Ervaringen uitwisselen, voor beginnende CNC-er

gammaplaten is bende is niet goed geperst en met het frezen geeft dat problemen.
wat ook een punt is het is vaak kruis links geperst dus met de draad mee frezen gaat hier ook niet op .
beter materiaal zou ik zeggen. want het kan echt wel goed met een stuk houd.

dit is met een vhm bol kop frees gedaan en komt er super mooi en glad uit.
DfNwD-OL9iI[/media] 6040+deskproto test - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
gammaplaten is bende is niet goed geperst en met het frezen geeft dat problemen...............
dit is met een vhm bol kop frees gedaan en komt er super mooi en glad uit.

Het mag missschien voor frezen minder geschikt zijn (geen ervaring mee) maar ik vind het heel prettig materiaal. Ik heb het gebruikt om te laseren en dat gaat fantastisch. Overigens is triplex uiteraard kruislings verlijmd, en er is niets mis met die verlijming behalve dat het geen watervaste verbinding is.

Dat met die bolkop frees is natuurlijk appelen met peren vergelijken. We hebben het hier over onderdelen uit plaat frezen, en niet over het maken van reliëfs. Daar is triplex natuurlijk helemaal niet geschikt voor.

Groet,

Ad Bakker

welke frezen moet ik hebben ik kan niets vinden, ik zoek vhm frezen van 1,2 mm voor een kress machine ik geloof 3,175 mm shaft

Andere spantangen.. zodat je niet vastzit aan en 1/8e opname en dus wel gewone frezen kan gebruiken.

Beste voor hout en kunstof zijn gewoon 1 of 2 snijders met een neerwaardse spiraal.

Had van de week de andere frezen gekregen. Maar ik heb een foutje gemaakt.
In het rond kijken op de diverse sites. Heb ik per ongeluk frezen besteld met een 3mm as dikte. Terwijl ik 3,17 moet hebben.

Ben al bij de bouwmarkten geweest en online het rondgezocht. Maar nergens een spantang voor 3mm as dikte te vinden.
Het enige wat ik vind is zo'n boorkopje wat op de dremel kan. Maar een frees in een boorkop lijkt mij niet het beste (weinig steunpunten/vlakken).

Heeft iemand een idee, waar spantang voor een dremel te krijgen is, voor een as dikte van 3,0mm?
Of heb ik pech met mijn frezen?

Je moet ergens beginnen.
Je eerste auto was toch ook geen Ferrari?

Om goedkoper te starten. Heb ik een dremel genomen.
Daarmee kan ik dan alle kinderziekten uit de frees halen. En als de elektronica en software goed gaan. Kan ik de spindel nog altijd wisselen voor een kress

hallo hoeby,

Daar gaat het niet direct om maar de investering in een kress of hf spindel ga je driedubbel terug merken. een dremel heeft maar een heel zwak lager in de kop zitten. Heel bot al het geld dat je daar in investeert gooi je rechtstreeks in de vuilnisbak.

Maar ik weet dat er een set spantangen te verkrijgen is voor dremel. Mogelijk dat daar 3 of 2,5mm tussen zit waar 3 in past. Past 3mm niet in 3.17? Elke spantang heeft een bepaalde range.

3mm in een 1/8e dremel opname gaat slingeren en loopt los.. de spantangetjes zijn hier niet goed genoeg voor.

Kijk eens op CNCzone.nl staan nog wel eens wat frees machines tekoop 2ehands.;)

Anko,
Ik heb geen volledige frees machine nodig. Alleen de spindel.
Op CNC-zone heb ik verder niets zien staan van 2e hands spindels.

Om toch te kijken of ik kan testen met de 2mm frees (3mm opspanning).
Heb ik vanochtend van messing een span busje gedraaid. Past perfect.
Met de frees getest in de draaibank, geen slingeringen erin. Vervolgens de frees met eigen gemaakte spanbus gemonteerd op de cnc-machine. Dju, hij slingert nog.
Aangezien ik nog een andere dremel heb liggen, daar de frees met spanbus in gemonteerd. Geen slingering te constateren.
Vermoedelijk is, zoals jullie al aangaven, het bovenste lager kapot.

Moet jullie dus toch gelijk geven. Neem geen dremel (of zoiets), maar een beter apparaat.
Dus in google maar een Kress spindel opgezocht. Nu is er al een 500Watt versie (zie ik maar heel soms). Maar ook een 800Watt, die ik veel meer tegen kom.
Wat raden jullie aan? en waarom?

Het te frezen materiaal is geen metalen. Maar balsa, triplex, epoxy plaat en heel misschien carbon

Te snel het bericht geplaatst.
De 500watt versie wordt het niet. Die heeft maar 1 toerental (niet regelbaar).
De 800 watt kan je wel regelen.

Gewoon uit nieuwsgierigheid. Zou dit kunnen werken?

Het zal dan wel een lage toerental frees zijn.
Want een hobby electro motor draait incl vertraging nooit 30.000 aan de frees zijde.

DSC06359.JPG

Goede binnenlopers (Kontronik) mogen wel 50.000 rpm lopen. Wellicht sommige zelfs 60.000.
Maar een buitenloper zou ik (zonder stalen kooi eromheen) niet boven de 12.000 - 15.000 uit laten komen.

Dirk

prop-aandrijving met vertraging 4:1, 5:1, 7:1, ...

Mijn Alpina heeft een 5,2:1 vertraging op de motor.
prop-toerental is ongeveer 9500, dus reken maar uit 5,2 x 9500 = 49400

prop-aandrijving met vertraging 4:1, 5:1, 7:1, ...

Mijn Alpina heeft een 5,2:1 vertraging op de motor.
prop-toerental is ongeveer 9500, dus reken maar uit 5,2 x 9500 = 49400

Vraag verkeerd gesteld, sorry.

Ik bedoelde: Wanneer wordt er met zulke toerentallen gefreesd?

En, een aanvullend off-topic vraag: Wat voor toerentallen zijn handig bij het frezen van kunststoffen zoals PVC?

Back