Dutch Tamiya Challenge 2012

Volgens mij heeft Marten een paar keer met de 32t getest, veel koppel volgens mij en wat minder top. Hij kan er zelf meer over vertellen.

Marcel

Weet iemand wat de Formula tuned (32t) motor doet in vergelijk met de cupmachine??
Bij mij leeft het idee om deze motor ook toe te staan.

Yep, ik vind het een heerlijke motor. Goed vergelijkbaar, blijft alleen z'n trekkracht houden, ook aan het eind van de heat. Wil je hem anders even lenen?

Marten

:rolleyes:Gaat helemaal de goede kant op. Ik had al met Marten over de 32t motor gesproken en zeker met de kennis die hij hiermee heeft, is dit een zeer gechikte motor. Banden ook helemaal vrij, toppie...........

Nog een voordeel is dat als het de 32T motor word, de mensen niet genoodzaakt worden om er eventueel een brushless ESC bij te kopen.
Ik neem aan als dit de motor keuze word, dit ook een handout systeem gaat worden?:confused:
Mij maakt het niet uit welk type motor het gaat worden daar ik zowel brushed als brushless regelaars heb.
Alleen de Cirtix regelaar heb ik "nog" niet;):cool:
De 21.5 brushless lijkt mij een goede vervanging voor de cupmachine ivm de genoemde nadelen van de cup machine motor.
Er zal alleen een keuze gemaakt moeten worden welk merk het gaat worden:D
Wij zullen zeker op de hoogte gehouden worden door onze DTC "goeroe's":):)

mvg Roy

Als zowel de Cup Machine, de 32t en een BL motor worden toegestaan, dan is het wel goed om na te gaan of deze motoren qua rondetijden vergelijkbaar zijn. Als dit inderdaad het geval is, dan kunnen mensen de keuze maken over de verdergaan met de brushed-spullen of de overstap maken naar de brushless set.

Marcel

Nog een voordeel is dat als het de 32T motor word, de mensen niet genoodzaakt worden om er eventueel een brushless ESC bij te kopen.
Ik neem aan als dit de motor keuze word, dit ook een handout systeem gaat worden?:confused:
Mij maakt het niet uit welk type motor het gaat worden daar ik zowel brushed als brushless regelaars heb.
Alleen de Cirtix regelaar heb ik "nog" niet;):cool:
De 21.5 brushless lijkt mij een goede vervanging voor de cupmachine ivm de genoemde nadelen van de cup machine motor.
Er zal alleen een keuze gemaakt moeten worden welk merk het gaat worden:D
Wij zullen zeker op de hoogte gehouden worden door onze DTC "goeroe's":):)

mvg Roy

Hoi Roy,

Als het de 21,5t (0grd) en/ of de formula tuned motor wordt dan wordt dit geen handout principe.
Deze motoren kosten ongeveer tussen de €40 en €50. Dan willen we niet de deelnemers deze motoren laten kopen en dat ze die dan bij ons inleveren en dus niet kunnen gebruiken buiten de races.
Handout werkt wel goed met goedkope motoren als de cupmachine.
Dit blijft dan ook gehandhaaft in de stock en mini klasse.

Grt,
Michael

@Michael..No problemo:cool:
@Footy...Indien je idd alle 3 toe laat zal je denk ik wel ffies moeten testen hoe je zit ivm overbrenging.
Dit ivm het probleem wat zich voor doet met de cup machine als deze te hoog vertand word.
Zou lullig zijn als je met de cup machine niet aan de overbrenging kan komen van de 21.5 brushless set zonder de motor op te stoken.
Dan te bedenken dat we "vroeger" met de actopower blue reden...Een 17 triple motor:cool:;)

mvg Roy

Ik vraag mij af, of in de F1 de doelstelling nog wel duidelijk blijft, 3 verschillende motoren, met 3 verschillenden karakters, met het risico dat 2 uit de 3, slechter/minder uitvalt in praktijk. Het is/wordt een kweekvijver voor ontevreden rijders als jullie niet oppassen, alles wat niet verklaarbaar is, wordt dan afgeschoven op de motor, en teruggevoerd in de richting van de organisatie. Ook is het niet te hopen dat de dure brushless variant, overall net even de mindere is van de 3, kies 1 richting waar naar jullie heen willen, met liefst 1 motor variant.

