Excel comp.3 met superveel foto's

Status
Niet open voor verdere reacties.
De folie heb ik ondertussen.
Dus het folieën kan beginnen.
Ook heb ik gezien dat een buitenloper waarschijnlijk niet gaat passen.
De vervelende kabels komen zo rot haaks uit die motoren.
Nu heb ik alvast de volgende vraag.
Het zal best in de beschrijving staan maar met mijn talenknobbel (niet dus) kom ik er niet uit.
De stickers, moet je die er weer met water op plakken, zodat je ze nog wat kan schuiven?

Die Turnigymotor waar ik het over had lijkt wel te passen (heb ik gelezen op duits forum).

Voor de stikkers moet je inderdaad water met een druppeltje afwasmiddel gebruiken. Ik zou ze weggooien, vind het ongelofelijk lelijke dingen.
Bij mijn ARF kreeg ik ze er niet af...
 
Oke eerst even over de stickers, dat zijn smaken, ik heb ze op de mini excel ook zitten, en vind het wel mooi om ze beide naast elkaar te zien ;)

Dan moet ik me toch weer in jouw motor verdiepen.
Kan je me die link van dat draadje geven ik weet onderhand niet meer waar ik alles gelezen (ik bedoel geprobeerd te lezen) heb.
Alvast hartelijk bedankt.
 
Dank je wel.
Vanavond eens proberen te begrijpen.

Nu de rechtse helft aan het folieën.
Eerst stofvrij zuigen


dan de kopse kanten van de roeren en de vleugel folieën had hier onder tussen de onderkant ook al gefolieed.


Dan de hele onder kant


Ben onder tussen met de boven kant bezig maar eerst eten.
Vanavond meer.
Dan ook de linkse kant netjes een soort grijs maken.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond niet zo gek veel gedaan want een goeie vriend kwam op bezoek.
We hebben heel de avond lekker zitten kletsen :p
Wel hebben we alles besteld.
4 dymond servo's digitaal jaja ik ga ook digitaal nu:D
een 2.4 ghz ontvanger
prop ,spinner
stekkers (ik ga mijn accu's en regelaars van nieuwe stekkers voorzien)
Verlengsnoeren.
En de dymond motor met een 60 amp regelaar die per cel kijkt of hij leeg is.
En een prog kaart voor de regelaar.
Een heel waslijstje dus.

Er is 1 vleugelhelft af en het rode gedeeldte van het stabilo is af.

Zo is de vleugel nu.
Het zijn altijd lastige vleugels om te folieën
Maar aangezien ik folieen leuk vind is dat niet erg.


Het stabilo wordt aan elkaar gefolieëd
Je kan het dan als het uit de romp komt makkelijk plat neer leggen.
Hij kan zo weer in de doos na het vliegen.




Morgen weer verder.
Ik kan wel rustig aan doen want de spullen hebben even levertijd.
Dit was het weer even.
 
Laatst bewerkt:
Dit is de huidige stand van zaken
Later maak ik een uitgebreid folie verslag.
Dat lijkt me wel eens handig voor anderen.
Met veel foto's
 
Laatst bewerkt:
Dank je ja die dingen vlieg echt super.
Ik snap ook niet dat er niet veel meer van die kisten vliegen.

Maar nu het folie verslagje.
Ik vind het gewoon leuk om eens een verslag te maken met foto's.
Ik wil laten zien hoe ik folied
Laat daarom maar 1 helft zo zien.

Bij deze vleugels komen een aantal handigheidjes kijken.

Dus kijken ;)

Het roer zit hier al aan de vleugel dat is wat lastiger folieen.
Om tussen het roer te komen.

Eerst folie je de koppen van de roeren en ook de vleugel ter plaatse van de roeren.
Ik laat dit ook altijd 1 mm aan de boven en aan de onderkant doorlopen.
Het waarom volgt later.

