Eigenbouw sleepkist

Erik,

Zelfde, en iets uitvergroot als van deze kist en achter een vlakke plaat.

John is een grotere versie aan het bouwen, van 240cm, voor een 100cc. Zodra die uitgetest is stelt hij het plan ter beschikking.

JH,
Op zich geen slecht plan, maar we willen het simpel houden, dus(tenminste ikzelf) maak hem uit één plaat.
Ik heb deze vroeger kunnen bestellen, je kunt ze gewoon krijgen in 122 X 250cm in alle diktes. Moet alleen dat adres weer eens opsnorren.

Eigenlijk zou NACA 2412 het op een sleepkist heel aardig moeten doen, eventueel via een profielprogramma nog iets dikker gemaakt.
Dit profiel werd overigens gebruikt als vleugelprofiel voor de Cessna 152 (wortel) en de Cessna 172 (de hele vleugel)

Ig13564.jpg

Erik,

Geen idee, ik werk niet met Profili.

Om niet te ver af te dwalen van dit draadje graag een nieuw draadje openen als je een andere kist wilt bouwen.

Hallo Richard,

Ik wil het ook het liefst zo simpel mogelijk houden ;-). maar als ik flaps in mijn vleugel maak dan kan ik ze net zo makkelijk gelijk mee snijden. is dan later weer een stuk minder werk met afbouwen.

Het is een keer een bestandje aan passen in de computer en 10 minuten laten heb je een kant en klare kern :-).

Ik denk dat ik 122 nog net in een keer kan snijden. Dus een recht toe recht aan vleugel is hele maal geen probleem.

Aals er iemand het profiel kan mailen, scan, dxf, pdf maakt allemaal niet uit dan kan ik volgende week kijken of ik die vleugels zonder al te veel problemen kan maken.

Je kunt een beperkte versie van Profili downloaden en gebruiken. De functie om 1 profiel als dxf file op te slaan is niet afgeschermd. De profielen NACA 2412 en 2415 zitten in de database.

Hendrik Harmensz

JH,
Ik denk dat ik de flaps het zelfde maak als de ailerons. Een flap met aan de voorkant hol/bol zoals jij bedoelt is wel mooi maar minder effectief.
Ik maak de voorkant gewoon recht en laat ze aan de onderkant scharnieren. De ailerons bijna hetzelfde maar dan dubbelafgeschuind aan de voorkant en in het midden scharnieren. grote snappen, snel thuis!
Maar eerst een tempexboer op zien te snorren..... ik zal eens een vraagje opgooien op het alg forum.

Ja das ook een mogelijkheid en idd veel minder werk :-).

Ik ging er eigenlijk van uit dat een hol bol constructie een van de ontwerp eisen was.
:-$

Ik heb net de Tekeningen van Richard binnen. Ik heb ook pofili2, de vooedige versie. Ik ga van het weekend het profien eens nameten en opzoeken, dan kan ik de mallen laten maken, en Jan-Hein de snijbestanden sturen..

Naar aanleining van een pb van Richard met een aantal vragen over vleugelbouw en de opmerking een en ander aan dit draadje toe te voegen bij deze:

De laatste sleepkist die ik gebouwd heb is een vergrote Calmato. Een beperkte beschrijving van de bouw van de vleugel hier:
Calmato-XL Vleugel

Het resultaat uiteindelijk:
morgen-7-aug-slepen-heb-je-zin-heb-kom-dan-ook-2

Ik gebruik niet een dubbele mal, maar een enkele:
prof1.jpg

prof2.jpg

Het houten stopje is om te voorkomen dat de draad naar beneden valt als deze niet precies gelijktijdig aan het eind is.

Voor profiel diktes tot 58mm gebruik ik Gamma-schuim (dat is 15kg per m3 maar bij meting blijkt het vaak net wat lichter te zijn 13-14kg, mede omdat de normering veranderd is, vroeger ging het om het gewicht, de nieuwe classificatie gaat uit van de druksterkte ipv het gewicht). Voor grotere diktes kan je bij de bouwmaterialenhandel schuim bestellen. Wel denk ik dat bij diktes groter dan zo'n zes cm het steeds minder zinvol wordt om een schuimvleugel toe te passen daar deze dan steeds zwaarder worden in vergelijking met een ribbenvleugel.

Bij de Calmato heb ik ook een ligger toegepast om de vleugel extra sterkte te geven. Zie linkje naar mijn website.

Ik heb zowel verlijmd met melklijm, pu-lijm, en epoxy
Epoxy zowel met opschuimmiddel en zonder en in combinatie met spanlak op het hout.

