Dornier Merkur

De eerste poging tot een maiden was geen succes.

De vleugels stonden er heel sneu bij met negatieve V-stelling.

De accu bleek toch niet vast genoeg te zitten; die moet gefixeerd met klittenband.

Maar het ergste van alles: de ailerons deden niets!

Zouden die Multiplex stekkers te diep liggend ingebouwd zitten?

Na wat friemelen deed een kant het wel, maar . . .

Hou m'n hart vast.

We gaan aan de slag.
 
Zoals verwacht: de twee helften van die Multiplex stekkers maken dus amper/geen contact.

Zo hangt de vlag erbij:

1751985572447.png


1751985593686.png


Verzonken.

Te verzonken?

(Wat doen die zwarte dingen daar?)

1751985626532.png


1751985645287.png


Tsja . . .

Wat nu?

Proberen die stekkers los te friemelen en verder naar buiten te halen?

Moet sowieso iets doen, want ben van plan 1° per zijde V-stelling in te bouwen; dan wordt het contact nog beroerder.

Gedoe allemaal! . . .
 
Ik zou per zijde een van de twee contacten vast laten en de andere losmaken en los laten.
Dan kan je eenvoudig de losse in de vaste steken bij opbouwen en kunnen ze ook nooit los trillen o.i.d.
Moet het snoer aan de 'losse' zijde wel lang genoeg voor zijn uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou per zijde een van de twee contacten vast laten en de andere losmaken en los laten.
Dan kan je eenvoudig de losse in de vaste steken bij opbouwen en kunnen ze ook nooit los trillen o.i.d.
Moet het snoer aan de 'losse' zijde wel lang genoeg voor zijn uiteraard.

Dank voor de tip.

(De afgelopen paar uur heb ik precies hetzelfde bedacht. Dus dan moet het wel goed zijn. ;) )

Overigens is het de bedoeling om het model één keer op te bouwen en vervolgens opgebouwd te vervoeren.

Die struts zijn een PITA om iedere keer te monteren . . .

Ik ga eens kijken of ik per zijde er een los kan peuteren. :)
 
Misschien ook wel 'leuk' om te melden dat de winkel, waar ik sinds de jaren '80 letterlijk dui-zen-den euro's heengebracht heb, niet meer is . . .

1752000622185.png


Althans niet als fysieke winkel . . .

Jarenlang hadden ze nog bouwmaterialen!

Allerlei soorten hout, metalen, etc.etc. :)

Voor mij op het fietsje bereikbaar.

En nu . . . :(
 
Heb ze er uit.

Zwart plastic met een schroevendraaier verwijderd, daarna heeeeel veel gaatjes boren en met de boor soort van frezen . . .

1752007765452.png


Die andere kwam er maar een halve centimeter uit . . .

En nu maar hopen dat de draden goed gesoldeerd zitten.

Gaatje geboord om straks iets door te steken en 'm op de andere helft te krijgen . . .
 
Het lijkt wel een aquarel op de foto... leuk effect.

Mijn handen jeuken om de draden iets te verlengen en daar dan een nieuwe connector op te solderen :)
 
Zoals je zelf al ondervonden hebt nooit 2 vaste stekkers gebruiken dat gaat ooit een keer fout, hetzij omdat de vleugel er minder ver opgestoken kan worden door vuil, hetzij door het toch lichtelijk kinnen bewegen van de vleugel wat een verminderd conact kan maken.

Altijd 1 deel vast en 1 deel los, dat gaat altijd goed.

Succes met de 'ombouw'.
 
Wat wederom de vraag stelt: heeft het ding nou ooit al gevlogen, of toch inderdaad niet?

En het was zo'n ervaren bouwer, oude rot, werd me verzekerd . . .

Ik heb belangrijke materialen kunnen ophalen bij de nieuwe vestiging van Krikke: rustig verder.
 
De piloot zit!

1752241780594.png


1752241806737.png



In vier stukken staaldraad van 5 mm een hoek van plm. 1° gebogen.

1752241842979.png


Maar wat nu?

