Dutch Tamiya Challenge 2012

Als het opraakt, verdwijnen de auto's toch ook vanzelf van het circuit?
Of zijn de 103's sneller, en in het voordeel ten opzichte van de 104?

@Bricks....Check de topic van de DTC van afgelopen jaar maar.
In dat topic is ook een aardige discussie terug te vinden ivm F103 ten opzichte van de F104 en F104W.
Ik heb een F103 en een F104W Pro en beide auto's hebben hun charmes plus voor en nadelen.
Al met al zit er in de F103 en de F104W Pro niet super veel verschil al zullen anderen dit niet met mijn eens zijn:rolleyes:;):cool:.

mvg Roy

Een heel eenvoudig antwoord op die vraag: probeer nu maar eens een nieuwe, wedstrijdklare F103 te bemachtigen in Europa. Dan heb ik het niet over de limited retro modellen, maar over de F103RX, RM etc. een tweede probleem zijn de lexaan bodies en spoilers, ze zijn er domweg niet meer, of zeer slecht te verkrijgen. Alles van de F103 raakt op.

Ik stelde onlangs nog de vraag op een wedstrijd : 'waarom mogen dan alle oude modellen van TA/TB/TRF in de GT1 klasse ?"
en kreeg als antwoord : "omdat die minder goed zijn dan de nieuwste trf..."

Je hebt wel een punt betreffende die bodies : zelf heb ik 3 oude F103's en nog enkele vintage kappen en vleugels, maar mag ik die daarom niet meer gebruiken, of geeft dit mij voordeel tgo de F104W modellen ? Denk het niet!

@bricks: Dat is het probleem. Tot nog toe zijn ze sneller gebleken en als je nagaat, dat mijn oude auto 15 jaar in de kast heeft gestaan en sinds vorig jaar weer ermee begonnen en nu nog steeds met dezelfde onderdelen uitstekend rij, denk ik niet dat ze snel van het circuit verdwijnen, maar ook geen nieuwe rijders bijkomen...

Alleen tijdens de finale in Rucphen was er een Belg die met zijn X1 bij ons in de buurt kwam...

Ik heb een F103 en een F104W Pro en beide auto's hebben hun charmes plus voor en nadelen.
Al met al zit er in de F103 en de F104W Pro niet super veel verschil al zullen anderen dit niet met mijn eens zijn:rolleyes:;):cool:.

mvg Roy

Ik heb inmiddels naast bovengenoemde ook een "gewone" F104x1.(jaja een hele vloot) Moet zeggen dat er tussen de 103 en 104w met gebruik van een korte lipo erg weinig verschil is te merken, maar de smalle 104 rijdt wel een stuk minder.
De 103 blijft een echte gooi en smijt wagen die het meest lijkt op de 1:12. De 104W is langer en dat merk je op korte tapijtcircuits goed. Toch vind ik deze ook erg goed. Buiten zou deze wel eens de verrassing kunnen zijn komend seizoen, zeker in combinatie met de tube achterkant.

En dat Tamiya na, wat is het 17 jaar, de 103 eens uit productie haalt, is niet heel vreemd.

Belangrijkste voor de komende jaren vind ik dat de banden vrij blijven. Tamiya staat er niet echt om bekend dat ze top rubber leveren en ook de prijs is hoog.

Zet daar een F103 voorkant op en F103 velgen en banden rondom(met je eigen keuze foam of rubber) en je hebt idd een auto die zich goed moet kunnen meten met de F103.
De F103 zal wat rustiger gaan worden als je shorty lipo's gebruikt daar het gewicht van de accu dan veel minder aan de buitenzijde van het chassis ligt;).
Ook kun je op de F104 de -3.5MM stuurblokken monteren voor een kortere wielbasis.
Dan zou hij in principe ook binnen beter moeten gaan.

mvg Roy

Ik heb inmiddels naast bovengenoemde ook een "gewone" F104x1.

1 ding vergeten we telkens te vermelden en dat is ,,de rijder,, die de zender vast heeft. Ik kom er eerlijk voor uit, geef mijn F104 aan Marten en ik neem zijn F103, dan rijdt hij me nog zoek.

@Silverpijl....So true;):cool:
Dat geld overigens ook voor mij.
Marten heeft afgelopen seizoen ffies met mijn F104W Pro gereden en hij vond hem onderstuurt:cool:
Terwijl ik hem dus lekker vond rijden.
Nu heb ik liever ook een iets onderstuurde F1.
Is toch net ffies makkelijker te controleren of onder controle te houden als een overstuurde auto zo als ik met TC had in Den Haag en dit er op dat moment ook niet uit kreeg:confused:

mvg Roy

Excuses dat ik een beginnersfout maakte. Ook ik vraag wel eens iets, terwijl ik het zelf het antwoord had kunnen vinden.

Verder vind ik het eigenlijk wel onbegrijpelijk dat je een auto koopt, die slechter is dan de voorganger. Dan laat je die toch staan, en wacht je op de opvolger, van de opvolger? Maar goed ik dwaal af, ik rij geen F1, dus ik zal mij maar even buiten deze discussie houden.

