Fairmount Alpine (Billing Boats) in de nieuwe BOKA Alpine kleuren

BOKA ALPINE. Na de YT146, de Amsterdam van Wijsmuller, SMIT Nederland, en de TIM van Aeronaut, is het nu de Fairmount Alpine geworden om de uitdaging aan te gaan. Er zijn een aantal zuster schepen de Boka Summit, Scherpa, Expedition. Alle nog varend voor Boskalis.
Ik zou eigenlijk de STEENBANK vanaf tekening gaan bouwen, maar die gaat even de ijskast in. Door een kennis die de Fairmount al in bezit had als bouwdoos, enige hulp aangeboden, met de Boskalis uitvoering. Daar inmiddels zo enthousiast over geworden, dit model 2e hands op marktplaats gekocht, waarbij alleen de spanten in elkaar gelijmd waren. Na alle info en forums te verzamelen, de eerste stappen gemaakt. Op foto's de verlichting samengesteld, en op 12V loodaccu ga ik series van 4 LED's met 47R ervoor maken. (zie foto) Getest met warm wit, en defuus warm wit. Verder een wensenlijst gemaakt over de materialen, en inmiddels alles in huis:
CTi THOR24HF-2 24V dubbele vaarregelaar
ZonV. 03 Bühler 6-18 VDC Motor (mijn laatste 2 stuks)
RAB-301-24 Schroefas as 4mm buis 6mm L=236mm M4 2 stuks
RAB-149-09 149-09 50-R-M4 messing scheepsschroef afgetopt
RAB-149-10 149-10 50-L-M4 messing scheepsschroef afgetopt
RAB-108-05 25×28 boegschroef Rabousch
RAB-108-03 19x22 hekschroef Rabousch
Cti CTI THOR 14 LF Vaar-Rijregelaar (2 x) voor de boeg/hekschroef
CTI THOR 4 Vaar-Rijregelaar 4A vooruit/stop/achteruit voor de boeg/hekschroef (twijfel nog welke geschikt zijn)
Zender Carson Modellsport Reflex Stick Multi Pro LCD RC handzender 2,4 GHz
ik heb totaal geen kennis van deze zender, zit nog nieuw in de doos, wel 1 duidelijke uitleg op youtube gevonden, maar dan houd het ook op.
Valt mij op,dat er weing info te vinden is van deze Carson zender,
Carson CS3 3 kg Servo voor roer.

Bijlagen

• 1a.JPG
    1a.JPG
    154,5 KB · Weergaven: 16
  • 1.PNG
    1.PNG
    800,2 KB · Weergaven: 14
  • 3.jpg
    3.jpg
    302,3 KB · Weergaven: 15
  • 4.jpg
    4.jpg
    313,7 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Wat ik al op het forum tegenkwam, hoe maak je de boegschroef passend. De voorste 2 spanten met de 2 zijstukken samen met de boegschroef behuizing gelijmd. middelste spant zo goed als weg gehaald, en aan de onderkant met 2 latjes verstevigd. boegschroef huis zit nog los, komt later met epoxy vastgezet.

Bijlagen

• boegschroef passen gemaakt.jpg
    boegschroef passen gemaakt.jpg
    162,7 KB · Weergaven: 14
Voor de Buhler motoren 1 spant iets verder open gezaagd, om deze passend te krijgen.
Met messing buis van 5 mm in de romp gelegd, kijken hoe het uitkomt.
op de schroefassen komt 1 dubbele kruiskoppeling, net als in mijn SMIT Nederland, loopt bijna geruisloos.
Alles is prefab tot het naar mijn zin is.

Bijlagen

• IMG_3024.jpg
    IMG_3024.jpg
    388,7 KB · Weergaven: 12
  • Buhler in lijn met messing pijp van 5 mm.jpg
    Buhler in lijn met messing pijp van 5 mm.jpg
    237,4 KB · Weergaven: 12
  • Buhler in het spant passend.jpg
    Buhler in het spant passend.jpg
    325,6 KB · Weergaven: 12
Tijdens regen achtige dagen de brug uitgeprint op 200 grams papier. (advies is 120 grams)
Daarvan de hoekjes geprobeerd bij te kleuren met verf van de Action.Veel werk en ben er totaal niet tevreden over.
Dat ga ik nogeens opnieuw maken, nu wel met 120 grams foto papier.
instructie en download staat op youtube;

Bijlagen

• IMG_3140.jpg
    IMG_3140.jpg
    330,8 KB · Weergaven: 7
Op een Facebook groep trof ik Fred van der Wal, hij heeft de Boka Alpine al in het zwembad varend.
Na contact met hem over de letters op de romp, een tip ontvangen voor een container in 3-D op schaal 1:75 geprint van Boskalis.
Deze ook besteld en opgehaald in Roermond. Is niet zo ver voor mij. Ziet er super mooi uit,

Bijlagen

• IMG_3264.jpg
    IMG_3264.jpg
    202,2 KB · Weergaven: 12
  • 5 Fred van de Wal.jpg
    5 Fred van de Wal.jpg
    234 KB · Weergaven: 12
  • IMG_3133.JPG
    IMG_3133.JPG
    167,2 KB · Weergaven: 12
De walegang moet al voor de beplanking gereed zijn, hier ook mee begonnen. tegen spant een stentje gelijmd van 3x3 mm voor het vloerdeel.
En 1 deur gemaakt voor iedere kant, zoals het echte schip ook heeft.
Verder de spanten gaten in gezaagd voor kabels doorheen te leggen, het kan maar hoog in het schip doorgang hebben.
De spanten zelf (vooral de voorste) groter uitgezaagd, kan je makkelijker bij de boegschroef.
Zo ook de doorgang anker ketting al prefab gemaakt, hier gebruik ik de buis voor van de schroefas die in het pakket zit.