Omdat ik ben vergeten een foto te maken van het uitsnijden van de onderkant laat ik het uitsnijden van de bovenkant even zien.
Ik leg de folie met de kleur naar boven en met de te folieen kant naat boven.
Deze manier van uitsnijden heeft 2 voordelen.
Je snijd gelijk door de folie ipv de beschermlaag.
Anders heb je soms alleen de achtelaag te pakken en moet je weer extra snijden.
Maar punt 2 is belangrijker je snij zo nooit perongeluk in spiegelbeeld.
Dit had ik vroeger nog al eens, zo heb je dat dus niet meer.
Je begint dus altijd met de onderkant.
Maar die foto had ik dus niet.

Dan trek ik de witte beschremlaag er netjes gelijkmatig af zonder te plooien.
En leg het met de goede kant naar onder.
Dan leg ik de vleugel er op.
Je kan dan goed zien hoeveel ruimte je rondom heb.
Te hoogte van het rolroer heb je extra folie nodig om dat je door de knik folied.
Dan strijk je voorzichtig de rand van de wortelrib vast.
Eerst de voorkant dan even strak trekken naar achter en dan de achterkant, dan de rest van de rand van de wortelrib aanstrijken.

Dat doe je zo ook aan de tip kant.
Je trek de folie wat op spanning en strijkt hem ook vast.
Ik strijk dus de rand/hoek zeg maar.
Op de foto had ik de achterlijst iijk al een beetje pas gesneden maar dat komt later aan de orde.

Dan draai je de vleugel om en ga je de folie aan de voorlijst vast zetten.
Dan de achterlijst.
Alleen bij het rolroer zet je hem bij het scharnier vast.
Zoals op de foto te zien is.
Ook de waar de folie door gesneden moet worden bij de roeren folie je hem vast op de vleugel alleen dus nog niet aan het roer folieen.
Dan snij je netjes de naad in.
Doen dit zo netjes mogelijk.
Hier heb je het voordeel van die ene mm die ik aan de koppen van de roeren heb gedaan.
Je krijgt een vervelende naad te zien als de folie wat krimpt.
Je heb als je dat aan beide kanten gedaan heb een losse flap.

Nu snijden we de folie een mm te breed af in deze bochten.
Vroeger sneed ik het in met als gevolg dat het altijd doorscheurde.
Nu dus iets te ruim afsnijden.
Bij de tip maar naast het rolroer zit ook zo'n lastig plekje.
Dan met de foliebout van onder naar boven laten glijden en gelijk langzaam naar rechts.
Alleen moet je hem achter de bout gelijk aandrukken.
Aangezien dit erg warm is gebruik ik er altijd een oude sok voor.
Nee bij mij zit er geen geld in:D
Je kan de folie zo keurig in de ronding aandrukken.
De rest van de achterkant van de achterlijst kan je nu ook netjes aanstrijken.
Dan de voorlijst ook tot iets over de helft.
Dan moeten de resten worden afgesneden.
Dit doe je door een scherp mes zo te houden als op de foto.
Je kan het nu super strak afsnijden.
En zoals je aan de voorkant ziet met een strak resultaat.
Dan strijk je de naad nog een keer na met een extra warme bout.
Altijd naar het midden strijken richtig hoofdligger zeg maar.
De folie voor het rolroer hangt nog steeds los.
Daar gaan we nu aan beginnen.
Omdat ik de folie netjes door wil laten lopen en het roer vast zit.
Moet het roer zo ver mogelijk naar boven worden vast gezet.
Ik doe dat met een schilders tape.
Dan gaan we de achtekant van de vleugel keurig vast strijken met het puntje van de bout.
Die drukken we weer met de sok netjes aan zodat hij netjes strak komt te zitten.
Dit moet heel nauwkeurig gebeuren anders krijg je geen mooi V naadje en kan je roer niet goed meer omhoog.
Dan doen we hetzelfde met de voorkant van het roer.
Je hebt nu een keurige V naad.
Dan trek je de folie strak naar achter en zet je de folie weer aan de achterlijst vast net als bij de vleugel.
Werk hierbij van het midden naar de einden van het roer.
Snij de achterkant weer af.

