Even een lange reactie en dan is het weekend.
Ja logisch, dan staan ze meteen te boek als crashpiloten.
Jij schrijft veel, maar je laat niets zien van de crash resultaten
Ik heb ernstige twijfels over je doen en laten, een fake bericht is zo gemaakt.
Dus in die 2 jaar ben je 90 dagen effectief bezig geweest met het leren besturen van een modelvliegtuigje?
(Een iemand heeft ongeveer 90 dagen nodig om iets in te leren).
Oh dat overspraak probleem van Spectrum, ja kan gebeuren.
Ben benieuwd of de importeur/fabrikant zijn verantwoording gaat nemen m.b.t. een terugroep actie.
Ik zal het even toelichten, als het fenomeen in de elektronica niet vanaf het eerste moment plaats vind.
Maar dus pas na een tijdje, dan is het geen mechanisch defect van naar elkaar toe springende kabels, maar een elektronisch defect van een op drift geraakt component.
Hoewel het ook nog softwarematig iets kan zijn, maar dan meer op het niveau in een bepaalde specifieke situatie die niet via de gebruikersinterface zichtbaar is.
Die jongen heeft zoveel paniek tijdens een blackout, dat tie vergeet de panic knop in te drukken.
Een Timber vliegt te makkelijk, ook bij uitgeschakelde stabilisatie blijft de stabilisatie actief, zij het minimaal.
We hebben clubleden die dit spul hebben maar die kunnen ook fantastisch goed vliegen zonder al die elektronische stabilisatie meuk.
Een Easystar zonder rolroeren vliegt ook erg gemakkelijk, net zoals de StepOne die nog wat kleiner en lichter is.
Die laatste 2 toestelletjes vliegen alleen erg gemakkelijk bij nagenoeg windstil weer in de standaard positie, dus vleugel boven, romp of wieltjes onder en met voldoende luchtruimte tussen het fladdertje en het maaiveld.
Trekt de wind aan tot een vrolijke bries windkracht 4 wordt het knuppelen een ander verhaal.
Wordt hier nog een vleugje rug vlucht aan toegevoegd (bij verschillende wind snelheden), waar de kistjes niet voor zijn gemaakt maar het wel kunnen, dan is dat nog meer knuppelwerk.
En last but not least (is Engels wat staat voor tenslotte). vlakke figuurtjes vliegen met de vleugel boven en de romp/wieltjes onder vlak boven het maaiveld.
Maximale vlieghoogte, net niet de grond aan raken, dus in het bochtenwerk is het knuppelen met beide sticks tegelijkertijd.
Je kunt wel alles terugleggen bij de instructeur van dat het opleidingstraject naatje was, maar vroeger heb ik het ook zo geleerd.
Gewoon de basis, het rond fladderen en daarna succes met de zelfstudie.
Waarbij wel wat hulp geboden werd bij de vervolgkistjes.
Elkaar uitdagen, looping, rol enz.
Als er geen ambitie is om dat ook te kunnen, dan blijft het bij simpel vlak rond fladderen.
Door de tijd heen verander het kistje van eenvoudig naar steeds complexer en sneller.
Het doel van Wil is modelvliegen op hoge snelheid.
Ik heb zo'n vermoeden dat de modelwisselingen van begin naar gevorderde te snel zijn doorlopen.
En dat er ook geen uitdagingen hebben plaatsgevonden.
Want als ik dat terug leg, zoals ik dat vroeger heb geleerd.
De basis leer je met een simpel kistje.
Vroeger was het bouwen i.p.v. ARF.
- Hoogdekker trainer zonder rolroeren, zonder die stuurfunctie leer je anticiperen (vooraf rekening houden met wat er kan gebeuren) 4 uurtjes per week vliegen, een jaar lang
- Daarna een rolroer trainer / hoogdekker, het leermoment met rolroeren neemt ongeveer 15 minuten in beslag. Het stuurt veel directer. Met dat kistje vlieg je ook 4 uurtjes per week, een jaar lang.
- En als laatste trainingskistje, een laagdekker rolroer trainer. Als daar een jaar meer rond geknetter is, dan maakt het soort vervolg model niet meer uit.
Het zal allemaal wel een keer crashen, maar dan pak je de vorige trainer weer tot het kistje is gerepareerd.
Vroeger was het bouwen ook een onderdeel van de modelvliegsport.
Zo vond ik een lange tijd geleden in de bouwmarkt een plaat roofmate knutselde daar een Webra speed40 op 2 stuurvlakken en een kielvlak.
Ontvangertje, wat servo's en een accu.
Zwaartepunt tja dat is best wel ehm toen was het op 1/4, maar tegenwoordig leg ik dat liever op 1/5 vanaf de voorzijde.
Ik vind die configuratie makkelijker vliegen als een eerste hoogdekker trainer zonder rolroeren.
Maar dat wordt veroorzaakt door mijn ooit met veel plezier doorlopen opleidingstraject waar ik nog steeds de modelvliegvruchten van pluk.
Je maatje Wil, moet even terug naar af, naar een simpel schuimpje, waarbij de goede instructeur hem de opdracht geeft om daar in rug vlucht mee te gaan vliegen.
En nog wat meer vervelende vliegbeelden ten uitvoer zien te brengen.
Het zal mij niet verbazen als dat tie daar een paar maanden mee zoet is.
In al die tijd hoeft tie (ligt aan de club) niet aan de leiband als tie daar zelfstandig mee aan de slag gaat.