Bijlagen

• Deurtje in walegang.jpg
    Deurtje in walegang.jpg
    151,7 KB · Weergaven: 10
  • IMG_3015.jpg
    IMG_3015.jpg
    211,9 KB · Weergaven: 11
  • IMG_3095.jpg
    IMG_3095.jpg
    111 KB · Weergaven: 9
  • IMG_3102.jpg
    IMG_3102.jpg
    114,6 KB · Weergaven: 9
Voor de hekschroef RAB 108-03 wordt nog een dingetje, hoe ga ik dat oplossen.
Ik heb ook de RAB-108-20 mini 12-10 boegschroef, maar dat is geen gezicht, veel te klein. Doorgang in het model is 19 mm.
Daar past de RAB 108-03 precies in, alleen de breedte op de flens past niet.
Wordt vervolgt,......

Bijlagen

• IMG_3296.jpg
    IMG_3296.jpg
    169,2 KB · Weergaven: 9
De Boskalis kleuren RAL7003 besteld bij bakkerspraypaint.com De spuitbus Belton Zijdeglans RAL 7003.
Deze kleur even getest op het sleep huis gedeelte. Zie foto van de echte BOKA. (foto komt van Facebook)
De rest van de kleuren was hier bij de lokale verfhandel verkrijgbaar.
De 7032 lichtgrijs ga ik alleen op het werk gangpad gebruiken achterdek. Walegang en voordek zijn groen.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2025-05-13 202844.png
    Schermafbeelding 2025-05-13 202844.png
    1,9 MB · Weergaven: 9
  • Kleur 7003 test op prefab.jpg
    Kleur 7003 test op prefab.jpg
    181,1 KB · Weergaven: 9
  • IMG_3101.PNG
    IMG_3101.PNG
    203,7 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Ga je voor de boegschroeven een tweede accu gebruiken Albert?
En de flens van die achterste boegschroef komt die tegen een spant of tegen de huid?
Alles met elkaar een hele puzzel, maar zal je best lukken. Gr. Klaas.

Schoorsteen doorgang. Op de plaats van het puntje in het vierkantje komt een boorgaatje voor de draad van het LED die het echte schip ook heeft op de schoorsteen mantel

Bijlagen

• IMG_3097.jpg
    IMG_3097.jpg
    136,7 KB · Weergaven: 12
  • upload_2023-11-2_12-4-31.jpeg
    upload_2023-11-2_12-4-31.jpeg
    244,7 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Om de sleeptrommel werkend te maken met een N20 motortje, en een oud garen klos van mijn Oma, 2 alu hoekprofielen van 15x15 mm op maat gemaakt, dat later ingebouwd wordt. Het sleeptouw gezocht bij de Action, Zeeman, Hema, en gevonden bij de Wibra 2 mm dik zwart nylon koord.
ook weer frefab, stukje film op youtube gepost;

Laatst bewerkt:
Ga je voor de boegschroeven een tweede accu gebruiken Albert?
En de flens van die achterste boegschroef komt die tegen een spant of tegen de huid?
Alles met elkaar een hele puzzel, maar zal je best lukken. Gr. Klaas.
Alles op 1 loodaccu 12V van 12000 mAmp. afkomstig uit een brand beveiligings kast. Dat wordt elke 4 jaar standaard vernieuwd, en komt mij toevallig wel van pas nu.
De flens komt buiten de huid, ik ga dat deel iets breder maken dan het model.
Bij de bouwdoos zijn dat 5 delen triplex (1 midden met BB en SB 2 delen van ieder 5 mm dik)
Ik maak BB en SB 1 deel extra, denk ik tot nu toe.
Je ziet het op de enige originele foto van de onderkant, dat wordt iets breder.
Wat ook opvalt t.o.v. de SMIT 1800 serie, naar buiten draaiende schroeven.

Bijlagen

• schroef naar buiten draaiend en straalbuis.jpg
    schroef naar buiten draaiend en straalbuis.jpg
    51 KB · Weergaven: 9
Bij mij zit er een motortje met haakse overbrenging d.m.v. een wormwiel in. Stilstaand blokkeert die de liertrommel. Is helaas niet sterk genoeg om de lierdraad in te halen op volle kracht vooruit. Werkt verder prima. Heb in de opbouw van S-F een tweede ontvanger geplaatst. De BEC in de ESC voor de liermotor levert de spanninig voor de ontvanger, de servo voor de ontgrendeling van de sleephaak en de multiswitch voor de verlichting. Hierdoor maar één 12 Volt stekker tussen romp en opbouw. Gr. Klaas.

evonden bij de Wibra 2 mm dik zwart nylon koord
Als je weinig of niet gaat slepen, dan kun je kiezen wat je wilt.
Maar als je wel gaat slepen, is het prettiger om een lichte kleur draad te nemen, dan zie je beter wat die draad doet.

12V van 12000 mAmp. afkomstig uit een brand beveiligings kast. Dat wordt elke 4 jaar standaard vernieuwd, en komt mij toevallig wel van pas nu.
Hou er rekening mee, dat die accu binnen de kortste keren de geest geeft. Dat type accu's is veelal niet geschikt voor cyclisch gebruik, en heeft minimaal 4 jaar lang letterlijk "stilgestaan"...

Back