Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Gevoelsmatig ben ik het helemaal met je eens. Het enige punt waar m.i. de theorie betreffende stabiliteit van hoogdekkers versus laagdekkers mank zou kunnen gaan is wanneer het CG bij een laagdekker erg laag ligt (lees ter hoogte van of zelfs onder de vleugel). In dat geval kan een laagdekker zich ook gedragen als een hoogdekker qua stabiliteit volgens deze theorie.Intuitief voelt voor mij het keel- of pendulum effect goed en logisch aan, en ik ben toch nog steeds geneigd die verklaring te geloven; bij een hoogdekker bevind het CG zich onder de dragende vleugel, bij een laagdekker erboven. Ik kan er niet omheen dat dat gevoelsmatig toch inhoudt dat een hoogdekker stabieler zou moeten zijn, en vooralsnog heeft niemand hier dat hard ontkracht.
Een positieve V-stelling geeft direct stabiliteit om de lengteas (rollen). Bij al mijn gevlogen toestellen kon ik duidelijk de invloed voelen van meer of minder V-stelling.
Tsja, als je dan toch volledig wilt zijn
Zo kan ik mij niet aan het idee onttrekken dat er naar een conclusie toegepraat wordt, ipv dat er open gediscusseerd wordt om tot 'de waarheid' te komen, zo die al bestaat.
Desalniettemin inhoudelijk wél een leerzame en interessante discussie, dus terug naar het onderwerp maar?![]()
hoogdekker is WEL stabieler dan een laagdekker, maar dit heeft niets met CG/pendulum effect te maken, maar is bijna alleen een aerodinamische aangelegenheid. ik kan de plaatjes niet uit het pdf vissen, maar de plaatjes geven aan bij een verstoring dat een hoogdekker op de hoge vleugel in de slip minder lift genereerd (aan de wortel bij de romp) en daardoor een rolmoment terug krijgt naar de oorsprokelijke situatie.
Bij een laagdekker, is dit precies andersom, hierbij krijgt de hoge vleugel juist meer lift (aan de wortel bij de romp) en daardoor juist geneigd is om door te rollen. dit wordt tegen gegaan door de vleugels in een V-stelling te plaatsen, zodat de V-stelling de stabiliteit dusdanig vergroot dat het negatieve effect wordt opgeheven.
ehm.. Ariel... sorry maar dat is makkelijk te verklaren...
as i said, i was wrong![]()
ja, maar is wel een verhaal van een paar pagina`s.... gaat om de omstroming om de romp en de daaruit veranderende invalshoek bij de vleugelwortel.