De weg naar de FAI F3C klasse....

Ik volg jouw romp verhaal John.
Commentaar geven als: mooi, goed bezig laat ik maar achterwege om het draadje niet te vervuilen.

Vliegen doe ik niet meer onder de 5 graden dus wat dat betreft is het hier ook rustig.
Ik probeer af en toe wat te simmen om nieuwe moves te leren.
Straks eens kijken wat er in het echies haalbaar is :rolleyes:

Fijne dagen en een prettige stofwissling toegewenst.

Hi John, leuk en mooi zo'n romp, maar jij moet de lucht in: vliegen en oefenen en vliegen en oefenen en vliegen en oefenen !!!

Bas

Hi John, leuk en mooi zo'n romp, maar jij moet de lucht in: vliegen en oefenen en vliegen en oefenen en vliegen en oefenen !!!

Ik weet het Bas, maar als ik eens een keertje tijd heb dan regent het :(. Verder zijn er andere zaken nu even iets belangrijker dan de hobby en het werk aan de romp doe ik als het regent of laat in de avond!

uit de wintrslaap........

Hmmmm...Bas de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen verlopen stroef. Afgelopen weekend ben ik bij een Heli schaalmeeting in België geweest en dat gaf wel weer de eerste impulse om uit mijn winterslaap te komen.

Afgelopen weken/maanden heb ik niet gevlogen vanwege andere prioriteiten en moet ik nog wat werk verzetten om twee heli's klaar te hebben voor het nieuwe seizoen. Deze week toevallig mijn vliegende 700 onder het stof vandaan gehaald om hem komend weekend weer even niet vliegend te maken :rolleyes:.

Ik heb n.l. op deze heli nog een "oude" CC regelaar en die gaat volgende week retour om omgeruild te worden voor een nieuw exemplaar. De regelaar werkt prima maar ik wil gewoon twee dezelfde machines. Ik heb al een nieuwe regelaar en die monteer ik er direct op en doe mijn best om komende zondag direct deze regelaar weer in te vliegen. Moet geen probleem zijn gewoon de instellingen van oude erin pompen en vliegen maar... Alleen de oude regelaar er even uit halen en de nieuwe regelaar monteren is een lastig klusje, want ook de motor mot eruit anders krijg je de draden van de regelaar niet aan motor. Verder moet ik van mijn andere model dus ook de regelaar monteren als deze retour komt en moet ik daar een andere gyro opmonteren (GY520) . Tevens ligt hier al maanden een nieuwe kop in de doos te wachten en die moet ik ook nog opbouwen en op de 2e heli monteren.

Al met al genoeg te doen en dan moet er nog gevlogen worden, aangezien de figuren lijst er anders uitziet dan vorig jaar zal ik daar dus ook nieuwe figuren uit moeten kiezen. Op zich geen probleem want ik moet toch eens weer een stapje verder komen.

Zodra de heli's klaar staan ga ik ook weer verder met de bouwen van mijn F3C romp, ik ga mijn best doen om dit lopend wedstrijd seizoen een romp klaar te krijgen.

Tenslotte heb ik ondertussen ook twee schaalrompen hier in de hobbykamer staan, niet dat ik een echte schaalbouwer ben maar ben absoluut wel een liefhebber van rompen! Maar wees gerust, het F3C vliegen blijft mij prioriteit als ook de F3C website.

vorderingen

Helaas gaan de vorderingen van de voorbereidingen niet zo snel zoals ik wil. De nieuwe regelaar zit er weer op en de boel draait weer zoals vanouds.

De gemonteerde nieuwe regelaar:

full

De draden wilden niet echt meewerken en heb toch uit voorzorg de draden met extra tie wraps vast gezet zodat ze niet klem komen te zitten.

full

Uiteraard moest het hoofdtandwiel verwijderd worden om de regelaar in te stellen, het was weer even bedenken hoe de regelaar ingesteld moest worden maar na en half uurtje was de klus geklaard.

full

Het netjes opbinden van de snoeren is een noodzaak:

full

en de boel zit weer netjes:

full

Zoals gezegd de vorderingen gaan om uiteenlopende reden in een slakken tempo, ik wilde vorige week de boel al vliegend hebben maar dat wilde toen niet lukken. En nu zit het weer niet echt mee want het regent hier en hoop de heli de komende dagen na het eten maar te kunnen uitproberen. Het zal wel moeten want er moet getraind worden!!!

We gaan maar eerst weer verder met het opbouwen van de tweede kop en hoop eind volgende week de andere regelaar weer binnen te hebben zodat ik in ieder geval een vliegende reserve heli tot mijn beschikking heb :).