Tegen over-gearing is geen enkele motor bestand, het is nl “geen motorprobleem”,…!!!

Zoals ik het nu bekijk, dan is waarschijnlijk de goedkoopste en beste oplossing, dat een F1 rijder, 2 of 3 Carson Cup Machine motoren mag aanschaffen over het gehele seizoen, (bv na 2 inschrijvingen een nieuwe) die gewoon ingenomen word na ieder wedstrijd, “hand-out systeem…!!!

Succes met het oplossen van het probleem, mijn F1 aspiraties gaan nog even in de vriezer.......

Je hebt wel een punt Per, meerdere motoren toelaten brengt dergelijke risico's met zich mee, ik hoop dat de organisatie hierover een wijs besluit neemt.

Het "probleem" met de Carson los je naar mijn idee echter niet helemaal op door meerdere motoren te mogen kopen, je blijft immers het risico lopen dat de motor tijdens een wedstrijd of zelfs tijdens een kwali of finale instort. Het zal met overgearing te maken kunnen hebben, hoewel ik het afgelopen seizoen redelijk aan de conservatieve kant ben blijven zitten met de pinionkeuze. Ik heb het idee dat de Carson er toch wat gevoeliger voor is, en gezien de prijs mag je ook wat minder duurzaamheid verwachten. In Deventer zijn er tijdens de clubwedstrijden een aantal Carson-motoren overleden. Wat dat betreft heb ik iets meer vertrouwen in de duurzaamheid en de consistentie van de 32t-motoren.

Het enige nadeel van een overstap naar BL is volgens mij de investering die mensen dan moeten doen in een regelaar met motor, circa 110-120 euro volgens mij. Aan BL zitten natuurlijk ook veel voordelen.

Marcel

Vandaag op de body na mijn auto afgemaakt.

Met echte kabelboom, moet ik nog netjes wegwerken en er komt nog wat elektrospul in maar dat is niet noodzakelijk om te racen.

Eigenlijk zou er een winterrace moeten zijn, snertrace. (hoe origineel, maar wel lekker :)).

Plaatje van schoonheid :mrgreen:.
p1070670g.jpg

Ik heb er zin in!

In de F1 blijven de banden vrij dus ook foam toegestaan.

Wat betreft de motor keuze:
Goed nieuws is dat ik een "speedpassion ultra sportsman V3 21,5t" binnen heb.
(behoorlijke lange naam voor zo'n simpele motor :) )

Het is duidelijk een budget motor en heeft veel weg van een Mabuchi motor.
De motor is dicht geklonken, dus kan niet open.
De vertiming is niet instelbaar.
De rotor is gemerkt met een A op de achterkant.
De motor is dus simpel te controleren of er gerommeld wordt.

Nu nog tijd vinden om te testen.

Wat ik wel verwacht is dat door de lage kV waarde dat je behoorlijk moet vertanden om een beetje vooruit te komen. Een brushed motor maakt meestal veel meer toeren, maar bij hoge toeren stort het koppel in waardoor je uiteindelijk niet te zwaar kan vertanden.
Dit was ook het euvel van de cupmachine in de F1 klasse. De motor was gevoelig voor over gearing.

Het doel van de test zal zijn om een leuk vegelijk te krijgen tussen de cupmachine en de 21,5t op 0grd. Deze willen we dan beide toestaaan.

Weet iemand wat de Formula tuned (32t) motor doet in vergelijk met de cupmachine??
Bij mij leeft het idee om deze motor ook toe te staan.

Grt,
Michael

Michael,

deze F1 discutie hebben wij (Tamiya België) ook gevoerd.
Wij hadden in ons reglement enkel de carson cupmachine voor de F1 opgenomen. Nadat meerdere piloten hiermee zijn gaan testen, vooral indoor bleek deze motor het snel te begeven.. Hij heeft te weinig trekkracht en moet het van z'n toeren hebben. Op grotere buitencircuits zou het nog gaan, maar voor indoor hebben we terug de formule tuned 32T motor in ons reglement opgenomen.
Dus de piloten kunnen kiezen tussen deze 2 motoren, hopelijk komen jullie op dezelfde uitkomst uit, zou makkelijk zijn voor de finale :)

De banden blijven bij ons echter Tamiya banden.

grtz
..Bart..

ps: brushless bleek bij ons ook nog te duur voor deze klasse.

