De laatste tijd nog diverse dingen gedaan met de machine. Gaat steeds beter. Meestal als er iets niet lukt zoals het moet. Dan is het mijn fout dat ergens een tekenfoutje heb.
Aangezien de CNC me bevalt, maar het bereik wat klein is. Wil ik de machine gaan aanpassen. Momenteel beweegt de tafel voor de X-as. Nu wil ik de tafel vast gaan maken, en dat het bovenstuk met frees zich gaat verplaatsen. Buiten afmetingen van de machine blijft hetzelfde. Dus ik heb geen extra plek nodig om de machine kwijt te kunnen, maar krijg er wel 35cm extra frees ruimte bij.
Hier een foto van hoe de machine ooit was. De Z-as is al aangepast. maar krijgt nog een face-lift in de toekomst. Maar eerst de X-as aanpassen
Het idee is om de zwarte voor en achterplaat (nu nog kunststof) te vervangen voor aluminium. De aluminium profielen die nu aan de zijkanten zitten, worden een aantal cm naar het midden verplaatst. hiermee komt er plaats om nieuwe geleiders te plaatsen, zonder dat de breedte van de Y-as aangepast hoeft te worden.
De geleiders die ik wil gebruiken zijn de ondersteunde lineaire ronde geleiders. Alleen nu komt de vraag, kan je deze geleiders ook zijwaarts monteren?
Heb een klein tekeningetje gemaakt, om duidelijk te maken.
Het zwarte vierkant is het aluminium profiel. De rode is de ondersteunde geleider. Het groene is de zijkant en onderzijde van de Y-as
Het type geleider dat ik wil gaan gebruiken