Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

De juffers en puttingijzers voor de bezaan mast op en aan de bezaan rusten gezet.

Beide kanten zijn identiek, dus één foto lijkt mij voldoende. De bezaan mast krijgt 3 hoofdtouwen, de 4e juffer (achterste) is voor een pardoen;
IMGM1869.JPG
 
De hoofdtouwen van de bezaan mast zitten er op, tevens de touwen voor het bramwant, dat zijn er slechts 2 (beide kanten), het putingwant met zwichting en de pardoens (één aan iedere kant van de mast)

Op de foto, de mast met het staand want, op de bezaanstag en de weeflijnen na is het compleet. Rechts boven is de kruisstengenstag te zien die nu definitief is aangespannen met de talie aan de top van de grote mast.
De 4e lijn op de rust met de langere talrepen zijn de pardoens,
IMGM1888kopie.jpg



hieronder is KS de kruisstengenstag, B is het bramwant, PD is een pardoen en P het puttingwant,
IMGM1871.JPG



Op de volgende foto betekenen de letters het zelfde als op de vorige foto, hier is wat beter de zwichting te zien Z, ook goed te zien is dat er hier geen spreeworst word gezet, wat best wel apart is te noemen, maar als je goed kijkt dan zie je dat de touwen van het puttingwant de hoofdtouwen een klein beetje spreiden aan de bovenkant.
IMGM1872.JPG



nog een plaatje gezien vanaf de achterkant van de mast, waar Z weer de zwichting is,
IMGM1874.JPG


En tenslotte zoals gebruikelijk het hele plaatje;
IMGM1887.JPG
 
Laatst bewerkt:
Als laatste item van het staand want van dit model is de bezaanstag gezet, ook die is geheel anders bevestigd dan op de meeste modellen van historische zeilschepen, waar de stag normaal gezien bevestigd word aan de voet van de grote mast. Omdat er op dit model een gaffelzeil word gevoerd achter de gr, mast kan de stag daar niet worden vast gemaakt, het alternatief is te zien op de volgende foto's;


De bezaanstag is bevestigd aan stuurboord net naast het grote rooster waar de sloep op staat,
IMGM1903kopie.jpg


Bevestiging aan de zaling op de masttop,
IMGM1900.JPG


en met een takel van drieschijf blokken aan een zware ring aan dek,
IMGM1902.JPG
 
Als laatste item van het staand want van dit model is de bezaanstag gezet, ook die is geheel anders bevestigd dan op de meeste modellen van historische zeilschepen, waar de stag normaal gezien bevestigd word aan de voet van de grote mast. Omdat er op dit model een gaffelzeil word gevoerd achter de gr, mast kan de stag daar niet worden vast gemaakt, het alternatief is te zien op de volgende foto's;


De bezaanstag is bevestigd aan stuurboord net naast het grote rooster waar de sloep op staat,
Bekijk bijlage 612418

Bevestiging aan de zaling op de masttop,
Bekijk bijlage 612419

en met een takel van drieschijf blokken aan een zware ring aan dek,
Bekijk bijlage 612420
Ziet er netjes en verzorgd uit, Piet. Die bezaanstag maakt het net weer even anders en bijzonder.
Gr. Peter
 
Gisteren de 1e van de 5 ra's voor dit model gemaakt, de grote ra. De ra's zijn evenals de masten en stengen redelijk eenvoudig uitgevoerd. De grote ra zoals die te zien is op de foto is gemaakt van 6mm dik rondhout en 250mm lang en is naar de nokken toe afgeschuind tot 4mm dik. De ra-nokken zijn 10mm lang en 2mm dik, alle andere ra's krijgen geen aparte ra-nokken, te zien op de tekening (nr. 115 de marsra), die daarom nog simpeler te maken zijn...
IMGM1965kopie.jpg
 
De ra is gebeitst in blank eiken evenals de masten en voorzien van blokken.

S is een samengesteld blok (hiervoor word ook wel een vioolblok gebruikt) waarvan 1 een geleide blok is voor de toppenant en 2 een geleide blok voor de schoot van het marszeil.
B is een blok voor de bras, G een blok voor de gei van het grootzeil en Sch geleide blok voor de schoot van het marszeil, die de schoot naar het belegpunt leid aan de voet van de mast.
De blokken aan stuurboord (rechts op de foto, je kijkt naar de achterkant van de ra) zijn uiteraard hetzelfde als die aan bakboord.
In het midden D zijn de blokken voor de dubbele draaireep van de grote ra
IMGM1966.JPG


Detail foto, waarop goed te zien is dat ik de blokken niet knoop, maar allemaal bevestigd met een bindsel;
IMGM1968kopie.jpg


IMGM1967.JPG
 
Back
Top