DJI New Mavic Pro

Hoi MacIak.
Neen, heb nog geen Mavic in bestelling staan of op mijn wenslijstje maar vind het wel een mooi apparaat.
Vliegmaat schijnt er deze week na pre-order ene binnen te krijgen en die ga ik zekers meebeleven.
Wellicht in de nabije toekomst eens zo'n Mavic aanschaffen.
Lijkt me een zeer handig en veelzijdige machine om mee te nemen op vakantie.
Ben ook zeer benieuwd hoe het vliegt.
Vr Gr

Laatst bewerkt:
Ding vliegt perfect, je kan je geheel concentreren op de onderwerpen want de mavic zorgt wel voor het vliegen.
Gisteren voor het eerst in de WiFi mode gevlogen zonder controller. Verbazend simpel, WiFi aan, scan de code op de arm en je bent verbonden.
Ook in de app kan je de virtuele sticks indelen in de 3 stick modes en custom net als op de rc controller.
Wel wat weinig bereik, 30m horizontaal, 20 verticaal maar ik stond op een sportterrein waar wat woningen omheen stonden. Waarschijnlijk veel wifi accespoints in de omgeving.

Besturen super makkelijk, nauwelijks anders dan met de rc controller, wel sterk de snelheid beperkt maar je kan verbazend goed besturen.
Best geinig voor snelle opname, je bent echt binnen een minuut in de lucht en kan op een korte afstand wat opnemen.

Wellicht mis ik iets?
30fps.... 48fps?

We werken in Nederland (Europa) met het PAL systeem. Dat is dus 25fps of 50fps...

Cinematosch wordt er met 24fps gewerkt (of 48 maar dat is niet standaard).

Wat willen jullie nu met 30 of 48fps?
Het is mij niet geheel duidelijk.

Haha uit welk tijdperk kom jij ;)

Het is simpel, met 24 fps krijg je een meer cinematic look. Wil je dan een slomo zal je op 48 fps moeten schieten om je frame match goed te houden.

Pal en ntsc is nog uit het analoge sd tijdperk en heeft niet alleen betrekking op de fps.
Als je aan de pal standaard houd dan zou je ook maar op een maximale resolutie van 576i mogen schieten.
Tegenwoordig hebben we de HD en UHD standaard waarbij 24 of 48 fps gewoon is toegestaan.
Zo'n beetje de meeste Holywood films zijn op 24 fps geschoten en worden ook hier in Nederland ook zo afgespeeld op bijv je bluray speler.

Ga je naar de bioscoop dan zullen de meeste films ook met 24fps worden vertoont en bij pathe sommige films zelfs in 48 fps
https://www.pathe.nl/event/hfr

Zou jij moeten weten blik ;)

Laatst bewerkt:
Simpel, met 24 fps krijg je een meer cinematic look. Wil je dan een slomo zal je op 48 fps moeten schieten om je frame match goed te houden.

Pal en ntsc is nog uit het analoge sd tijdperk en heeft niet alleen betrekking op de fps.
Als je aan de pal standaard houd dan zou je ook maar op een maximale resolutie van 576i mogen schieten.
Tegenwoordig hebben we de HD en UHD standaard waarbij 24 of 48 fps gewoon is toegestaan.
Zo'n beetje de meeste Holywood films zijn op 24 fps geschoten.
Zou jij moeten weten blik ;)

Soms wek je de indruk dat je reageert om te reageren Tasz...

Ik gaf al aan dat cinematisch 24 (en 48) gebruikt word. Dus wat wil je nu eigenlijk toevoegen?

Soms wek je de indruk dat je reageert om te reageren Tasz...

Ik gaf al aan dat cinematisch 24 (en 48) gebruikt word. Dus wat wil je nu eigenlijk toevoegen?

Jij stelde de vraag waarom je in 30 of 48fps zou willen schieten. Ik probeer daar antwoord op te geven. Dan heb ik je vraag niet goed begrepen blijkbaar.

Het was jou niet duidelijk zeg je

Als je niet wilt dat er op jou gereageerd wordt moet je ook geen vraag stellen toch?

Jij hebt het over pal en ntsc. Terwijl we in HD of UHD schieten en dit helemaal niet meer van toepassing is.

