Diverse projectjes Peerke

2 van mijn dochters willen nu ook hun eigen cabine/ truck gaan bouwen. gaat uiteraard ook van karton worden.
ik heb de tekeningen voor een 4x4 met de 1e generatie kantelcabine klaar gemaakt voor ze. Veerle is 8 en Carlijn in 10.
de resultaten zal ik ook hier neer zetten.
 
xfzz31.jpg
xfzz31a.jpg


Door het verlagen van de cabine is er ook een aangepaste luchtgeleider nodig. en doordat het geen kantelcabine meer is kan dat mooi aansluiten op de koplampen.
 
een kleine update. nu weer even van de Colani millenium truck.een 4x2 als het origineel
bij deze zal het bouwen met karton maximaal zijn.
2 liggers in de lengte en een plaatje vooraan en een plaatje voor de koppelschotel. zal het alumimium aandeel zijn.
"jrc achteras" geprinte vooras.
geprinte velgjes en lego achtige bandjes uit china

colani milenium truck1.jpg
 
ik ga er maar weer een probeersel tegenaan gooien.
2265753619_small_1.jpg


in mijn tijd dat ik nog 1:24 modellen bouwde heb ik een poging gedaan om deze te bouwen. das toen niet gelukt.
ik ken nu een paar handigheidjes extra. ik denk dat het me nu wel gaat lukken.
ik richt me eerst even op de cabine. het 4x2 chassis komt wel als het zover is.
 
weer een vers projectje met een XF cabine.
deze word een beetje aangepast. de lijn over de koplampen is wat agressiever. de mistlampen in de bumper verplaatst naar de grillrand. de grill zelf voor het grootste deel verdwenen..
de truck zal shaved gaan worden. dus geen handgrepen, spiegel ed. en een beetje in de lengte. tenminste dat is de bedoeling
xf GALAG2.jpg
 
in de coronatijd nog een paar cabines meer gestart die ik hier nog niet gedeeld had.
galpagos1.jpg

het zijaanzicht van de bovenstaande. alle modelbouwvrijheden nemen die kunnen zonder zo zou het in de werkelijkheid ook kunnen te verliezen.

jr95.jpg

de franse daf voorzien van was kleur. ik had alleen een wit die wel droogde maar niet dekte, en een wit die wel dekte maar niet droogde.
ff nieuwe besteld. alleen was ik toen alweer met iets anders bezig.

3200pres.jpg

deze bijvoorbeeld
2500nat.jpg

en deze.
ik kan wel zeggen welke plannen ik met de trucks heb. maar ik ben momenteel bezig om de cabines klaar te krijgen.
en voor de laatste 2 de chassis nog in 3d uit te werken. de langsliggers moeten van alu worden. en de dwarsliggers van af de printer.
 
een kleine update van de franse daf.

JRBEST1.jpg

dan het je eerst een afbeelding in een boek.

jrbest2.jpg

gescand, verschaald en gespiegeld. daarna uitgeknipt en ingesmeerd met houtlijm.

jrbest3.jpg

met de afbeeldingzijde op de cabine gelijmd.
jrbest4.jpg

met water voorzichtig het papier weggehaald. dan blijft de eerste laag houtlijm met de toner over.
t werkt, maar de afdruk was niet helemaal naar wens.

jrbet5.jpg


dus de miniscule penseetjes uit de kast gehaald. en over de afbeelding heen schilderen.
af is het nog lang niet. en op de foto zie ik weer dingen die ik moet bijwerken, die met gewoon licht niet opvallen.
 
ik zal ook een paar fotootjes van het chassis erbij
95jrch1.jpg

het boven aanzicht
95jrch2.jpg

het onder aanzicht.
95JRCH3.jpg

detail van de voorwielophanging.misschien valt op dat de ophanging star is.
en de vooras in het midden aan de ophanging zit.
omdat ik nu al weet dat deze truck niet met 100kg of meer belast gaat worden. ga ik het zo proberen.
mocht het niet voldoen dan kan het altijd nog worden aangepast

95jrch4.jpg

een detail van de achtervering.
hier zit wel vering in.door een spiraalveer in de luchtbalg wordt er wel wat vering bereikt.
en de JJRC as.
in de huls die ik over het uiteinde van de as heb geschoven zit een kogellager
zodat deze as nog wel iets van lagering meekrijgt. in de voornaven zitten ook lagers
de voorbanden zijn nog van Robbe. de achterbanden zijn crawlerbanden uit china
omdat deze erg slap zijn. zit er een hoge rand op de binnenste velg. als de truck straks lading op de oplegger heeft dat de wangen van de banden iets opbollen.
eigenlijk is het technisch niet heel veel meer dan de elektronica erin en de testrit kan beginnen. nu is dat ook simpel. ontvanger, regelaar,servootje en accu.
wordt vervolgd.
 
de 3200 cabine krijgt een 8x4 chassis en een afzetsysteem dat is geïnspireerd op een varioband.
de print bestanden zijn zo goed als klaar. en kan deze voor mijn doen erg snel gebouwd worden
ook het chassis bestaat uit een gezette U van 1mm dik. Daar in een strip van 2x15 gelijmd.
en de tussenliggers zijn geprint en ook inmiddels ook verlijmd