Ook hoop ik weer eens aan de romp te kunnen gaan schuren maar ook daarvoor moet het beter weer worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het begin van een nieuw vliegseizoen....

He, he de kop is eraf vandaag eindelijk weer eens 3 accu's leeg gevlogen. De nieuwe regelaar werkt zoals het hoort en het ging eigenlijk wel lekker. Ik hield er wel rekening mee dat het een beetje onwennig was maar al bij de 2e accu begon het alweer een beetje te wennen. Ik moet wel toegeven dat ik 3 accu's voornamelijk veel gehoverd heb en een paar keer de idle up 2 geprobeerd om te checken hoe de heli met de nieuwe regelaar reageert bij 1950 toeren.

Verder heb ik wel weer (zoals gewoonlijk) een paar piro's gemaakt, de eerst waren zeer onwennig en onzeker maar na enkele keren de heli nose inn te laten hoveren kwam het 'gevoel' weer terug.

Het is even bekijken hoe de komende weken de nieuwe figuren uit gaan pakken, ik vind wel jammer dat er zoveel figuren eruit zijn gehaald en nieuwe erin. Met name de hoverfiguren voor de piloten die de F3C waren vorig jaar een perfecte! mix, maar goed het is niet anders en ik moet het er maar mee doen.

Ondanks dat het een zeer moeilijk figuur is ga ik de Pullback in mijn programma opnemen, met een beetje mazzel later in het seizoen ook de Candle :roll:.

Ik vind het ook jammer van die figuren. Ik heb er nog op aangedrongen bij Laurens maar er is voor zover ik kan zien eigenlijk niks meer veranderd in de lijst.
Welke figuren ga je nu wel vliegen?

S.

figuren

Tja Steven een definitieve figuren lijst heb ik eigenlijk nog niet. Mede vanwege mijn zicht problemen van vorig jaar heb ik zeer weinig rondgevlogen en heb vorig jaar alleen maar hover figuren gevlogen tijdens de wedstrijden.

Dit jaar wil ik zo ie zo FF figuren vliegen maar kan nu nog moeilijk inschatten hoeveel tijd ik zal hebben om de figuren enigzins te kunnen oefenen maar mijn eerste gedachte is onderstaande lijstje. Onderstaande figuren hebben mijn inziens nog iets richting F3C te maken.

Pirouette
high hat
diamand
vertical M
Pull back
Stall turn

De keuzelijst vind ik erg summier en vraag mij af wie deze figuren heeft uitgekozen. Misschien dat ik de komende maanden ook de Candle ga proberen. Ik denk er zelfs over om mee te gaan vliegen in de F3C klasse en doe dan alleen de hoever figuren en laat de aerobatic figuren gewoon achterwege....

Ik weet het nog niet, eerst maar weer eens flink gaan oefenen dan dan zien we wel weer. Een drempel die ik nog steeds moet nemen is die #$%^$## looping! grrrrrrrrr ....:help: ik durf niet :oops:

Ik snap hoe je er tegenop kan zien om voor het eerst een looping te vliegen. Maar ik kan je wel verklappen dat je als je hem gedaan hebt denk: Heb ik daar zo moeilijk over gedaan? Ik heb mijn loopings geleerd met de unistar en dat vond ik ook een hele belevenis. Ik denk dat jij die belevenis van vroeger ook nog hebt. Wees gerust : je align laat het een piece of cake zijn! Als ik nu kijk hoe een looping gaat met de Freya's in vergelijk met de unistars..... dan schrijf ik een a4tje vol....
Zorg dat je je zicht problemen onder controle hebt, en zorg dat je full speed van links naar rechts en van rechts naar links kan vliegen op de plek waar je later de figuren gaat vliegen. Daarna meld je je bij 1 van ons F3c-ers weer en we praten je in 1 keer door die looping heen.

En meedoen in F3c: goed plan! Ondanks dat ik de aero's al een jaar vlieg kan ik je ook hierover gerust stellen. Met onze moderne helies vlieg je ze alsof het een vliegtuig is.. Als je de looping en de stallturn en de pullback kan , kan je deze figuren ook wel ..... Het zijn de hoverfiguren die echt moeilijk zijn!!

kortweg: ga flink oefenen om die strakke banen heen en weer te vliegen. Op de juiste hoogte en afstand. Dat is n.l. de moeilijkheid, de juiste hoogte en afstand. Als ik dat niet goed heb zitten maak ik het figuur ook niet.

Steven!

regen......

