De weg naar de FAI F3C klasse....

Ehm... weet ik niet helemaal zeker. Volgens mij kan het als particulier ook wel met dit soort dingen. Moet je wel even een van hun vestigingen opzoeken en er binnen wandelen.

Scheelt weer dat ik een account met alle bevoegdheden heb en daarmee ook alle prijzen kan zien :)

De 600 ga ik dus inzetten om de FF figuren te oefenen, ik ben al extra reserve onderdelen aan het inslaan zodat ik de heli zo weer kan opbouwen mocht ik hem per ongeluk een beetje beschadigen/stuk maken :oops: .Mijn sessies kunnen dus uit 6 vluchten bestaan en dan moet ik volgens mij deze zomer een heel eind verder komen....(hoop ik).

John, op zich gen gek idee. Echter, als je iets totaals nieuws leert kan ik je aanraden om dat op de sim te doen.
Ik ben absoluut geen sim vlieger, maar heb wel de ervaring dat iets totaal nieuws echt eerst op de sim geoefend moet worden om het gevoel te krijgen, dus gewoon hoe je de knuppels moet bewegen.
Gaat het figuur zonder te crashen, dan pas in het echt doen. Op de sim hoeft het nog niet perfect te zijn, dat doe je op het veld.
Op de sim herken je ook hoe de heli in de lucht hangt en wat je moet doen als je verkeerd stuurt.
Dat heeft mij wel gehlpen, bv. voor de dubbele immelman. Dan druk je de neus van de heli omlaag en dat is even 'onnatuurlijk'. Op de sim kun je dan mooi wennen aan het 'nieuwe aanzicht'.

gr
Bas

Simmen

Bas, Ik ben eigenlijk 2 keer per week aan het simmen en vlieg heel veel het F3C programma. Ik heb het dan over de aerobatic figuren want de hover figuren op de sim gaat echt niet. De aerobatic figuren vlieg ik soms bewust verkeert zodat de heli op de meest vreemde manieren uit de figuren komen en de boel weer corrigeren. Ik moet zeggen dat het eigenlijk wel goed gaat maar jij weet net als ik dat figuren vliegen in het eggie ff iets anders is ;).

Deze figuren vlieg ik met het F3C model in Phoenix deze reageert lekker smooth. Dan pak ik elke keer weer een 700 flybarless om ff lekker te raggen en mijn reactie vermogen een beetje te testen. Dus ik ben druk genoeg en moet het de komende weken goed gaan komen, ik ben er absoluut zeker van :banana:

Hi John, wow, ik wist niet dat je ook al aan het simmen was !
In dat geval heb ik niks gezegd ....

In het echt is het natuurlijk anders, en daarom juist hoogte houden.

Ik ga in de vakantie proberen om te gaan simmen. Maar de Compass 7HV gaat ook mee, want er ligt een ideaal veld naast de camping in spanje :-)

gr
Bas

problemen met de Trex 600

Afgelopen week druk bezig geweest met de Trex 600, vorig jaar heb ik hem gecrasht en eindelijk weer opgebouwd. Echter....er blijft op een of ander manier een onbalans in de kop zitten. De plastic rotorkop heb ik na mijn crash vervangen voor een nieuwe ESP kop maar er zit ergens een onbalans in. Bij lage toeren gebeurt er niets, maar zodra ik overschakel naar Idle Up1 en dus meer toeren (hoeveel weet ik niet) dan gaat het 5 tot 10 seconden goed en begint de boel te schudden.

Heb de kop al twee keer herbouwd uit voorzorg de feathering shaft maar vervangen, de as die eruit kwam was niet krom. Verder de hoofdas al vervangen na mijn crash en heb maar weer een andere nieuwe hoofdas gemonteerd. Bladen uitgewogen, paddlestang gewogen, Paddles apart gewogen. Tevens hoofdtandwiel en autorotatie tandwiel vervangen maar niets maakt het beter :confused:.

Ik ga de komende dagen de motor en alle lagers maar demonteren want ik weet het eigenlijk niet meer.
Misschien zijn er meelezers die het herkennen :help:

John, bij trillingen denk ik niet gelijk aan lagers. Eerder aan delen van de staart, die draait immers ca. 5x zo snel als de hoofdas.
Dus torquetube, staart-as, tailblades etc. Misschien die krom/uit balans ?
Wel vervelend dat wel.... succes
Gr Bas

Bas, in mijn Trex zit een snaar, maar als ik de trillingen bekijk dan komen ze volgens mij uit de hoofdas. Maar goed baat het niet dan schaad het niet, ik ga ook gewoon de staart demonteren.

John, ok een riem. Dan misschien toch staart-as. Tja, blijft lastig.
Heb je dehoofdas al over glazen plaat gerold ? Dan weet je zeker of hij niet krom is.

Bas

John, vervang de dempers en de lagers in de bladegrips eens, dat helpt bij mij altijd als ik een dergelijke wiebel heb....

Over glas rollen helpt overigens niet... Menselijk ook gaat 0.10mm niet zien.... bij twijfel-> vervangen.

John,

omdat je meldt dat het na 5 a 10 seconden begint kan je rustig stellen dat al je assen en lagers in orde zijn hoor. Ik denk dat je demper rubbers de verkeerde hardheid hebben voor de combinatie van paddles ,bladen en delta setup.
Probeer eens andere rubbers, ik weet niet wat je erin hebt zitten (hard of zacht), Het is natuurlijk wel een behoorlijk gedoe weer om de rubbers te vervangen dus eventueel kan je eerst even een foto van de rotorkop plaatsen. Om even de delta instellingen te zien , de paddles en de overige geometrie....

Wel is het vreemd dat je het juist bij de hogere toeren hebt, meestal is het andersom. Meestal , niet altijd.

Steven

Laatst bewerkt:
John,

Ik denk ook aan de dempers.

Vlieg je met de zwarte of de grijze ?

Is die ESP kop nu van metaal ?

gr,

Rob

Rob, ja de kop is nu van metaal en er zitten grijze dempers in, de kop is spiksplinter nieuw. Ik heb de dempers en lagers weer gedemonteerd maar kan eigenlijk niets vreemds ontdekken.

0.10mm is zeker wel zichtbaar als je van de andere kant een lichtje richting je as schijnt.

Ik zou eens je heli een minuutje aan laten staan, en dan voorzichtig op elke servoarm wat kracht uitoefenen. Op deze manier kan je zien of een servo nog wel helemaal lekker is qua motor.

Als alles recht is en alle lagers heel zijn zou ik gewoon even preventief (nog) een keer andere dampers er in zetten veel van align trilling komt uit dampers. En ik heb helaas al vaker meegemaakt dat zelf nieuwe dampers trilling geven.

Gr. Remco

Back