Dutch Tamiya Challenge 2012

@Marten....Heb ik afgelopen jaar ook geprobeerd maar is mij niet goed bevallen.
Ook met een lichtere overbrenging ging het niet goed.
Was bij mij of te weinig snelheid, of ik sloopte een motor.
Middenweg was er niet.
Heb in Rucphen 2 motoren gebruikt afgelopen jaar.
@Marcel....Hebben jou motoren wat speling of is het allemaal nog netjes?
Ik heb zowel radiaal als axiaal een berg speling er op.
Net of er shims missen(axiaal) en tja radiale slijtage is wel erg snel gegaan.
Ondanks iedere keer netjes schoonmaken en in de olie zetten.
Word tijd voor brushless;):cool:

mvg Roy

Ik ben onderhand wel een beetje aan brushless toe ;-) ik zal ze vanavond even nakijken, zit wel wat speling op volgens mij.

Marcel

Yup Brushless zal zeker in het onderhoud schelen:)
Ik heb gewoon 1MM axiale speling er op zitten en de motor maakt ook een geluid of er iets inwendig aan loopt.
Radiaal is het ook gewoon dat je hem behoorlijk in de lagers voelt tikken:(
Zit er aan te denken om hem open te maken en nieuwe lagers er in te doen, uitshimmen en dan als tranings motor dienst laten doen.
Dan maar niet mee gaan voor een top 5 plek.

mvg Roy

Net even gekeken, beide motoren hebben wat speling, minder dan een millimeter schat ik, maar ik zou hem bij een rebuildable wat strakker shimmen. Verder lijken ze goed. Onze ervaringen in Deventer zijn overigens wel dat met hogere temperaturen de motor met een verplaatsing van circa 60 na een minuut of vijf lijkt in te storten, maar na afkoeling wel weer goed is.

Marcel

Dat ze iets in zakken klopt, dat had ik zelf ook gemerkt.
Wat ik niet begrijp is dat ik met een zelfde verplaatsing veel minder snel als de rest ging en dat was erg goed te merken op de grote banen.
Ik ben gewoon bang dat ik een "slechte" motor getroffen heb.
Als ik er 1 van jou kan lenen bij de DTC gaarne.
Wil je hem kwijt tegen een schappelijke prijs, ook prima:)

mvg Roy

Lenen is in ieder geval geen probleem, we houden tegen die tijd wel even contact. Moet alleen nog even tandwiel 36 of 37 zien te ritselen, volgens Marten zou dat nog moeten passen met spur 93.

Marcel

Moet ffies kijken of ik deze dubbel heb maar dacht het wel.
Kunnen we elkaar mooi matsen en anders kan ik gewoon weer met 48DP gaan rijden en kan je ze zowiezo lenen.

mvg Roy

Heemstede zowiezo,Rucphen probeer ik nog vrij te krijgen om A zelf mee te rijden en B om support voor mijn petekind te doen.
Deze rijd dit jaar voor het eerst mee in de stock en fighterbuggy klasse.
Fighter buggy heeft hij reeds leuk gepresteerd door alle wedstrijden die hij gereden heeft een beker mee te slepen:cool: en in de stock heeft hij de afgelopen keer een derde plek weten te veroveren.
Netjes voor iemand zonder wedstrijd en circuit ervaring.
Heb net ook reeds de oorzaak gevonden van de motor.
Lager aan de pinionzijde is gewoon uitgelopen en alle shims die daar hebben gezeten(als ze er al gezeten hebben) waren weg:confused::(:mad:

mvg Roy

Ok, wat wij in Deventer ook bij enkele Tamiya 32t motoren hebben gemerkt, is dat de endbell soms loskomt. Dit is opgelost door de metalen palletjes waarmee hij is dichtgeklonken na te tikken.

Marcel

Het is inderdaad erg leuk om de kleintjes te zien rijden, en het is verbazend hoe snel ze vooruit gaan. Mijn zoontje van net 8 rijdt nu in Deventer met de TT-01 de clubwedstrijden, waarbij hij inmiddels de rondentijden van 29 seconden naar 22 seconden heeft teruggebracht.

Ik denk dat als hij meegaat, hij met de Fighters gaat meedoen, de stock is misschien nog wat te sterk voor hem in de DTC, en we hebben ook geen Tamiya-banden (de banden in Deventer zijn vrij).

Mvg
Marcel

Marcel,

Als je zoon met de dtc stock mee wil doen , dan heb ik nog wel een setje tamiya banden voor hem om te gebruiken.
Kan ze eventueel zondag meenemen naar de miniz race.

groeten
Onno

Kijk zo zie je maar weer dat de hulpvaardigheid onder de rijders in deze serie erg hoog is.
@Marcel....Als je op het aanbod in gaat en je komt toevallig nog een Tamiya kap te kort voor de auto, dan kan ik je helpen.
Heb nog een in redelijke staat verkerende Porsche 911 kap liggen.
Is wel korte wielbasis maar dat mag de pret niet drukken;)

mvg Roy

…Ok, wat wij in Deventer ook bij enkele Tamiya 32t motoren hebben gemerkt, is dat de endbell soms loskomt. Dit is opgelost door de metalen palletjes waarmee hij is dichtgeklonken na te tikken….Marcel

…Mmmm, niet handig zo’n losse endbell, voordat je het beseft valt het anker eruit. Dit lossen we op, door er een anker met “minder wikkelingen” erin te plaatsen, het magnetisch veld wordt hierdoor verhoogd, waardoor hij beter op zijn plaats blijft (veiligheid voor alles). En natuurlijk niet te vergeten, de Endbell 5graden tegen de klok in te verdraaien, alvorens de metalen pallen weer dicht te klinken, dit ivm dat de endbell altijd met de klok meeverdraaid, mocht de endbell weer los komen te zitten (altijd preventief te werk gaan). Dit alles natuurlijk om een teleurstellende rondetijd te compenseren, mocht de endbell onverhoopt tijdens een race los geraken…..whahaha…..:rolling:

@Marcel..;) :rolleyes:

@Roy: ja mijn zoon Max reed inderdaad de laatste keer in Deventer met de witte Mazda kap, ook geleend van Onno ;-) Overigens hebben we zelf nog een Tamiya-kap liggen, weliswaar een Suzuki SX4, maar die voldoet voor mijn zoontje ook wel denk ik. Wat zou ik moeten veranderen voor de Porsche?

@Onno: zou leuk zijn als we de banden kunnen lenen, volgens mij voldoet de auto voor de rest aan de regels. Alleen even een Cup Machine erin, maar die heb ik nog wel liggen.

Mvg
Marcel

@Marcel.....De achterste draagarmen moeten omgedraait worden zodat de wielbasis korter word, that's it:)
De kap is lager als de SX4 dus het extreme overhellen in bochten word daardoor wat minder;)
Laat het maar weten.
Ik kan als je naar de MACH gaat voor de laatste DTC de kap meenemen.

mvg Roy

Back