Fairmount Alpine (Billing Boats) in de nieuwe BOKA Alpine kleuren

Yaesu (zo'n grijze met rode opdruk).
:D Yuasa...
Nou is dat over het algemeen een heel erg goed merk, en dat scheelt veel.
Het hangt ook erg af van WAT voor accu het is, want de verschillende typen (stand-by, start, of tractie) worden heel regelmatig door elkaar gebruikt (ik heb aan boord vaak genoeg het ene type besteld en het andere gekregen). Voor ons gebruik zijn tractieaccu's het mooist, en die dingen houden een paar jaar stand-by gebruik vaak goed uit.
Het staat er soms duidelijk op, soms ook niet.

Wat de sleepdraad betreft, ja heb je gelijk in, maar in het echt zijn ze ook aardig zwart,
Nee... dan zijn ze bruin tot donkerbruin metaalkleurig (ingevet metaal), van het conserveringsvet. Het zijn staaldraden, en nieuw zijn ze niet heel erg donker.
Op foto's LIJKT het al vrij snel donker maar dat valt in het echie reuze mee.

In mijn Smit Finland staan sinds een jaar of vier 2 PBQ 7-12 general purpose series accu's 12 Volt 7 Ah. Laad ze met een kleine accu in de motorfiets modus. Dik tevreden mee. Vergeten waar ik ze kocht. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
En in mijn grotere schepen (Norderney en Tito Neri) liggen elk twee Genesis 12V, 7Ah loodaccu's.
Komen uit een noodverlichtingsset van een bedrijf.
Moesten elke jaar vervangen worden, en via de bedrijfsleider kreeg ik ze.
Doen het al 4 jaar prima. Als ik met die schepen ga varen is de ene accu voor de aandrijving, de andere voor de 'secundaire functies' zoals verlichting, blusmonitoren, rookgenerator enz. Dat verbruikt vrijwel niets.
En na een uurtje of vier, als ik zie dat de boot wat minder 'pit' heeft tijdens het varen, wissel ik de accu's om.
De 'secundaire accu' heeft dan nog nauwelijks iets aan ampere's hoeven leveren, dus die is nog fris en fruitig.
En dat de blusmonitoren nu iets minder ver spuiten... Een kniesoor die daarop let.

Voor de Norderney had ik ook nog een 12V, 10 Ah loodaccu, maar die zei dit voorjaar: "Doe het zelf maar."
Ook die kwam uit een noodverlichtingsset en heeft 't drie jaar volgehouden.
Dus ja, het kan prima en ach: als zo'n accu is overleden...
Hij was gratis en een nieuwe kost ook de wereld niet.

Back