Ad Bakker
In Memoriam
enige wat ik tot nu to altijd gezegt heb, is dat CoL NIET gelijk ligt met CG. op geen enkele as.
Daar zijn we het dan toch ook grotendeels over eens!!!! Hoewel er wel eens anders tegenaan gekeken wordt, want als ze niet samenvallen, dan zullen er toch andere krachten (roeren?) aan te pas moeten komen om hem niet te laten duiken of omhoog schieten als het er voor of achter ligt, of gaan rollen als het ernaast ligt. Dus "op geen enkele as" is wat te stellig wellicht.
Citaat uit bovenstaande link voor de definitie of Center of Lift:
"That point on an aircraft where all the various lifting forces act. If the center or lift is not coincident with the center of gravity on the fore/aft axis, the plane will pitch, if not coincident on the lateral axis, it will roll."
EDIT
En misschien komen dit soort verwarringen ook doordat als er over CoL gepraat wordt, niet gezegt wordt of het over het CoL van 1 vleugel gaat, of dat voor het gehele vliegtuig.
Laatst bewerkt: