De RDW in de bocht.

De regelgeving loopt altijd wel wat achter op de werkelijkheid zoals bij de huidige fatbikes en stepjes waar ook iedereen mee rondrijdt. zodra er tevaak iets misgaat dan moet de wet worden aangepast.
Probleem is eerder dat de wet is aangepast, zonder dat er iets misging...
Voor zover het modelvliegen betrof.
Juist daarom is het op één hoop vegen met drones zo rampzalig contraproductief gebleken (ik had het voorspeld).
 
Maar iedereen vindt er wel wat van, dat is duidelijk na het 1033e herhalende commentaar betreffende knvvl
Ik zeg wil goed gedaan , netjes opgelost.
En ik kom wel een keer af ,gezellig vliegen .
 
Maar iedereen vindt er wel wat van, dat is duidelijk na het 1033e herhalende commentaar betreffende knvvl
Ik zeg wil goed gedaan , netjes opgelost.
En ik kom wel een keer af ,gezellig vliegen .

Mijn vraag is beantwoord en het probleem is opgelost.

Je bent altijd van harte welkom om te komen gastvliegen bij vliegclub Maasdriel (even een beetje reclame maken ;):D).
 
Het grappige is dat hier in de buurt veel mensen wildvliegen en niemand heeft ooit gehoord van de registratie :) Op de club wordt je er mee doodgegooid en daar is het niet belangrijk want de club wordt toch wel gevonden als er iets mis gaat. Typisch overheid gedoe wat een leuk idee lijkt maar in de praktijk totaal niet werkt.
 
Het grappige is dat hier in de buurt veel mensen wildvliegen en niemand heeft ooit gehoord van de registratie :) Op de club wordt je er mee doodgegooid en daar is het niet belangrijk want de club wordt toch wel gevonden als er iets mis gaat. Typisch overheid gedoe wat een leuk idee lijkt maar in de praktijk totaal niet werkt.

Regels genoeg in ons landje. Soms lijkt het meer op werkverschaffing. Ambtenaren moeten ook wat te doen hebben.
En als alle informatie dan nog zou kloppen ...............Nee wij, simpele onderdanen, mogen de fouten eruit halen.
En een macht dat die gasten hebben: walchelijk!
 
Jammer dat de beleidsmaker vergeten zijn een evaluatie periode in te voeren, terugkijken of het wel werkt wat er bedacht is.
Dat is een groot manko bij de huidige beleidsmakers.
 
Jammer dat de beleidsmaker vergeten zijn een evaluatie periode in te voeren, terugkijken of het wel werkt wat er bedacht is.
Dat is een groot manko bij de huidige beleidsmakers.
Daar kunnen de lobbyisten toch wel op aandringen?
 
Het grappige is dat hier in de buurt veel mensen wildvliegen en niemand heeft ooit gehoord van de registratie :) Op de club wordt je er mee doodgegooid en daar is het niet belangrijk want de club wordt toch wel gevonden als er iets mis gaat. Typisch overheid gedoe wat een leuk idee lijkt maar in de praktijk totaal niet werkt.

Kan zijn dat mensen er niet van weten maar ze zijn dan nog wel in overtreding.

De overheid kan natuurlijk wel iedereen informeren maar zo belangrijk is het blijkbaar niet.
 
Kan zijn dat mensen er niet van weten maar ze zijn dan nog wel in overtreding.

De overheid kan natuurlijk wel iedereen informeren maar zo belangrijk is het blijkbaar niet.

Klopt maar dat is dus juist het probleem. Als de overheid een regel introduceert moet het ook zorgen dat de regel bij de betreffende personen bekend wordt. Dat dat zo goed als onmogelijk is in dit geval was bekend uiteraard. Aangezien het niet zo belangrijk is hoeven ze ook maar niet te handhaven. Dus kan de regel ook net zo goed weg ;)
 
ik denk zelf niet dat de regel wegkan omdat er weinig ongelukken gebeuren.
idealiter wordt iedereen geinformeerd maarja dat kost geld en tijd. Dus dit heeft geen prioriteit.
 
Het idee achter de Rdw exploitanten nummer vind ik zo gek nog niet en de kosten idem…
Het geen wat ik dan weer lastig vind is dat een club niet kan controleren of een exploitant nummer ook daadwerkelijk klopt en bij de desbetreffende persoon hoort en niet bv een hele familie met 1 nummer vliegt of zelfs het nummer van een ander gebruikt
Wij gaan in onze club strenger controleren op dit nummer, het is immers verplicht en zodra de nood aan de man is zal een lid zijn onschuld/onwetendheid versterken door aan te geven dat de club hem niet op de hoogte heeft gebracht.
 
