:evil: Max vlieghoogte terug brengen tot 100mtr :evil:

ron van sommeren zei:
jetpropdlx zei:
... Zoals je kunt lezen in de alle eerste posting ben ik het helemaal niet eens met het artikel in het tijdschrift piloot en vliegtuig. Waar iemand ZIJN ongegronde mening opdringt in een "vakblad" en hierdoor mensen die niet vertrouwd met de modelluchtvaart een helemaal verkeerd beeld geeft van onze vorm van luchtsport...
Een privépersoon geeft daar zijn mening, dat doen wij hier ook op het forum. Van opdringen is geen sprake. Waarom schreef je "vakblad" tussen aanhalingstekens?
Wat wij hier doen is een open discusie voeren waar iedreen zijn visie kan geven, wat die persoon deed is enkel zijn mening publiceren en die versterken met veronderstellingen. Die in mijn ogen (en blijkbaar ook van sommige anderen) niet helemaal juist zijn.(en enkel negatief tov de modelvliegsport) Dus ik ben blij dat de KNvvL als reactie een artikel kan plaatsen om de modelvliegsport in een positief daglicht te zetten

Het is inderdaad positief dat de lezers van P&V er bewust van gemaakt worden dat, man-dragende vliegtuigen niet de enige zijn die in de lucht vliegen.

:wink: Direct de kop indrukken als er zulke publicaties komen als p&V

www.pilootenvliegtuig.nl voor de liefhebbers. Een organisatie die zich wat aantrekt van onzinnigheden en onwaarheden in de (echte) luchtvaart is het PNL, www.pnl.nl :wink:

Over P&V (Piloot en Vliegtuig) dat is een blad dat wordt uitgegeven in de BeNeLux (België Nederland en Luxemburg) uiteraard zwerft het ook rond in tal van vliegtuigen, vliegclubs, zelfs modelbouwzaken, en de medische keuringsinstanties tot en met degenen die beslissen over de indeling van het Nederlandse luchtruim...

Is dus niet zomaar een 'blaadje' voor bij de kapper ofzo. Reden temeer om een juist weerwoord te krijgen.

Al een keer eerder op gewezen 8) maar modelvliegvelden nabij een officieel laagvlieggebied bevinden zich volgens luchtvaartregels in een 'permanent gevaarlijk gebied' (net zoals aardgascompressorstations, paradrop zones en militaire oefengebieden)

:arrow: Hang bij de havendienst (het gebouw waar een grote zwarte C in een geel vierkant opstaat) de exacte locatie op van waar het modelvliegveldje pcies zit.

Voor wat het terugbrengen van de maximale modelvliegtuigen vlieghoogte aangaat, is niet een twee drie als regel in te voeren zal wel een tijd overheen gaan of nooit gebeuren omdat het niet controleerbaar is.

Moet ook een eind komen aan de gedachte dat er vliegers zijn die 'te laag' vliegen, uitzonderingen nagelaten zijn vliegers bekwame mensen die elk risico afwegen en ook geen risico nemen.

Het is een serieuze aangelegenheid die serieus wordt aangepakt, anders wordt het immers een onveilige zaak. :wink:

Ohja, hang evt ook een oude luchtvaartkaart op in je clubgebouw, kun je precies zien hoe of het zit. Evt kun je ook nog andere modelvliegclubs er op aangeven met potlood ofzo, of ergens naar verwijzen... :D

Marcelair zei:
Moet ook een eind komen aan de gedachte dat er vliegers zijn die 'te laag' vliegen, uitzonderingen nagelaten zijn vliegers bekwame mensen die elk risico afwegen en ook geen risico nemen.
Dat laatste is ook buiten kijf. Het gaat er om, dat er veel te veel van die uitzonderingen zijn. Ik mankeer echt niets aan mijn ogen....
Of is het steeds dezelfde, maar dan in een ander vliegtuig? Want dat kan ik natuurlijk niet zien.... :wink:

Marcel,

Het gaat niet om de gewone 500 voet vliegers of nadering voor het laagvlieggebied.
het zijn de "stunters" waar we niet op zitten te wachten zoals:
- Iemand die bewust naast een ontwijkend modelvliegtuig gaat vliegen (zeker weten, want ik heb de persoon hier later over gebeld. Hij vloog een apart toestel dat mij als model bekend was)
- Je zwaait een keer naar een ultralight. Een halve minuut later komt die op 1 METER laag over.