@bricks: heel eenvoudig, Tamiya wil graag modellen produceren in de juiste schaal en met licentie van de teams. F1 heeft onder druk van veiligheid de snelheid drastisch teruggebracht door allerlei beperkingen. Dus de nieuwe schaalmodellen staan onder dezelfde nadelige invloeden. En daarbij komt dat op schaal niet allerlei aerodynamische kunstgrepen toe te passen zijn als in het echt gebeurd.
Ik blijf ook van mening dat de F103 bij toeval zo goed presteert. Ik heb in 1992 de ontwikkelaar van de F102 gesproken en die stond er eerlijk gezegd zelf ook een beetje versteld van wat er allemaal gebeurde met de F1. Ik kreeg toen en nu nog niet echt de indruk dat de F103 als echte competitiemodel is ontwikkeld. Heeft nog nooit een naam van een grote rijder achter gestaan ;)

ach, een F1 koop je omdat ze mooi zijn en goed op schaal zijn. Tamiya is hier koning en volgt de werkelijke f1 series. Vroeguh waren die 2 meter breed (of breder) vandaar de 200 mm bij de F103 en F104W. Nu zijn de moderne F1 auto's 1.80 breed, dus in schaal 180mm > F104(x1). Als je genoeg rijders en liefhebbers hebt dan kun je mooi de boel opsplitsen in 2 groepen, de 200 en 180 mm. Maar zolang er geen 40 liefhebbers zijn die ook daadwerkelijk aan wedstrijden meedoen zul je een compromis moeten sluiten. Aan de organisatie de keus en aan de rijder de keuze daarbij aan te sluiten.

Vond net ffies een leuk projectje wat dan weer een argument is om de F103 te blijven voeren:rolleyes:;):cool:
Zie foto's.
Een F103 in 180MM configuratie.
De bovenste draagarmen voor kun je ook gewoon van de F104 gebruiken:D.
Ook zie je wat ze gedaan hebben om een F104 body te laten passen.
Topdeck in de breedte ingekort en bodyposts herplaatst.

mvg Roy
full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit jaar zal het voor mij geen succesvol DTC jaar worden.
Het wedstrijdschema valt exact samen met het werkrooster van mijn vrouw.

Dat betekent extra auto regelen, oppas. Gaat niet helaas.

Mocht er gelegenheid zijn dan rij ik gewoon een dag mee.

@bricks: heel eenvoudig,….. Tamiya wil graag modellen produceren……...Ik blijf ook van mening dat de F103 bij toeval zo goed presteert…… Ik heb in 1992 de ontwikkelaar van de F102 gesproken en die stond er eerlijk gezegd zelf ook een beetje versteld van wat er allemaal gebeurde met de F1. ……Ik kreeg toen en nu nog niet echt de indruk dat de F103 als echte competitiemodel is ontwikkeld…….

HPI heeft ook een voorgaand F1 model, die wellicht veel beter presteert dan nu de Formula Ten (huidig F1 model), dus het is echt niet alleen voorbehouden aan Tamiya. Wanneer er nu een Dutch HPI Cup zou komen met daarin een F1 klasse,….met HPI als sponsor….tja, de rest behoeft denk ik geen uitleg……en wanneer er een Euro of een World Cup georganiseerd wordt, dan wil men zeker niet dat een prehistorisch model de baan aanveegt met een (ver)nieuw model, ook al was het uitgangspunt van beide chassis, totaal op een ander tijdperk gebaseerd, sommige mensen kunnen dat eenmaal niet vatten, ook hier niet op het forum….ooit reden we in de touring met 200mm chassis, om maar eens een ander voorbeeld uit de kast te halen, of nog verder terug tijd, 2wd pancar-achtige chassis in de touring…beide niet meer toegestaan….

Veel van de wegligging van een F1 chassis, hang samen met het plaatmateriaal waar het uit vervaardigd is, de vorm, de dikte, de plaats van de verbindingen van upper naar het under-deck, enz….dit bepaald waar de flex zit, alsmede de hoeveelheid daarvan….ik ben er zeker van, dat de ontwerper al deze variabelen niet in de hand heeft, en daardoor wel eens “een geluktreffer” maakt. Zelfs bij de 1:1 auto’s verslikken de ontwerpers zichzelf hier nog steeds in, en dat zijn toch echt slimme jongens, met slimme ontwerpprogramma’s, waarin deze variabelen zelfs voorspeld worden.

Pffff, de F103 al 17jaar oud, tel daarbij nog eens 2 jaar op voordat hij uitgesloten wordt, nou dan denk ik dat die investering er dan wel uit is, touring-chassis kan je bijna al na een paar jaar weggooien…..

Afgelopen week toch maar eens de knoop doorgehakt en goede regenbanden gekocht voor de F1.
Wat schets mij verbazing vanmiddag:confused:
Staat de bode voor de deur met mijn regenbanden en nog wat kleine spulletjes voor aankomend seizoen.
Me a happy camper:cool:
Owja nog een kleine melding ivm de shorty lipo's.....
Prijs bij afname van 10 stuks is 45 euro per stuk ex verzenden.

mvg Roy

UPDATE

Voor diegene die niet de site nog FB volgt, is hier alvast de agenda…

Dutch Tamiya Challenge 2012

01 apr Modelracing Midland, Lelystad
13 mei de Sluis, Gouda
10 jun ERCE, Eindhoven
08 jul HFCC, Den Haag
12 aug Hotweels, Deventer
9 sep Mach, heemstede

De NL - BE finale wedstrijd
23 september bij MAC de baanbrekers te Rucphen..

PS, de fout is inmiddels hersteld op FB......

Laatst bewerkt:
Back