Ik heb alle opties/nadelen/voordelen van beide aandrijvingen onder de loep genomen. Daarbij heb ik gekeken in wat voor treffens ik meestal aanwezig ben. Meestal tijdens een VGT en soms op verzoek bij een locale club. Meer dan 12-14 sleeps maak ik dan niet. Als ik ga kijken naar de afgelopen VGT te Ede, bleek ik heel goed uit te komen met mijn electrosleper. Het is dat Hendrik zijn prop defect raakte, en halverwege mijn 2e lipo gaf ook mijn prop de geest. Daarna pas keeg Arjan het druk... ;-)
Met dat gegeven heb ik het volgende besluit genomen... Ik blijf bij electro, en behoud naast mijn Rans dan ook de Toledo als sleper. De Rans zal dan ook net zoals de Toledo op elecro blijven vliegen. Ik vind het stille karakter de doorslag gevende factor, ondanks het lipo/laad/enz gebeuren. Over het vermogen maak ik mij geen zorgen meer, dat hebben ze echt wel goed voor elkaar met de huidige techniek. Dat blijkt wel met de setup van mijn Toledo. De meeste zweefpiloten zijn verrast als ze achter de Toledo hebben gehangen.
Met het oog naar de toekomst heb ik voor een degelijke en sterke motor gekozen. De Rimfire 65cc gaat hierbij de aandrijving worden voor de Rans S-19. Als ik naar de specs kijk meer dan genoeg vermogen op 12S, en ik kan in de toekomst overstappen op 15S. Op 12S rond de 14 kg trekkracht en dan blijf ik net onder de 80A. Meer kan wel , ruim 17 kilo trekkracht maar dan schiet ook mijn amperage omhoog. Met 14 kg trekkracht heb ik nog voldoende reserve, en dat gaat voorlopig ook mijn uitgangspunt worden. en dan heb ik het nog niet over 15S gehad...
Wat lipo's betreft, ik heb het e.e.a gevonden waar ik goed mee uit de voeten kan. Ik wacht echter hiermee tot de Rans casco klaar is voordat ik de lipo's ga bestellen. Het lege gewicht van de Rans en het uiteindelijke gewicht gaat hier een grote rol spelen... Het zou zomaar kunnen dat ik gelijk overstal op 15S als het gwicht gunstig is...
Berrie heeft een betaalbare oplossing gegeven in de vorm wat laden betreft. Ook hiermee kan ik uit de voeten... Ik verwacht dat de techniek wat lipo/laden betreft niet stilstaat. Over een paar jaar zal hier ook het e.e.a. verbetert zijn. Ik ben van mening dat ik met de Rimfire een goede keuze heb gemaakt voor de langere termijn...
http://manuals.hobbico.com/gpm/gpmg4800-4805-manual.pdf