De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

ik heb nog een tweede bijna identieke prent gevonden maar in een veel betere rezolutie.
er zijn een paar kleine verschillen er staan zoals je ziet andere kleine scheepjes op in het water en hier en daar zijn kleinigheden aangepast of veranderd.

het ene is denk zeker een kopie van het andere maar welk nu juist het originele is weet ik niet.

2897132530001_zps9eae380e.jpg

thx erik daar had ik over gelezen ;)

dan nog een vraag over het scheepsvaart muzeum
ik las ergens dat het afgebrand was en dat men er na de brand de witte zandstenen muren heeft rond gezet om de zwartgebrande stenen te verstoppen.

nu weet ik niet of het wel degelijk over het scheepsvaartmuzea ging of over een ander pakhuis.

mijn NL geschiedenis rijkt echt niet zover maar als dit klopt werd het origineel uit baksteen gemetst en was het in die tijt ook zo te zien.

iemand die hier iets van weet ?

Ik kwam dit stukje tegen:

Het Scheepvaartmuseum – De Gids laat zien dat Het Scheepvaartmuseum zich geen beter onderkomen kan wensen. Het Zeemagazijn staat middenin de maritieme geschiedenis die we willen laten zien. In de Gouden Eeuw gebouwd als pakhuis voor de Hollandse oorlogsvloot was het eeuwenlang in gebruik bij de Marine. De Gids voert je mee langs alle hoogte- en dieptepunten, van het eerste ontwerp van stadsbouwmeester Daniël Stalpaert, via een bijna desastreuze brand in 1791 tot en met de recente renovatie en de bouw van de glazen overkapping.

De Gids geeft ook een inkijkje in onze collectiestrategie. Aan de hand van vijf prachtig gefotografeerde topstukken uit onze collectie ontdek je de verschillende fascinerende kanten van ons verhaal over Nederland en de zee.

Het Scheepvaartmuseum – De Gids kost 5 euro en is te koop bij de ticketbalie en in onze museumshop

Wat betreft de originele gevel.... Die zal wel uit metselwerk opgetrokken zijn, maar ik zou niet weten of dit zichtwerk was of dat er een pleisterlaag overheen was gezet. Het kan ook een combinatie zijn. Dat alleen de zichtgevel gepleisterd was. Uiterlijk vertoon speelde in die tijd zeker een rol. In Middelburg bv. kan je het ook zien aan de dakpannen. De welgestelden hadden blauwe dakpannen in plaats van rode. Die waren een cent of 2 duurder. Een deel heeft alleen blauwe pannen aan de straatgevel en anderen hadden ze op de hele kap.
Misschien dat die gids wat informatie heeft. Ik zal ook nog wat rondneuzen als ik weer thuis ben.​

o thx erik nu moet ik niet meer met een grote loop zoeken wat er allemaal op staat .
dit is echt wel erg mooi 8)

mapdio_zpscd971813.jpg

dit zou het ongeveer moeten worden

of de muren van alle magezijnen en pakhuizen waren gewit twijfel ik wel een beetje aan maar ik zeg niet dat het niet zou kunnen

Komt het huisje op de voorgrond er niet op? Vond ik wel aardig met het buitentoilet er tegen. Wat betreft baksteen of wit.... Deze lijkt weer baksteen met witte accenten te suggereren

resolve

tussen 1700-1750 gemaakt

En blauwe dakpannen. Doe maar duur. :D

dan zou het tog kunnen dat de bakstenen muur gekalkt werd erik.
mischien was dat in NL toen wel in.

het huisje op de voorgrond kan er zeker bij hoor ;)

Ik heb ook even in streetview gekeken naar het naastgelegen arsenaal. Ik geloof niet dat die bakstenen ooit geschilderd of gepleisterd zijn geweest. Alleen de plint is geloof ik afgesmeerd en geschilderd, waarschijnlijk tegen optrekkend vocht (trasraam). En de witte timpaan als decoratief element.

ja dat gedacht had ik ook erik.
let wel dat er vroeger met kalk gewit werd of mischien met whitestuf ( dat men tegen de rompen van de schepen smeerden) en niet met witte verf.

de kalk of wat het ook was dat er toen tegen zat zal er na 300 jaar zeker wel af zijn zonder enige sporen achter te laten.

m.a.w ik weet het ook niet echt waarschijnlijk zullen we daar een gok moeten wagen of we het wit of gewoon baksteen laten.

dat het helemaal bezet was langs buiten geloof ik ook niet echt

"Meteen vanaf de opening was het gebouw een toeristische trekpleister. Vanaf het dak van het gebouw hadden bezoekers een prachtig uitzicht over de stad. Vanaf de achttiende eeuw ging het echter bergafwaarts met het Zeemagazijn. Het moest een aanval van patriotten (1787) en verschillende plunderingen doorstaan. Het noodlot sloeg echter pas echt toe in de nacht van 5 op 6 juli 1791. Het gebouw brandde, op de stenen muren na, volledig af. Nadien werd een pleisterlaag aangebracht waaronder de zwartgeblakerde bakstenen gevels konden verdwijnen."

Hoe meer ik lees hoe meer ik denk dat het baksteen was. Dat strookt ook met de maquette van hoving. Ik denk dat de afbeelding die ik heb gemaild later is ingekleurd en dat daar voor de gepleisterde variant is gekozen.

Dit is een versie door Storck geschilderd.

NESA02_19910218_X.JPG

Lijm snuiven ,coke snuiven daar heb ik ooit van gehoord.

Maar wat ik nu HOOR op dit forum.

HOUTSNUIVEN moet niet gekker worden.;)

Groetjes,
Houtworm der 1e klasse

Back