Volgens mij is het gewoon toegestaan dat meerdere piloten hetzelfde Exploitanten nummer gebruiken.
Het enigste logische aan het nummer is dan misschien wel dat het 'Exploitanten nummer' heet.
Voor commerciële partijen met bijv. Inspectie-drones is het natuurlijk logisch dat zij met 1 nummer werken voor alle drones in hun vloot en dat nummer gebruiken onafhankelijk van welke medewerker de piloot van de drone is.

Meen zelfs dat in een schrijven van de KNVvL bij het invoeren destijds is aangegeven dat bijv een club als service aan de leden één Exploitanten zou kunnen aanvragen waar alle leden gebruik van kunnen maken.
Hier werd wel van afgeraden omdat het wellicht issues kan geven wanneer leden hun lidmaatschap opzeggen of de modellen niet alleen binnen de club gebruiken.

Ook de constructie met de laatste 4 cijfers slaat nergens op.
Lijkt gekopieerd te zijn van het kentekenbewijs deel 2 of was het 3 voor auto's.
Maar aangezien de drones/uav's niet zelf geregistreerd worden maar dus de Exploitanten zie ik niet in wat het voor voordeel heeft voor de gebruikers.

En als jij politie agentje voor de RDW op je club wilt gaan spelen, dan wens ik je veel plezier. Maar dat maakt het er op de club niet gezelliger op vermoed ik.
 
Idd. Vraag je leden ook om hun polis nummer en controleer je ook bij de verzekering of die polis geldig is en modelvliegen dekt? Dat is de verantwoordelijkheid van de leden zelf net als het exploitanten nummer. De club moet leden informeren en hierover bevestiging vragen (eventueel schriftelijk) en meer niet. Het blijft immers een individuele sport waarbij iedereen er verantwoordelijk voor is om zijn / haar eigen zaken op orde te hebben. Je kan prima een keer vragen of iemand zijn toestel voorzien heeft van het nummer maar meer ook niet.
 
met dat nummer kunnen ze een schuldige opzoeken.
het interesseert de RDW echt niet wie dat is, of dat de eigenaar is of niet.
al vlieg je met heel de club op 1 nummer, tuurlijk mag dat.

maar als 1 persoon schade vliegt met verhaalschade, en die vlieger maakt zich uit de voeten, komt de claim bij de eigenaar van het nummer uit
dan moet je wel kunnen bewijzen wie het wel was..
en daar heb je geen zin in. kun je dat wel correct bewijzen?

daarom moet je ook zuinig zijn met dat nummer, weten waar het heen gaat.

Die extra letters / cijfers zijn ervoor dat je kan bewijzen dat jij de eigenaar bent van het nummer.
Bij een auto heb je deel 3 nodig om het spul over te schrijven naar een ander, is geen bewijs van iets verder.
stel, iemand wordt aangehouden met jouw nummer, zou die persoon die extra nummers niet op kunnen hoesten.
jij wel. en ze hebben je meteen aan de lijn.

Hoe dat in zijn werk gaat als iemand jouw nummer zonder jouw medeweten op zijn toestel plakt, geen idee.
moet ie wel eerst schade vliegen en wegrennen voor je daar achter komt..
 
Hoe dat in zijn werk gaat als iemand jouw nummer zonder jouw medeweten op zijn toestel plakt, geen idee.
moet ie wel eerst schade vliegen en wegrennen voor je daar achter komt..

Daarvoor moeten ze controleren (wat niet gebeurd). Kan je de 3 geheime cijfers niet ophoesten bij een controle dan ben je strafbaar. Als deze zomaar door iemand ergens gebruikt wordt en daarmee problemen veroorzaakt ben jij de sjaak en dat is idd een probleem van dit nummer. Daarom verberg ik deze altijd in het model zodat niemand deze ziet. Zie het als een kenteken kopiëren. Dat gebeurd vast ook alleen daarvoor staan overal camera's om dat te controleren.
 
op kentekens staat de RDW site achter, en veel camera's hebben een directe lijn met de politie
flitsers niet, grappig genoeg
tunnels, bruggen en random ander camera's wel
die kunnen "gevlagde" kentekens meteen herkennen, en op een lijstje zetten waar ze gesignaleerd zijn
ook apk, verzekering, politie kan dat in 1 van hun systemen zo zien.
Hier in de buurt gaan ze nog wel eens net na een tunnel staan, ieder gevlagde auto gaan ze dan achteraan (zodoende weet ik dat :D)

Als iemand een kenteken jat, en daar mee rond gaat rijden buiten de stad, zou dat in theorie heel erg lang goed kunnen gaan

en inderdaad, ik zet mijn nummer ook meestal ergens ietwat verborgen
kan nooit kwaad..
 
Kan je de 3 geheime cijfers niet ophoesten bij een controle dan ben je strafbaar.
Die informatie is mij niet bekend, dat je dan strafbaar bent.
Ik zou niet weten waar ik ze heb of hoe ik ze boven water trek.
 
Back
Top