Dat is de toevoeging

Ik zie de fout van een verkeerde frame match vaak langs komen. Dus mischien hebben andere iets aan deze info.

Als iemand in 24 en 48 fps wilt schieten moet hij dat lekker doen. Maar met de Mavic gaat dat dus (nog) niet helaas

Laatst bewerkt:
Haha uit welk tijdperk kom jij ;)

Het is simpel, met 24 fps krijg je een meer cinematic look. Wil je dan een slomo zal je op 48 fps moeten schieten om je frame match goed te houden.

Thx, dan weten we dat ook weer.

Gisteren de Mavic ontvangen. Wat een leuk apparaat! So far testrondjes door de woonkamer gevlogen.
Nu op zoek naar een geschikte buitenlocatie! (ik woon naast Schiphol dus moet ff een stukje uit de buurt rijden om buiten de ctr te komen... suggesties?)

Gisteren de Mavic ontvangen. Wat een leuk apparaat! So far testrondjes door de woonkamer gevlogen.
Nu op zoek naar een geschikte buitenlocatie! (ik woon naast Schiphol dus moet ff een stukje uit de buurt rijden om buiten de ctr te komen... suggesties?)

Contact opnemen met LvNL en vragen of je in n park vlakbij mag vliegen en DJI doorgeven dat je authorisatie hebt. Vanaf dat moment ben jij bekend en mocht je je misdragen ook meteen zuur..

Als iemand in 24 en 48 fps wilt schieten moet hij dat lekker doen. Maar met de Mavic gaat dat dus (nog) niet helaas

Nee inderdaad, cinematic en een Mavic met een lensje ter grootte van een speldenknop gaan niet echt goed samen nee. Sowieso belachelijk dat DJI een dergelijke optie inbakt in een dergelijk product.
Als je cinematisch wilt werken moet je met een Arri of RED gaan werken...

Maar goed.
Thx voor de uitleg. Weer wat geleerd [emoji23][emoji23][emoji23]

Ik ben sinds vrijdag ook in het bezit van de Mavic. Helaas nog maar 2x gevlogen door te weinig tijd. Maar wat een vet ding!
Na de DJI FC40, DJI Phantom 2+, Yuneec Q500 4K en Yuneec Typhoon H eindelijk een drone die gewoon makkelijk mee te nemen is.

Hij is erg stabiel. Hij blijft echt op zijn plaats stil hooveren geweldig. Hij is lekker vlot. Sportmode vliegt ie als een speer.
Point of Intereset is een wel erg leuke optie. Geweldig dat 360 om een bepaald punt draaien.

Dus wat is de conclusie voor "goede" opnames voor thuis gebruik?

Mijn mening...
Ja en nee

Nadeel van de mavic voor pro gebruik:
-Geen diafragma
-Niet scherp in de hoeken
-Kleine lens en sensor
-Problemen met framerates hoger dan 30
-Bitrate van 60Mbit/s (Is voldoende maar op het randje voor 4k) <is een duscusie punt maar dat is mijn mening ;)
-Heeft zo nu en dan problemen om de horizon recht te houden

Voordeel
-Super snel inzetbaar
-Makkelijk mee te nemen (voor een fotograaf zit hij lekker in je foto tas bij je andere gear)
-Onder de 1 kg, geen ROC-light theorie nodig
-Voor zijn formaat en prijs toch wel zeer goede beelden
-Makkelijk te bedienen
-Voor het simpele werk is de beeld kwaliteit meer dan voldoende

Dus mijn conclusie is eigenelijk, het hangt er vanaf waarvoor je hem professioneel voor wilt gebruiken.
Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat bijvoorbeeld een journalist een Mavic in zijn tas heeft om snel even een filmpje/foto te schieten.
Of medewerker van een bedrijf doet even een snelle inspectie van het één of ander.
Maar ga je 100% voor beeld kwalitiet dan denk ik dat de Mavic hierin te kort schiet en ik denk ook dat hij daar ook niet voor ontworpen is.

Ik heb hem in ieder geval voor eigen gebruik besteld. Want het is gewoon een super gaaf speeltje ;)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info.
Wat ik eigenlijk bedoelde was wat de juiste beeld (video) settings zijn voor thuis gebruik :-)

Back