Als "grote vliegers" weten waar ons veld is moeten ze die info gebruiken om het te ontwijken. Niet om er een showtje te geven. Dat is de strekking van het verhaal.

(Marcelair en ik zijn clubgenoten)

Tsja, wie de bal kaatst. :P Stiekem zou ik et wel een sensatie vinden om zon 1:1 kist zo laag voorbij te zien komen, maar mijn verstand zegt dat dat HEEL onverantwoord is en dat et niet moet kunnen.

Eigenlijk zouden de modelbouw velden ook erkend moeten worden als CTR zones. Welliswaar hele kleine, maar toch, Er is immers kans op ander lucht verkeer. Mischien iets voor de KNVvL. ;)

ik heb mijn mailtje gestuurt want de meeste vliegen tyoch op meer dan een kilometer? en je weet ook nooit percies waneer je op 100 m zit :evil:

Geachte heer/mevrouw,

Graag wou ik even reageren op het artikel “see and avoid laagvliegers” van maart 2006

Dat er aandacht word besteed aan de modelvliegtuigen / modelvliegvelden en de eventuele risico’s vind ik zeer positief !
MAAR “de oplossing” vind ik zeer egoïstische. (de max vlieghoogte terug brengen brengen naar 100mtr)

Waarom moeten zoveel duizenden modelpiloten zich aan moeten passen aan en paar echte piloten die misschien in de hun buurt zouden kunnen komen !!!!!!!!.???????
(ik denk dat er bij ons gemiddeld 1 maal in de 3 maanden een echt vliegtuig in de buurt komt op een afstand van minder dan 4km en zeeeeeeeeer zelden in ons vlieggebied)
Bij ons net als bij de meeste andere modelvliegclubs is de regel als er een echt vliegtuig in de buurt van het modelvliegveld komt, is om weg te vliegen van het vliegtuig en laag te gaan vliegen of evt te landen.

Zou het zo moeilijk zijn om tijdens de vlucht voorbereiding rekening te houden met de modelvliegvelden (als deze op de vliegkaarten zouden komen te staan) je moet toch een route uit zetten op je kaart als je een navigatie voorbereid, het hoeft geen prohibited area te zijn, maar een soort SUA zodat de piloot extra uit kan kijken als hij in de buurt komt. Degene die local gaan vliegen zouden het natuurlijk ook moeten weten.
Misschien kunnen ze dan later ook in de GPS database komen.

Als we samen opletten denk ik niet dat er een probleem is (maar dan moet de piloot wel weten waar en wanneer). In het verleden werd de max vlieghoogte zeer vaak overschreden omdat de hoogte zeer moeilijk in te schatten.

Beroeps halve vlieg ik regelmatig mee met proefvluchten en ferry vluchten van sportvliegtuigen (met heel veel plezier) en ik weet dat een modelvliegveld moeilijk te zien is, ook al weet je waar het ongeveer is, maar de windzak met auto’s er naast helpt. Als er gevlogen wordt met vliegtuigjes valt het al wat meer op omdat die dan bewegen.

Graag zie ik in het vervolg positievere artikels m.b.t. de modelvliegsport

Hoogachtend,raymond barbolina.

Bij ons veld ( nistelrode) kwam er pas ook een cessna overvliegen ik schat op zo'n 150 meter, gelukkig was er niemand aan het vliegen want we hebben iemand op de club met een Diabolo ( 2m50 spw.) en een giant biglift ( 5m50 spw!!!) die zeer regelmatig deze hoogte overschrijdt...
regelmatig komen er ook in de verte ( 1 KM afstand ofzo) grote 4 motorige hoogdekkers over, ik denk van het leger. persoonlijk vind ik dit redelijk gevaarlijk. dat legervliegtuig niet zo, maar die cessna had een 5 meter biglift in zijn propekkor gehad kunnen hebben en ik denk niet dat dat goed uitgepakt zou hebben. het is zeer onverantwoord om helemaal aan het minimum te gaan zitten en dan ook nog boven een bij de KNVvl bekende vliegclub. wij als modelvliegers doen er ook niet slim aan om aan het maximum te gaan zitten want gevaar is er altijd...
hier een foto van alleen de biglift alleen al om te laten zien wat er in de prop van die cessna gehangen had kunnen hebben, die biglift is 2 keer zo groot!!!!
65F67070955111DA858317A951CC4E89.jpg

is trouwens het oude kleurenschema en dit was niet op onze club....

