Update 3
Ja nu komen de moeilijke dingen. De eerste drie gangen aan weerszijden ging nog redelijk soepel. Bij de vierde wat minder.
Deze lat heeft aan het einde een licht ronde bocht, (hier niet te zien) waardoor de nerf diagonaal over de lat loopt, en dus erg kwetsbaar is.
De eiken latten in droge toestand zijn hard. Als je ze echter goed nat maakt (Een paar uur) dan worden ze opmerkelijk soepel en kan je ze redelijk buigen. Maar niet in de sterke bocht die je nodig hebt. Met een hete plankenbuiger krijg je de bocht er goed in en ook getordeerd.Maar door die verhitting droogt de lat ook weer op en wordt hij weer hard. Probeer je dan de lat op zijn plaats te drukken dan breekt hij, zoals hier.
Oplossing: Je moet de lat zo goed mogelijk in vorm brengen (met plankenbuiger) dan weer nat maken (=soepel) en dan op zijn plaats drukken en vastzetten, en in die vorm laten dragen. Dan blijft de vorm er wel in. Dan lijmen. Met lindenhout hoeft dat allemaal niet zo uitgebreid, maar met eiken dus kennelijk wel.
De andere kant ging goed maar toen zag ik wel een flinke kier tussen de derde en vierde gang. Nu herinnerde ik me dit probleem ook bij Hans, en die heeft dat opgelost door er een bankschroef op te zetten om einde van de gang beter tegen de stevenbalk te klemmen.
Dat deed ik dus ook na even flink te bevochtigen waardoor het hout weer soepel en buigbaar werd. Met een latje ertussen ter voorkoming van schade. Helaas keek ik niet naar de andere kant. Daar zit nu wel een knik.
Nu aan de andere kant, met een knik in spant drie, de gebroken lat zien aan te brengen. Ik heb eerst een vulstukje gemaakt om het kleine puntje iets te ondersteunen. Hier van eiken maar balsa had een stuk makkelijker geweest.
Hier zit de vierde en het begin van de vijfde gang erop. Ook van de vijfde is een puntje gebroken. Het is lastig om een hele gang van 40 cm in een keer aan te brengen. In het echt is dat 25 m. Bij de Romeinse Rijnaak zijn planken van 25 m lang gebruikt, maar 1500 jaar later zijn die niet meer te vinden. Bij de bouw van het model van de Kamper kogge is me duidelijk geworden dat in een keer een hele gang aan te brengen eigenlijk geen doen is en in het echt ook niet gebeurde.
Daarom heb ik de tweede vijfde gang in tweeën gedeeld door een las aan te brengen.
Hier zit de eerste helft vanaf de achtersteven erop. Die kant is het meest bepalend voor aansluiting. Aan de boegkant is er enige ruimte voor aanpassing. Nog beter zou zijn om in drieën aan te brengen. Dan kan je de voor en achterkant netjes op de stevens aansluiten en het derde stuk er passend tussen aanbrengen.
Misschien ga ik dat bij een volgende gang proberen.
En hier is de huidige stand van zaken.
Foto’s van Boeg, steven en totaal.
Ik heb ook wat nagedacht over eventuele aanpassingen. Zie hieronder een lijstje waar ik aan denk.
Voor het bepalen van deze aanpassingen volg ik o.a. het verslag van Maarten op ShipsOfScale. Hij bouwt daar een fluit vanaf scratch maar sterk gebaseerd op het wrak van “De Zwaan” gevonden in de Oostzee. Zie:
https://shipsofscale.com/sosforums/...econstructing-the-ghost-ship-scale-1-36.9685/
In het Kolderstok pakket zitten ornamentjes die zijn gebaseerd op dit wrak. Mijn model zal daarom ook “De Zwaan” gaan heten.
Aanpassingen aan het ruim
- Aanbrengen draaispanten en andere spanten
- Aanbrengen zaathout met mastsporen
- Aanbrengen binnenwegering en denning
- Aanbrengen toegang tot ruim met trappen of ladders
- Aanbrengen verlichting dmv leds als olielampen. Dus ook bedrading door het hele schip.
- Aanbrengen van haken/ogen voor ophangen takels.
- Aanbrengen van lading (Palen, balken, tonnen)
Aan de scheepswand
- Bakboord openingen voor inschuiven planken/balken
- Achtersteven openingen voor inschuiven Palen/stammen
- Stuurboord openingen voor zichtbaar maken van ruim. Demontabel
- Stuurboord openingen voor zichtbaar maken kajuit en roerbediening. Demontabel
Aan de kajuit.
- Meubilair, kast, stoelen, kist.
- Verlichting
- Plafond aanbrengen.
- Toegangsdeur vanuit roerbedienings ruimte
- Ramen in spiegel.
Aan het overloopdek
- Structuren van bovendek doortrekken naar overloopdek. (Pompen, betingen, knechten, kombuis)
- Hangmatten ??
- Lading ??
- Kabels ??
- Toegang tot ruim ??
Lantaarn met verlichting??
Gaandeweg zien we wel wat haalbaar is en gerealiseerd kan worden.
Wordt vervolgd