Schijt regen! vandaag, hebben die weer-profeten het weer eens een keertje goed voorspelt :onweer:. Gisteren zou er ook regen komen en is het prachtig weer, in de ochtend had ik gisteren nog wel tijd maar had er niet op gerekend en was te laat uit bed en mijn accu's kreeg ik niet op tijd vol om een paar vluchten te maken. Zo is het de laatste weken elke keer iets waardoor ik NIET kan vliegen. Heb ik al NIET gezegd ...pfffffffff baal hiervan als een stekker.

Ik ben de laatste 2 weken al uit pure noodzaak veel op de sim bezig om toch iets te doen. Ik oefen eigenlijk niet echt figuren maar vooral situaties waarin de heli dusdanig komt te staan dat ik toch de heli weer onder controle krijg. Dit is n.l. een van mijn grootste angsten, dat ik verkeerd uit een figuur kom en dat ik gedesoriënteerd ben en de controle over de heli kwijt ben.

Ik ben het daarom ook met Steven eens om rechte vlieglijnen als eerste te oefenen, ik heb dit vorig jaar al diverse malen gedaan en dat was al moeilijk genoeg. Rechte lijnen vliegen is zeg maar de basis van je figuren, niet recht het figuur invliegen betekend eigenlijk ook weer dat je er niet recht uit komt met alle gevolgen van dien. Ik wil de pull back vliegen en met name het recht achteruit vliegen op grote hoogte is een moeilijke zaak. Vorig seizoen heb ik met name het recht achteruit vliegen veelvuldig geoefend op geringe hoogte zodat ik zien wat de heli doet. Ik heb hier veel van geleerd maar heb het nu nog geen enkele keer geoefend en kan in Odoorn wel eens spannend worden.

Ik zal ongetwijfeld niet de enige zijn die weinig gevlogen heeft maar ik voel mij er niet helemaal lekker bij. Ik MOET! de komende weken nog wat practice time zien te vinden om toch wel wat figuren te kunnen oefenen. Zal spannend worden en ik ga eerst maar weer simmen, doe ik toch nog iets aan voorbereiden tijdens dit Kl^&*%$e weer.

Troost je, dit weekend heb ik voor het eerst een handvol vluchten gedaan. Het is inderdaad bar gesteld met het weer.

ik heb gisteren even zitten wennen aan men nieuwe heli de 7hv heb er nou wat vluchtjes opzitten dus ik kan aan komend weekend maar even gaan trainen voor de wedstrijd! hoop dat alles lukt voor odoorn:)

Ik heb gister daadwerkelijk geoefend voor mn FTM, in plaats van op de sim. Dat is ook uniek voor mij.

John, leuk filmpje!

Paniek!!!--->wedstrijdstress

Vandaag is er toch wel enige paniek en stress in huize Superjohn uitgebroken. Ik kreeg (net als vele andere leden van onze vliegclub) toch wel onverwacht het bericht dat we PER DIRECT geen veld meer tot onze beschikking hebben :schrik:. We kunnen en mogen niet meer op onze , nu oude, locatie vliegen.

Afgelopen zondag heb ik besloten om niet te gaan vliegen maar om mijn reserve hele op te bouwen zodat ik vanaf morgen t/m zaterdag vol op zou kunnen trainen voor a.s. zondag, maar nu is de vraag WAAR???

Ik ben net thuis en moet als een gek een geschikte wild locatie zien te vinden, aangezien het hier in de omgeving vrij vol gebouwd is zijn er weinig tot geen geschikte wild locaties meer. Mijn beschikbare tijd was al zeer beperkt en moet nu eerst weer tijd 'vinden' om een locatie te zoeken, kortom stress want ik weet echt niet waar ik de komende dagen kan vliegen. Hoveren zal wel gaan maar ik MOET wat FF figuren gaan vliegen en daar heb ik toch echt enige ruimte voor nodig.

DUSSSSS en nu??? balen kl$%#zooi en google maps afstruinen om te kijken naar ruimte....

Ik zal wel naar Odoorn afreizen maar om figuren te vliegen zonder deze ook maar 1 keer te hebben gevlogen de afgelopen maanden.....:(. Ik ging al zonder al te hoge verwachtingen naar Odoorn en ga het nu maar als eenmalig oefensessie zien of zo...

Tis misschien wat verder rijden voor je maar in Amersfoort Vathorst zou je prima kunnen vliegen. Al lijkt het weer niet echt mee te willen werken vanaf morgen....
Laat maar weten of je interesse hebt, geef ik het veld wel door.
Anders succes a.s. zondag!

Back