3200RCTCH.jpg


en dan nu rustig aan de verschillende onderdelen printen. en rustig aan opbouwen. de meeste onderdelen uit china zijn inmiddels binnen.
2x vertragingsmotor 12v 1200rpm. voor het rijden. en de spindel. 20a regelaartjes
JJRC achterassen. alleen de zender moet nog besteld worden.
voor de uitwisselbaarheid tussen de trucks, en voor evenementen een aantal onderdelen op voorraad mee te kunnen nemen. probeer ik mijn onderdelen die ik koop en ontwerp zoveel mogelijk uit dezelfde vijver te vissen.
ik heb qua bandenmaat dan wel 2 stromen. de 73mm dat zijn de crawler banden die op de trekas van de franse daf komen. en deze komt op 60+mm imitatie bandjes. dat bandje is beter op schaal dan die andere. ik ben benieuwd hoe dat dan gaat worden.
 
het bovenstaande chassis is een beetje verder.
3200-chassis kaal.jpg

het chassis is niet geveerd. de voorassen kunnen pendelen in hun "veerpakket" en de 2 veerpakketten zijn met aslast compensatie aan elkaar gekoppeld.
3200-voorassen.jpg

het aslast compensatiesysteem werkt. maar deze onroad heeft wel een korte slag. om dit te gebruiken bij een offroad. zullen diverse delen aangepast moeten worden.
voor deze truck denk ik dat het voldoende is.
3200-tandemstel.jpg

ook bij de achteras is geen vering te vinden wel zit alles bewegend aan het chassis.
3200 achterwiel.jpg


nog een detail van de achterwielen. je kan net zien dat de streepjes van de F net te klein waren voor de printer.
 
een eerste keer dat de meeste componenten voor de 3200 bij elkaar komen om te passen. de cabine staat nog niet goed. en de arm van het systeem komt ook nog niet helemaal waar ik 'm hebben wil.

en ik had de tafel wel ff mogen opruimen. maar dat terzijde.

3200testfit.jpg


zo heel veel hoeft er niet meer gemaakt en gekocht te worden.
de spatborden voor de voorste as heb ik geprint. voor de andere 3 assen ga ik de spatborden uit aluminium maken.
voor de spindel van het afzetsysteem ga ik er niet aan ontkomen om de draaibank onder het stof vandaan te halen.
het zal een M8 gaan worden. die aan de ene zijde in een lager moet passen. en aan de andere zijde over de as van de motor
maar eerst moet die motor uit het verre oosten aangekomen zijn, ik ga de maat niet gokken.
misschien gaat de vooras nog iets van "vering" krijgen. omdat de voorste assen nu in het midden vast zitten. en de cabine links en rechts niet helemaal gelijk aan gewicht is. hangt hij een beetje scheef.
maar dat is op te lossen.
dan zal straks de aandacht naar de werking van het systeem gaan. het is geïnspireerd op foto's maar aangepast aan mijn andere trucks dus of het gaat doen wat ik verwacht en hoop.
deze truck is overigens ook niet bedacht om hoge bakken vol met zand te verzeulen.
 
een paar foto's van de bovenkant van de arm.
motor aan de arm.jpg

aan de bovenzijde van de arm zit een motortje in de houder. het gaat nog een andere worden met een lagere rpm.
aan de motor zit een haspel. met een lagerblok en een eindschakelaar.
de blauwe band is het werkende deel van deze versie van een varioband systeem.
korthaak weg.jpg

op deze foto is goed te zien dat de de haken voor de bak bij de eindschakelaar zitten.
maar het stangetje voor het indrukken van deze schakelaar moet nog gemaakt worden.
deze haken zijn voor de containerbakken met normale lengte.

haken korte bak.jpg

het extra setje haken is voor kortere bakken. bijvoorbeeld een bruder container op een slee.
terwijl een normale bak dan nog achter het chassis uitsteekt. zal een slee met een bruder container eindigen aan het einde van het chassis.
deze haken moeten handmatig klaargezet, of weggevouwen worden.
 
Niet echt als vervanger van het kettingsysteem. Maar ff wat anders. Er moeten nog een paar kettingsysteem komen. En die wil ik ook printen.
Maar zal het aluminium aan de zijkant komen.
 
even weer iets compleet anders.
voor de 95 jr en de 3200 zit het een en ander in het vliegtuig of boot vanuit het verre oosten.
onlangs van mijn schoonvader wat rest stukkentriplex en alu gekregen. of ik er wat mee kon. nou meestal wel.
95lwchassis en bak.jpg
95lw.jpg


voor een aanhanger achter deze 4x2 bakwagen is ook nog net voldoende hout. als deze klaar is zal de eerste "leswagen" voor het TechTeam klaar zijn.
niet zozeer met dubbele bediening maar wel met een relais en een IR uit knop ( gewu mts). dan kan er nog een beetje ingegrepen worden.
ik was niet van plan een spoiler op de cabine te gaan zetten. maar ik denk dat het wel fraaier zal gaan zijn.
 
Back
Top