Nu de wortelrib op de kop folieen.
Goed straktrekken warm maken en dan pas op het hout drukken.
Je kan hem zo alle kanten heen trekken en rekken.
Ik laat altijd maar zo'n 2 mm staan de rest blijft het hout zichtbaar.
Bij brandstofkisten folie ik het vaak wel helemaal om vettigheid tegen te gaan.

En nu kunnen we heel de onderkant netjes strak folieen en goed aandrukken met de sok.

Nu het servobakje uitsnijden.
Vroeger sneed ik altijd 1 voor 1 de zijkanten af.
Maar bij de laatste zijkant was het altijd tobben dan had je zo'n los flapje.
Nu laat ik de hoeken even zitten.
Ik snij dus op de hoeken na de 4 kanten los.
De hoeken zijn veel makkelijker los te halen.
De bovenkant doe we op dezelfde manier als onder.
Het roeroer moet hier goed naar beneden gedrukt worden en in het scharnier gedrukt worden met de sok.
De vrouw helpt even een handje mee.
Dan Nog een handige tip.
De gaten voor voor de bouten maak ik er altijd met een soldeerbout.
Je smelt de rand dan lekker vast en het is netjes en makkelijk.
Zo hopelijk hebben jullie er wat aan.
Het is een heel verhaal geworden.
Ik weet dat er meer wegen naar Rome zijn maar zo doe ik het altijd.
Bij deze kist vond ik dit het makkelijkste.
Dit was het weer even.
 
Laatst bewerkt:
Leerzaam

Bertus,

Dank voor de heldere uitleg. Zitten toch weer een paar trucjes tussen waar ik wat van geleerd heb, vooral die van de sok!!

Lastige is dat alleen mijn vrouw lekkere dikke sokken draagt .. maar dat los ik wel op ;)

Groet,

Jacob
 
Dank je hopelijk hebben er meer mensen er wat aan.
Misschien had ik het folie verslagje beter ergens ander nee kunnen zetten.
Want dit draadje is niet zo hot zeg maar ;)

Maar naast een sok kan je ook gewoon een wollen handschoen pakken.
Maar daar in mijn oude lappen doos nog veel oude sokken ziten gebruik ik een sok.
Ik zet er ook de auto mee in de was.
De was komt dan wel op mijn handen maar dat maakt me niets uit.
Het is net een washandje.
Je heb veel minder autowas nodig, omddat je heel de tijd hetzelfde plekje stof gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan nu is het wachten op de spullen.

Ik heb jullie trouwens met de rode vleugelhelft nog gefopt om te kijken of jullie wakker zijn.
Ik heb geschreven dar de rode helft de rechtse was en de eerste foto's van de rode helft gespiegeld.
Hellaas zijn jullie allemaal gezakt ;)

Ik zit nog erg te twijfelen of ik de romp ga spuiten.
Ik heb altijd zo'n hekel aan die naad midden op.
Vandaar dat ik de stickers nog niet op de romp heb geplakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nogal eens last van luchtbellen die zich onder de folie vormen bij dit soort vleugels. Tot nog toe geen echt goede remedie tegen gevonden. Gaatjes prikken vind ik geen optie. Iemand enig idee wat je daar aan kan doen? Gebeurt dit bij te oude folei? Bertus, heb jij dit nooit voor?
 
Naar mijn idee komt dat doordat de vleugel vrij dun is en lucht dat in de vleugel zit verwarmd wordt en uitzet. Deze lucht kan vervolgens nergens heen en gaat vormt belletjes onder de folie.

Oplossing zou kunnen zijn door niet eerst de randen vast te folieen maar bv vanuit één punt te strijken, net als bij het plakken van stikkers. Of idd gaatjes prikken...
 
