1. De versnelling begint iderdaad onmiddelijk. Alleen is dan de zijdelingse snelheid nog nul. Kortom: dan nog geen aerodynamisch effect! Dat komt pas als er een zijdelingse snelheid is.
2. Door de rolverstoringligt de kist x graden scheef. De bewegingsrichting en snelheid zijn nog niet veranderd. De grootte van de lift (gevolg van snelheid en aanstroomhoek) dus ook nog niet.
De richting van de lift is wel veranderd. Het gevolg: de vertikale component van de lift (die de zwaartekracht moet opheffen) is kleiner geworden (gewoon gioniometrisch effect). De zwaartekracht wordt dus niet meer volledig tegengewerkt: de kist (vertikaal!!!) gaat zakken.
Door de andere ontbonden kracht (dwingend horizontaal opzij gericht omdat de schuin staande lift de resultante moet zijn van de vertikale zwaartekracht tegenwerkende component) ontstaat een zijwaartse versnelling gevolgd door een zijwaartse beweging.
Als je hieraan twijfelt moet je je eens afvragen waarom een kist een maximum rolsnelheid heeft. Immers als de aanstromingshoek niet verandert doordat er een nieuwe beweging wordt toegevoegd, zou er sprake zijn van een constante rol-veroorzakende kracht. Een continue versnelling dus. Ik wil de kist wel eens zien die na 10 sec. rol sturen 30x per seconde om zijn as draait.
Nee, door de opgaande beweging aan de ene tip wordt de vleugel steeds meer van boven aangeblazen: de aanstroomhoek wordt negatiever. Bij de dalende vleugel gebeurt precies het omgekeerde. De rolversnelling neemt af.
Ander voorbeeld:
Motorkist met te weinig gas om op hoogte te blijven. Wat gebeurt er? Hij gaat zakken doordat het snelheidstekort een lifttekort veroorzaakt. volgens jou verandert door die zakkende beweging de invalshoek niet, het lifttekort blijft dus, er ontstaat dan een eenpaarig versnelde daling. Gelukkig is de praktijk anders ...
Dirk.
Sorry dirk, maar bovenstaand zit redelijk vol met denkfouten....
En ik kan niet eens beginnen met je uit te leggen waarom je fout zit....
Als jij de hoekverandering die optreed door snelheid te minderen (en wat overigens een foutloze beschrijving van die situatie is), 1:1 over wilt zetten naar de situatie van een rolverstoring en dan zeggen "de kist daalt DUS er is een invalshoek vergroting", dan spijt het mij, maar dan weet ik niet hoe ik je je denkfouten duidelijk moet maken.
Dat is het zelfde als zeggen "vogels leggen een ei, dus als het een ei legt MOET het een vogel zijn"..... En zoals je hopelijk snapt... dat is niet altijd zo.....
Groet, Bert
PS: ook dit is ECHT niet lullig bedoeld, maar ik weet gewoon niet hoe ik dit uit moet gaan leggen.... (en heb er op dit moment ook even geen tijd voor, moet nog een ducati repareren....)