groeten, danny.

black adder9 zei:
Beroeps halve vlieg ik regelmatig mee met proefvluchten en ferry vluchten van sportvliegtuigen (met heel veel plezier) en ik weet dat een modelvliegveld moeilijk te zien is, ook al weet je waar het ongeveer is, maar de windzak met auto’s er naast helpt. Als er gevlogen wordt met vliegtuigjes valt het al wat meer op omdat die dan bewegen.

Je bent 15 jaar en dan beroepsmatig regelmatig meevliegen? Welk beroep heb je dan als 15 jarige?

jetpropdlx zei:

hij heeft dus gewoon jetpropdlx na gepraat.
als goed is prikt de redactie van de Piloot en vliegtuig er zo door heen

Ik denk dat Black adder9 mijn zwarte schaduw is, de tekst komt mij ook wel heel bekent voor :wink:

Ik denk wel datg P&V het begrepen heeft omdat zij in het mei nr een artikel van de KNvvL gaan plaatsen

ik lees net de nieuwe P&V en wat denk je geen artikel van de KNVvL hoor. niets er van.
gewoon een klein zinnetje in het verhaal van de hoofd redacteur.
ook nog niet eens een goede zin.
dit kan toch niet dat een landelijke belangen organisatie gewoon aan de kant geschoven word.

Meestal is het 'van de redactie' stukje de tekst met de minst stringente deadline. Voor de KNVvL reactie geen ruimte meer in het onderhavige nummer. Wachten op de volgende, geduld Marco.

toch raar dat dan tegen de knvvl is gezegt dat ze het stukje zouden plaatsen in het komend nummer nu is het nummer er maar staat het stukje er niet in

:cry: Quote: "Het kan toch niet zijn dat de landelijke belangenorganisatie zomaar aan de kant geschoven wordt?"

--> Kennelijk wel ! Zeg, heb je ook dat exacte stukje tekst uit de P&V ?

Nog even wat duidelijkheid over 'wat is laag vliegen van een echt vliegtuig.' Dat is door iemand van buitenaf alleen maar te schatten, laagvliegen, dus op 500 voet ( 150 meter ) is dagelijkse praktijk, want dat mag gewoon.

Regel is binnen 600 meter, minimaal 1000 voet boven het hoogste obstakel, dat verklaard direct waarom ze dat alleen buiten steden doen.

Verder, ga nóóit GroenLinks-achtige (foute) dingen doen als registraties opschrijven en havendiensten bellen, echte vliegers zijn immers ook vliegvrienden en verraden daar doen we niet aan als vliegers onder elkaar. :wink:

Bovendien komen zulke berichten bij de havendienst binnen, die hebben geen regulerende of bestraffende taken/mogelijkheden. Gebeurd dus niks mee.

En dan svp dat stukje uit de Piloot en Vliegtuig :wink: (case closed)

Is het nummer waar de reactie nu in staat, ook het mei-nummer? Wordt dat op 4 april al uitgegeven?

Let wel: men heeft niet gezegd dat de reactie in de volgende uitgave zou staan, maar in de mei uitgave. Nu weet ik niet of dat in dit geval hetzelfde is, maar dat lijkt me niet gezien de datum en het ontbreken van deze reactie.

Bladen worden vaak ruimschoots op tijd aangeleverd bij een drukker. Vandaar dat het best zo kan zijn dat het april-nummer al in februari niet meer te veranderen is. Vaak wordt hierbij een uitzondering gemaakt voor 'het stukje' van de hoofdredacteur. Immers de hoofdredacteur zit iedereen in de nek dat ze alles op tijd inleveren, zodat er dan nog voldoende tijd is om zijn te laat ingeleverde brouwsel te plaatsen.. :)

Back