Een zoektocht naar een grotere sleper.

Ik kan uit dit draadje nog niet echt opmaken wat je nu wil elektro of benzine.
Zelf ben ik nooit zo'n voorstander van trapezium vleugels voor een sleper.
Als de kist licht is, is dat geen probleem maar persoonlijk hou ik van een groot vleugel oppervlak.

Een sleepkist is ook om te slepen niet om gewoon mee te vliegen.
Vaak is dat geen goede combi.
 
Zoals het er nu naar uitziet electro..

Dan is het ook belangrijk om te kijken of je de accu makkelijk kan wisselen, ik weet niet of dat in de prachtige kist waar van jij het linkje plaatste makkelijk kan.
Ik vlieg/sleep sinds een paar weken met de piper van hangar ook elektro.
8.5 kilo 269 cm spanwijdte.
Het gewicht in combi met het vleugel oppervlak is ideaal wat mij betreft.
Verder is er weinig aan een piper maar de paar sleepjes die ik afgelopen zaterdag gedaan heb gingen goed.
Nu proberen een grote zwever er achter te krijgen.
Er komt wel aardig wat voor kijken om wat groters te slepen met elektro.
 
Ik ben geen noob, maar zoekende naar een geschikte kist. Mijn Toledo was ook niet geschikt voor een snelle accuwissel, en heb daar toch een passende oplossing voor gevonden.
 
Peter van hangar kan de rascal ook bestellen. Mijne heeft uiteindelijk 4rc.nl geleverd prijs was zelfde als Peter maar voor mij dichter bij.

Gr. Erik
 
Smaken verschillen maar, ik ben afgelopen zaterdag op het 'Segler Classic Treffen' in Wildberg o.a. gesleept door een Maule op 12S.

In mijn ogen een perfecte sleepkist en ik vind hem erg mooi.

De Maule had in ieder geval met mijn 5,7 kilo zware Sagitta 013 totaal geen moeite en kan m.i. makkelijk het dubbele aan.

Overigens ben ik ook nog een keer 'getakeld' (een ander woord heb ik er niet voor) door een andere electrosleper 12S4P een Lehner TorQman en een 30x12 :p prop, in een woord ongelofelijk, verticaal naar boven.
De ontwikkelingen bij het electroslepen gaan met reuze sprongen, nu de accu's en het laden nog.

Harry
 
Maar als 't electro moet worden zit je toch dat je op je gewicht moet letten van de kist gezien dat er soms toch de hele dag gesleept word?
Dan denk ik dat je beter voor benziene kunt gaan voor mijn gevoel, en dan heb ik 't over 't slepen van para's op een wedstrijd dan heb ik nergens last van om een hele dag te slepen.
Ik bedoel daarmee dat ik dus geen terugval krijg in kracht van mijn motor.Wat ik dus niet weet met hoeveel lipo's ik zou moeten gebruiken op een wedstrijddag.

mvg
 
Zelf ben ik nooit zo'n voorstander van trapezium vleugels voor een sleper.


Een sleepkist is ook om te slepen niet om gewoon mee te vliegen.
Vaak is dat geen goede combi.

De eerste opmerking heeft mij wel aan het denken gezet. Op de een of andere manier heb ik daar ook mijn twijfels over gekregen. Wat je aangeeft, het vleugeloppervlak mag groot zijn, en dat heeft de Cirrus SR22T niet echt. Wel een schitterende kist, maar ik zie die nog niet op 12S vliegen. (altahans dat denk ik)

De laatste opmerking is een beetje dubbel. Niet verkeerd bedoeld maar mijn Toledo is in eerste instantie ontworpen voor gewone vluchten, terwijl ie toch echt héél geschikt is voor het sleepwerk. Het nieuwe toestel moet slepen, daarna mag ie de looks hebben.

@Harry, de Maule heeft wel mijn aandacht getrokken. Het is in iedergeval een kist die ontworpen is voor het sleepwerk. Het is idd de accu's en het laden wat tot nu toe de beperkende factor is, het vermogen wat motoren betreft is dat allang niet meer...

de bedoeling is ook om op 12S te vliegen. 3 lipo's van 6S erbij en ik heb een setje van 3x 12S 5000 Mah.

@Looping, van het wegvallen van kracht is niet meer aan de orde. Ik kan mijn 6S lipo tot 20% leegtrekken, ze geven dan nog steeds voldoende vermogen. (althans ik merk het niet tijdens het slepen) Het laden is de beperkende factor. Brandstof komt natuurlijk ook voorbij maar dat is echt niet mijn ding hoor. Ik heb daar echt niets mee...
 
In een fmt van afgelopen jaar staat een uitgebreide test van een grote elektro Porter...heb je daar interesse in?
 
Misschien een idee om eens kenbaar te maken wat je budget is en je uitgebreide wensen.
Tis dan makkelijker om advies te geven.

Ook voor je zelf een stuk overzichtelijker.
 
Misschien een idee om eens kenbaar te maken wat je budget is en je uitgebreide wensen.
Tis dan makkelijker om advies te geven.

Ook voor je zelf een stuk overzichtelijker.

Ik snap wat jij bedoelt, maar het is niet mijn manier van aanpak. Ik heb mijn wensen al duidelijk gemaakt, een grotere sleper die 12S aankan, waarvan de sleep eigenschappen toch belangrijker wegen dan de looks. De wens is dat ik de wat grotere zwevers ook kan slepen als dat nodig mocht zijn. De zichtbaarheid is dan ook een belangrijke factor, als het wenselijk is wil ik de zwever wat hoger kunnen afzetten.

3000 euro+, dat is niet mijn budget range wat ik er aan uit wil geven. Ik vind dat overigens een gevaarlijk uitgangspunt voor de hobby, want dan ga je altijd op het budget zitten of net iets hoger.

Ik ben niet iemand die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Maar als ik de Pilatus ga bekijken kan ik er wel m'n eigen touch aan geven, de nodige verstevigingen aan doorvoeren (onvermijdelijk bij een sleper) en wat meer uitgeven aan de innerlijke spullen. (servo's, motor ed)
 
Ik vind alleen een Porter echt heel erg lelijk!

In dezelfde fmt wordt ook een Graupner Monsun van 2,2 meter getest met een 10S setup die echt heel mooi is!
 
Back
Top