@Bart, wat is de reden in België om 2 motoren aan te houden, met de wetenschap dat er voor 1, kennelijk geen bedrijfszekerheid garantie afgegeven kan worden…waarom dan niet enkel de 32T motor…vreemd…..???

Beide F1 motoren presteren ongeveer gelijk, maar hebben een andere karakteristiek.
Echter de Tamiya kost tussen de €40 en 50 terwijl de Carson rond de €10 zit. Voor rijders die incidenteel meerijden is de Carson een goed alternatief. Voor rijders die veel met de F1 rijden is de 32T een heel fijne motor.

Smiddags,

Even een vraagje voor de duidelijkheid, de cup motor voor de mini-klasse is dezelfde als voor de Formule1? :confused:

Indien ja, is het dan niet verstandig om ook in de mini-klasse voor een andere motor te kijken? ;), want ik kan mij zo voorstellen dat in de overbrenging van een mini meer weerstand zit dan in een Formule1.
Of heb ik een mededeling over het hoofd gezien.

Zit te overwegen om zelf ook Tamiya mini te gaan rijden, weet alleen nog niet of ik DTC en/of alleen clubwedstrijden ga doen :)

René

Laatst bewerkt:
Hey Rene,

De carson cupmachine heeft zich afgelopen jaren voldoende bewezen in de M-chassis klasse.
Ook in de F1 klasse gaat hij prima, alleen zijn daar afgelopen jaar een paar motoren gesneuveld ivm warmte.
Ik dacht dat dit probleem zzich in de M-chassis klasse zich niet heeft voorgedaan.

mvg Roy

Smiddags,

Even een vraagje voor de duidelijkheid, de cup motor voor de mini-klasse is dezelfde als voor de Formule1? :confused:

Indien ja, is het dan niet verstandig om ook in de mini-klasse voor een andere motor te kijken? ;), want ik kan mij zo voorstellen dat in de overbrenging van een mini meer weerstand zit dan in een Formule1.
Of heb ik een mededeling over het hoofd gezien.

Zit te overwegen om zelf ook Tamiya mini te gaan rijden, weet alleen nog niet of ik DTC en/of alleen clubwedstrijden ga doen :)

René

In de mini en stock klasse heeft de Cupmachine zich als zeer goed bewezen.
Dit komt mede door de vaste tandwielverhoudingen die bij deze beide klasses worden gereden.
Bij de mini is dit (geloof ik) 1:5,44 en bij de stock ook zoiets. Hierbij voelt de cupmachine zich prima en daar de interne fan lopen de temperaturen ook niet te hoog op.
Bij de F1 wordt er vaak met hogere verplaatsingen gereden, meer tegen de 1:3.

Grt,
Michael

Ik rij ook met zowel de mini als de F1. Met de mini kan ik lang en zonder veel vermogenverlies rijden, terwijl de Carson motor het in de F1 duidelijk zwaarder heeft.
In beide chassis is bij mij het verbruik ongeveer gelijk met 1100mAh per 5 min.
De mini heeft voorwiel aandrijving, veel wielspin en een overbrenging van ongeveer 1:5,8.
De F1 heeft aachterwielaandrijving, nauwelijks wielspin en een overbrenging tussen 1:3,3 en 4,1.
Bovendien weten we dat de Carson motor houdt van toeren draaien.
Het lijkt er dan ook op dat de Carson Cup motor ondanks zijn lage prijs niet de ideale motor voor in de F1 is.

Maar aan de andere kant is het voor de organisatie veel eenvoudiger om een motor voor meerdere klasses in te kopen dan voor elke klasse de meest optimale. Bovendien koop je vijf Carson motoren voor de prijs van één Tamiya 32T.

Back