Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

Ik ben inmiddels begonnen aan het grootzeil en daar dit de 1e keer is dat ik zelf de zeilen maak zag ik er wel een beetje tegen op. Maar goed voor alles is er een 1e keer, dus ....
Ik heb rondom het zeil een zoompje gevouwen en gelijmd, waarmee je gelijk het rafelen van het doek stopt. Het zoompje naaien daar waag ik me nog maar niet aan omdat dat akelig dicht bij de rand zit en ik heb natuurlijk niet of nauwelijks ervaring met de naaimachine. Een voordeel is wel dat je de zoom op deze manier mooi dun houd.
IMGM1970kopie.jpg

Om de banen recht te naaien heb ik lijntjes op het doek gezet met potlood en op de foto is te zien dat ik hier en daar een tikkie mis zat. Ik moet 9 zeilen maken, dus wie weet gaat het steeds een stukkie beter. Eigenlijk wou ik opnieuw beginnen, maar als het zeil aan de ra hangt en getuigd en gevormd is dan gaat het (hopelijk) niet meer opvallen en het potlood streepje zal met de tijd wel vervagen;
IMGM1969.JPG

Er komt nog een rifband op en verstevigingen op de hoeken en uiteraard een lijk om het zeil, dus best een hoop werk zo'n zeil maken, maar het is wel leuk om te doen:)

Dat ziet er toch mooi strak uit. Verlijm je de zoom met witte houtlijm? Straks als je het lijketouw met feston-steek er op zet hebt je al vanzelf een genaaide zoom.

Dat ziet er toch mooi strak uit. Verlijm je de zoom met witte houtlijm? Straks als je het lijketouw met feston-steek er op zet hebt je al vanzelf een genaaide zoom.
De zomen lijm ik met gewone witte houtlijm, maar of ik een feston steek ga gebruiken om het lijk te naaien dat betwijfel ik, die rijg ik gewoon aan het zeil.
Mogelijk overbodige opmerking, maar denk eraan om de zomen aan dezelfde zijde te laten komen.
Heb dat zelf de 1e keer ook fout gedaan en zie daf nog steeds elke keer als ik langs het model loop.
Bedankt voor de tip Jan, maar maak je geen zorgen want dat gaat niet gebeuren...
En vergeet ook niet om in de hoeken en bij de rifbanden leuvers in het lijkentouw te naaien.
Ik maak leuvers voor de schoten en de boelijns, maar of ik ze ook maak bij de rifbanden, dat weet ik nog niet.

Mooi, mooi !
Vrees je er nu niet voor dat je andere “ huihoudelijke” naaisels zal opgedragen krijgen ?! ;)
Dank je wel Mark en nee, ik ben niet bang voor andere huishoudelijke naaisels (leuk stukje Nederlands trouwens :rolleyes:), want ik woon alleen en ik ben gepensioneerd waardoor de tijd van opdrachten krijgen achter me ligt :)

Dank je wel Mark en nee, ik ben niet bang voor andere huishoudelijke naaisels (leuk stukje Nederlands trouwens :rolleyes:), want ik woon alleen en ik ben gepensioneerd waardoor de tijd van opdrachten krijgen achter me ligt :)
Zo zie je maar dat je altijd voorzichtig moet zijn met reacties , was hier onwetend over dus sorry daarvoor, mocht het bij jou pijnlijk zijn overgekomen. Wat blijft is zeker mijn bewondering voor jouw naaisels …;)

Zo zie je maar dat je altijd voorzichtig moet zijn met reacties , was hier onwetend over dus sorry daarvoor, mocht het bij jou pijnlijk zijn overgekomen. Wat blijft is zeker mijn bewondering voor jouw naaisels …;)
Geen zorgen Mark, altijd blij met je reacties op dit topic en bedankt voor het compliment :)

Vandaag de rifseizings aan de rifband gezet en het zeil aan de ra genaaid, later worden er nog boelijns aan bevestigd, maar de leuvers sla ik denk ik over omdat die erg klein moeten worden uitgevoerd, ik denk er nog wel over na alhoewel ik niet geloof dat de leuvers zoveel meerwaarde gaan geven aan het model. (hier in Hulst hebben ze nog nooit van een leuver gehoord, wel van leuters....;))

Het zeil afgehangen (nog dry-fit) aan de dubbele draaireep en de dubbele ra-takels, enkele plaatjes maken het duidelijker dan mijn beperkte tekst :rolleyes:;
IMGM1999.JPG

detail van de takels, de repen worden later belegd op de beting aan de voet van de mast, wat overigens voor zo'n beetje al het lopend tuig geld van deze ra met grootzeil,
IMGM2000.JPG

Zicht op de achterkant van het zeil,
IMGM2003.JPG

Ik heb de foto's uit de hand genomen, maar het dekt de lading...;). Ik ga de zeilen een beetje vormen zonder lijm, haarlak of iets dergelijks, maar gewoon met de geien, gordings, schoten enz. zoals destijds op de Sovereign. Wellicht zet ik ook één of twee geborgen zeilen.
IMGM2004kopie.jpg

Laatst bewerkt:
Back