Melklijm, zwaar en relatief slechte hechting
PU, licht. Bij iets nat maken van het hout schuimt het pu meer op en kan je minder toepassen. Echter bij te nat hout wordt de hechting minder. Kern zeker niet nat maken, dan wordt de hechting slecht.
Menke Knol heeft mij er op gewezen dat zij na verloop van jaren leerden dat de hechting verslechterde en raadde PU schuim dan ook af.
Epoxy, beste hechting, en maakt het oppervlak ook harder. Gewicht relatief hoog. Kan je verkleinen door opschuimmiddel toe te passen. Bij toepassing van spanlak op het balsa neemt het epoxygebruik meer af dan de lak die je er op smeert. Schuren is wel nodig anders is de hechting te gering.

Laatst bewerkt door een moderator:
JH,
Ik denk dat ik de flaps het zelfde maak als de ailerons. Een flap met aan de voorkant hol/bol zoals jij bedoelt is wel mooi maar minder effectief.
Zie mijn verslag van de Calmato-vleugel. Veel energie gestoken in deze flap-constructie, mede omdat de Swisstrainer van Richard iets dergelijks had en zo langzaam kon landen.
Het resultaat is niet wat ik er van verwachtte. Mijn (oude) BigLift remde beter af en werd rustiger/stabiler met flaps met een rechte voorkant die aan de onderzijde scharnierden.

Mijn groot handel in schuim heeft gewoon 10 cm liggen alleen wel met een max maat van 1 meter.
Als het geen probleem is om twee stukken tegen elkaar te lijmen dan is wat mij betreft het schuim probleem opgelost.
Ik heb er nooit problemen mee gehad maar dat wil natuurlijk niet alles zeggen.

Gamma schuim gebruik ik nooit, ik vind daar te veel verschillen in hardheid in zitten en dat zie je terug in je snij werk.

Ik heb ook even mijn hout voorraad na gekeken. ik heb nog 12 platen liggen van 45 cm breed en 180 cm lang.
Dat moet voldoende zijn voor een paar vleugeltjes.

Zijn er nog tips over de motorisering. Ik heb geen plannen om te gaan slepen, maar een beetje extra power is wel prettig. ik wil er wel een nette looping mee kunnen vliegen.
heb ik dan voldoende aan een 45 cc Hong Kong motor of moet ik er meer in stoppen.

Hans,
Hoe zet jij dit profiel vast aan de tempex?
Als het niet vreselijk goed ermee verbonden is, dan druk je het toch naar beneden tijdens het snijden? Of heb je tijdens het snijden er een contramal onder zitten?
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een contramal, die steunt goed op de tafel.

JH,
Ik krijg (hopelijk) dinsdag te horen wat een grotere plaat kost, dat scheelt weer plakken.
Ik zie op een andere site dat een 100 X 100 van 10cm dik ondeveer 6 euro kost.

Laatst bewerkt:
Hans,
Hoe zet jij dit profiel vast aan de tempex?
Als het niet vreselijk goed ermee verbonden is, dan druk je het toch naar beneden tijdens het snijden? Of heb je tijdens het snijden er een contramal onder zitten?
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een contramal, die steunt goed op de tafel.

Ha Richard,

Ze zitten vast met een stuk of acht spijkertjes die precies even dik zijn als de gaten in de mal. Met twee ervaren handsnijders druk je het profiel niet of nauwelijks van zijn plaats. Eventueel een stukje dubbelzijdig tape aan de trailing edge.

Met een gravity foam-cutter is het probleem in het geheel niet aanwezig.
Tekoa*::*Foam Wing Cutters*::*Feather/Cut

Groet,
Hans

Zover als ik het kan zien is het profiel minimaal afwijkend van een NACA 0018- Mod,40-32.

De dikte word 1 a 2 mm dunner. En achter is het getekende profiel recht, en de naca loopt met een lichte ronding.

Bezwaren als ik hier mallen voor teken? Hoe dik wordt de indekking van de vleugel? Daar heb ik geen ervaring mee. 2mm????

De indekking die ik wil gebruiken is 0,8 mm Abachi. Laagje glas er over heen en spuiten, dan heb je volgens mij een bom vrije vleugel.

Verder zou ik aan de koorde en het vleugel profiel voldoen hebben om te snijden.

Dus bijvoorbeeld Naca 0018 met een koorde van 40 cm.

Ik heb de koorde op 403mm staan zoals op tekening. En dan het boven genoemde profiel.

Mocht het zover komen, maak ik waarschijnlijk een ribben vleugel. Lichter en meer werk zal het ook niet echt zijn...

Frank,
Ik ga hem ook indekken met 0,8

Het dikte verschil van 2mm zal de kop niet kosten.
Ga jij RVS contramallen maken of een mal zoals Hans Meij heeft?
Ik neem aan dat je beide kunt frezen

Word op een plaatlaser gesneden. Ik zal beide modellen laten snijden..
Met een beetje geluk van het weekend al bij, maar dat kan ik niet garanderen....

Ik ga aan de gang om dit af te ronden...

Back