Naar aanleining van een pb van Richard met een aantal vragen over vleugelbouw en de opmerking een en ander aan dit draadje toe te voegen bij deze:
De laatste sleepkist die ik gebouwd heb is een vergrote Calmato. Een beperkte beschrijving van de bouw van de vleugel hier:
Calmato-XL Vleugel
Het resultaat uiteindelijk:
morgen-7-aug-slepen-heb-je-zin-heb-kom-dan-ook-2
Ik gebruik niet een dubbele mal, maar een enkele:
Het houten stopje is om te voorkomen dat de draad naar beneden valt als deze niet precies gelijktijdig aan het eind is.
Voor profiel diktes tot 58mm gebruik ik Gamma-schuim (dat is 15kg per m3 maar bij meting blijkt het vaak net wat lichter te zijn 13-14kg, mede omdat de normering veranderd is, vroeger ging het om het gewicht, de nieuwe classificatie gaat uit van de druksterkte ipv het gewicht). Voor grotere diktes kan je bij de bouwmaterialenhandel schuim bestellen. Wel denk ik dat bij diktes groter dan zo'n zes cm het steeds minder zinvol wordt om een schuimvleugel toe te passen daar deze dan steeds zwaarder worden in vergelijking met een ribbenvleugel.
Bij de Calmato heb ik ook een ligger toegepast om de vleugel extra sterkte te geven. Zie linkje naar mijn website.
Ik heb zowel verlijmd met melklijm, pu-lijm, en epoxy
Epoxy zowel met opschuimmiddel en zonder en in combinatie met spanlak op het hout.
Melklijm, zwaar en relatief slechte hechting
PU, licht. Bij iets nat maken van het hout schuimt het pu meer op en kan je minder toepassen. Echter bij te nat hout wordt de hechting minder. Kern zeker niet nat maken, dan wordt de hechting slecht.
Menke Knol heeft mij er op gewezen dat zij na verloop van jaren leerden dat de hechting verslechterde en raadde PU schuim dan ook af.
Epoxy, beste hechting, en maakt het oppervlak ook harder. Gewicht relatief hoog. Kan je verkleinen door opschuimmiddel toe te passen. Bij toepassing van spanlak op het balsa neemt het epoxygebruik meer af dan de lak die je er op smeert. Schuren is wel nodig anders is de hechting te gering.