Luchtbellen ontstaan doorlucht die achterblijft tussen de folie en de indekking van de vleugel. Een onbehandelde balsa indekking heeft weinig last van ingesloten luchtbellen omdat dit een poreus materiaal is en de luchtbellen via of in het hout kunnen verdwijnen.

Andere indekmaterialen als fineer zijn veel minder luchtdoorlatend. De luchtbellen kunnen niet weg en blijven tussen het hout en de folie zichtbaar.
 
Ik vliegt de Excel competition3 al 2 jaar en ik kan je zeggen , het is een super kist!

echt een leuke compakte all-rounder die ik altijd in de auto gooi als ik ga zweven...

hij kan snel en hard gevlogen worden maar presteerd ook bij rustig weer en thermiek best aardig. Harde landingen zijn geen probleem hoewel het niet nodig is, deze kist kan je als hij niet te zwaar word heel rustig landen.

Ik had hem willen bouwen met een buitenloper maar dat is mij ook niet gelukt.
Nu vliegt de kist met een mega motors binnenloper, eerder toen hij met een 3S lipo vloog was het een mega 22-20-4, nu heb ik hem opgebouwd naar een 3S A123 pack en zit er een mega 22-20-3 in.
Hij gaat met een heel klein beetje wind op de neus vertikaal. een uur bovenblijven zonder thermiek is een eitje.... en tussen 2 vluchtjes is in de tijd van een kopje koffie m'n accu weer vol.. Uit veiligheid overweging vlieg ik zwevers met een A123 pack altijd met een losse ontvangeraccu... Lege A123 cellen zijn ook echt leeg !

Ik zou deze kist zo weer aanschaffen, al is de Tangent kleine Alpina 2501 ook een mooi alternatief......
 
Kijk Jeroen dat hoor ik graag.
Maar ik verwachtte ook geen problemen met vliegen.
Daar ik er meerdere in mijn omgeving heb zien vliegen.
En ik heb zelf de mini excel ook.
Toch heb ik een buitenlopen besteld.
Desnoods maak ik een gat in de romp om de snoeren door te leiden.
Maar laat ik eerst de bestelling maar afwachten.


Verder over luchtbellen.
Ik strijk de randen altijd eerst vast en heb ook last van luchtbellen maaaarrrr. ;)
Als ik de randen heb vastgezet en afgewerkt.
Begin ik bij de wortelrib de folie netjes aan te strijken en druk hem met de sok gekijk vast.
Dan schuift de luchtbel op naar de tip en daar prik ik 1 gaatje, en als je dat echt niet wil kan het ook zonder.
Het aandrukken met een doek/sok is in mijn ogen de oplossing.
Reken maar dat de excel eem lastige vleugel is om te folieen.
Er zit zo'n rare knik in bij het begin van het rolroer.
Met de sok gaat het prima.
En niet te grote stukken doen.
Ik ben toch wel een uur of 3 bij elkaar aan het folieen geweest incl stabilo
Het stabilo is ook nog wel een heel werkje.
Je moet de helften en de roeren er aan vast folieen.
 
Op welke temperatuur strijk je? Ik zit meestal rond 130° met sok, 100° zonder sok, komt ongeveer overeen.

Het is vooral bij het nastrijken dat ik last heb van die luchtbellen. Ik heb de indruk dat ze echt uit de schuimkern komen. Strijk ik misschien te warm voor de styropor?

Edit; ik heb het over identieke vleugels oa Mini-Excel, Liftoff, Turnleft, Solution, Impression... heb ze allemaal wel eens gebouwd. Spijtig genoeg niet voor mezelf :)
 
Laatst bewerkt:
welke temperatuur ik strijk weet ik niet.
Ik strijk zonder sok om de strijkbout, om de simpele reden dat ik die niet heb;)
Ik strijk net niet op zijn warmst de randen doe ik wel op zijn warmst.
Ik blijf niet te lang op 1 plek stoken.
Daar zou het probleem bij je kunnen zitten.
Gewoon sneller werken zeg maar :D:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top