Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

Ik was nog een kleinigheidje vergeten, want er zitten 3 vlaggen in de kit en die mogen uiteraard niet ontbreken op het model. Dus die heb ik vandaag afgehangen; Aan de nok van de grote mast een Hollandse Wimpel, Aan de nok van de kruismast een Hollandse Prinsenvlag en aan de vlaggenmast hangt de vlag van Amsterdam:

IMGM2365kopie.jpg
 
Laatste Update....

De 'boelijns' zijn als laatste item van de tuigage gezet aan de ra-zeilen van de fokke mast;

De boelijns hadden als taak om het staande lijk aan de loefzijde naar voren te halen als de wind voorlijker dan dwars in kwam. De stand van de zeilen werd hierdoor verbeterd. Ook zorgden de boelijns ervoor dat de zeilen niet gingen slaan wanneer er weinig wind was.
De boelijns werden met zogenaamde spruiten aan het zeil bevestigd middels een knevel of ankersteek aan de daarvoor aanwezigen leuvers.
Op het model zijn de spruiten i.v.m. de schaal aan de lijken geknoopt en zijn de leuvers dus weggelaten. De boelijns zijn met ringen verbonden aan de spruiten.

Op de foto is M de boelijn van het marszeil en G die van het grootzeil gezien vanaf stuurboord,
IMGM2367.JPG


Zicht op spruiten en boelijns vanaf bakboord
IMGM2370.JPG


De bakboord boelijn van het marszeil: de zwarte S zijn de spruiten, de witte B de boelijn. De witte S is de voorstengenstag waarlangs de boelijn middels de ringen aan de geleider R naar het geleide blok op de kluiverboom word geleid en vandaar naar het belegpunt op de bak,
IMGM2371.JPG


De boelijns gezien vanaf de stuurboord kant, B van het bramzeil, M van het marszeil en G van het grootzeil,
IMGM2372.JPG


Alle 3 de boelijns gaan via geleide blokken op de kluiverboom naar de nagelbank op de bak. A boelijn van het grootzeil, B van het marszeil en C van het bramzeil,
IMGM2379kopie.jpg


En dit beste mensen is de laatste foto, waarop een bemanning lid fronsend uitkijkt naar de overvloed aan lijnen die naar de nagelbank lopen.
IMGM2375.JPG


Ik heb ondanks mijn lichamelijke ongemakken toch weer enorm veel plezier beleefd aan het bouwen van dit model en ik hoop dat U allen plezier hebt beleeft aan dit verslag en de vele foto's. En vriendelijk bedankt voor het geleverde commentaar en de vele duimpjes die ik voorbij heb zien komen. Deze is voor jullie :wave
 
Piet, jij bedankt voor het plaatsen en laten mee genieten van je bouw kwaliteiten. Je uitleg is altijd zeer inspirerend en laat mij in ieder geval zien dat je met veel plezier hieraan gewerkt hebt.
Van mij een hele grote PETJE af. :) Ik hoop toch nog meer van je te gaan zien.
 
Laatste Update....

De 'boelijns' zijn als laatste item van de tuigage gezet aan de ra-zeilen van de fokke mast;

De boelijns hadden als taak om het staande lijk aan de loefzijde naar voren te halen als de wind voorlijker dan dwars in kwam. De stand van de zeilen werd hierdoor verbeterd. Ook zorgden de boelijns ervoor dat de zeilen niet gingen slaan wanneer er weinig wind was.
De boelijns werden met zogenaamde spruiten aan het zeil bevestigd middels een knevel of ankersteek aan de daarvoor aanwezigen leuvers.
Op het model zijn de spruiten i.v.m. de schaal aan de lijken geknoopt en zijn de leuvers dus weggelaten. De boelijns zijn met ringen verbonden aan de spruiten.

Op de foto is M de boelijn van het marszeil en G die van het grootzeil gezien vanaf stuurboord,
Bekijk bijlage 619390

Zicht op spruiten en boelijns vanaf bakboord
Bekijk bijlage 619391

De bakboord boelijn van het marszeil: de zwarte S zijn de spruiten, de witte B de boelijn. De witte S is de voorstengenstag waarlangs de boelijn middels de ringen aan de geleider R naar het geleide blok op de kluiverboom word geleid en vandaar naar het belegpunt op de bak,
Bekijk bijlage 619392

De boelijns gezien vanaf de stuurboord kant, B van het bramzeil, M van het marszeil en G van het grootzeil,
Bekijk bijlage 619393

Alle 3 de boelijns gaan via geleide blokken op de kluiverboom naar de nagelbank op de bak. A boelijn van het grootzeil, B van het marszeil en C van het bramzeil,
Bekijk bijlage 619394

En dit beste mensen is de laatste foto, waarop een bemanning lid fronsend uitkijkt naar de overvloed aan lijnen die naar de nagelbank lopen.
Bekijk bijlage 619395

Ik heb ondanks mijn lichamelijke ongemakken toch weer enorm veel plezier beleefd aan het bouwen van dit model en ik hoop dat U allen plezier hebt beleeft aan dit verslag en de vele foto's. En vriendelijk bedankt voor het geleverde commentaar en de vele duimpjes die ik voorbij heb zien komen. Deze is voor jullie :wave
Een prachtig resultaat, Piet. Zowel voor je model als voor je interessante inhoudelijke verslag.
Gr. Peter
 
Ik heb ondanks mijn lichamelijke ongemakken toch weer enorm veel plezier beleefd aan het bouwen van dit model en ik hoop dat U allen plezier hebt beleeft aan dit verslag en de vele foto's. En vriendelijk bedankt voor het geleverde commentaar en de vele duimpjes die ik voorbij heb zien komen. Deze is voor jullie :wave
Zeker heb ik plezier beleefd aan jouw verslag, denk dat ik alles bij elkaar opgeteld er toch wel een paar uur naar heb zitten kijken en dan vooral naar de mooie foto's. Het model is prachtig geworden en hoop weer ander verslag te kunnen volgen van je.:worship:
 
Back
Top