas als je hem in standje rakken zet dan gaan alle roeren meedoen.
Hoogteroer uitslag en rolroeruitslagen blijven gelijk maar om de bocht binnen 5 meter te kunnen draaien zijn de rolroeren en flaps gekoppeld aan het hoogteroer, dus als je up geeft dan gaat de hele achterlijst een stukje naar beneden en keert het model om zijn romp.
Snapflap.
Maar dan nog is ie niet nerveus.
Een indoorvliegertje is lastiger te besturen.
Pylonracertjes idem, en die gaan ook niet hoekig de bocht om maar proberen zo vloeiend mogelijk te vliegen, dan wil je geen nerveuze kist hebben.

Wil heeft het al mogen ervaren met een Quicky 500, hij heeft er ongeveer 200 km/u mee gevlogen maar had er geen problemen mee en zei ook niet dat ie nerveus was, want dat zijn deze modellen gewoon niet.

Ja, je moet sneller reageren en je moet voor het model uitkijken, als je naar het model kijkt dan ben je te laat.
Ik keek meestel een meter of 30-40 voor het model uit, dan heb je je reactiesnelheid wat gecompenseerd.
En het is gewoon gewenning, ik vloog met mijn snelle kisten altijd relaxter dan met een langzaam ding.
De F5B wedstrijdkist was mijn "dagelijkse" model en deed er ook lichte kunstvlucht mee..



GJ
 
Ongetwijfeld goed bedoeld al die waarschuwingen. Er komen er vast nog veel meer. Op voorhand alvast bedankt.

Maar zowel GJ als ik zijn niet geheel achterlijk. Er zijn maar weinig mensen, hier op het forum, die er zoveel van weten als GJ.

Het Quicky 500 vloog geweldig strak. Ik was zeker aangenaam verrast door de snelheid, maar het was geweldig leuk om te doen.

Ga gerust door met het uiten van waarschuwingen, ik houd me er toch niet aan.

Dat is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
 
zo, ff wat overgeheveld van syllabus naar oude perikelen.
klein beetje geveegd.
oude perikelen laat ik ff staan. geen idee wat de forumsoftware doet met topics van dat formaat :D
 
Laatst bewerkt:
Willy's perikelen zijn gewoon leuk om te volgen.
Zoveel gebeurd er niet meer op het forum, dus we mogen Wil dankbaar zijn dat hij zijn ziel en zaligheid openbaar wil delen.

Ik zeg; vooral doorgaan!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top