Als ik ze niet op de een of andere manier fixeer, schuift en draait het alle kanten op, als ik de vleugels er op probeer te schuiven.

Staaldraad in de romp vastlijmen?

Staaldraad in de vleugels vastlijmen?

Of misschien een klein stukje staaldraad in het midden van de koperen buis in de romp lijmen, zodat ze er niet verder dan het midden in kunnen?

Hoor het graag.

Het balsa om de struts af te werken kan ik eind volgende week ophalen . . .
 

Bijlagen

  • 1752241738992.png
    1752241738992.png
    1.022 KB · Weergaven: 8
Dus, een klein stukje dübel in het midden lijmen.

Eerst heel klein beetje lijm in midden van het buisje aanbrengen, stukje hout er in duwen, klaar.

Uiteraard alles met op lengte afgetekende stokjes . . .
 
Ik was in de veronderstelling dat ik na het buigen de vleugels zo huppetee op de stukken piano wire zou kunnen schuiven.

Nou, dat valt tegen.

Ik moet ze stuk voor stuk testen, en nr. 1 past gewoon niet helemaal in de vleugel.

Nou is dit ongeveer de situatie.

1752592086780.png


De 4 stukken wire zitten elk bijna 6 cm. in de romp, en steken plm. 17,5 cm uit.

De buisjes in de vleugel zijn plm. 18 cm. lang.

Nou is mijn vraag: hoe lang moeten de stukken die uitsteken minimaal zijn?

De volle 17,5 cm, of kan daar best een stuk af?

Hoe lang moeten ze minimaal uit de romp steken?

De vleugeldelen zijn elk plm. 80 cm. lang.

Ik hoor het graag.

(En hoe eerder hoe beter, want ik wil nou wel eens door!)


jan.
 
Ja, in die zin dat ze van 6 x 6 mm kiefer gemaakt worden.

Dus op trek kun je ze wel belasten.

Nee, in de zin dat de vleugels met 5 mm piano wire aan de romp zitten, dus heel veel hoeven de struts niet te doen, als het goed is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn Big Lift functionele struts van carbon buis en de carbon vleugelpennen steken daarom maar zo'n 2 cm uit.
Maar als je struts alleen maar een schaaldetail zijn, dan heb je vleugelbuizen nodig die een redelijk eind in je vleugel steken.

Eigenlijk is dat verenstaal een vreemde keuze, want buigzaam en zwaar i.p.v. stijf en licht. En samen met die struts van grenen (kiefer) die ook weer niet zo stijf zijn, is het een onhandig midden tussen de twee oplossingen hierboven.

Je zou een carbon buis als vleugelbuis in kunnen bouwen en daarbij de struts gebruiken die al hebt. Maar of dat nog te doen is in je model dat al afgebouwd is?

Of je zou de verenstaal pennen kunnen vervangen door carbon staf (massief i.p.v. buis) van dezelfde dikte en deze dan maar zo'n 2 cm uit laten steken. En dan nieuwe struts maken die stijver zijn. Dat zou je met een carbon buis als kern kunnen doen en daar een fairing op maken door er balsa of vuren omheen te lijmen en dat in vorm schuren. Of je maakt grenen struts met een sandwich principe, door er bijvoorbeeld aan twee zijden carbon vezel in te verwerken.

Je Merkur is geen vliegtuig om negatieve G mee te vliegen (rugvlucht of buitenwaartse loopings). Je struts zullen vooral op trekkracht belast worden, dus een beetje stijve struts i.p.v. volledig stijve struts, zou wel moeten werken, denk ik.
 
Als je het gewoon zo wilt houden als het is, dan zou ik niet 4 halve, maar 2 hele verenstaal vleugelpennen van 47 cm lang gebruiken. Een vleugelpen in het midden scheiden is niet slim.
 
Toch maar gewoon verder gegaan met gescheiden vleugelpennen . . .

Een stevige veer houdt de vleugelhelften tegen het middenstuk aangedrukt.

1752668032251.png


1752668051627.png


Plm. 1,5° V-stelling per kant . . .

Niet schaal, maar vliegt vast lekker!
 
Back
Top