Fairplay V restauratie

Waarom zo moeilijk, in je video op 2min 43 sec, is te zien, dat je genoeg ruimte hebt om de motor naar voren, richting van de boeg, te plaatsen.
Dan heb je voldoende ruimte om een as met twee cardans te plaatsen.
Je hebt nu 1 cardan, dus alleen de motor verplaatsen voor de lengte van de tweede cardan.
Veel succes.
 
De as is niet self made... originele Hegi.
Zo een soort as kwam ook uit mijn Heussie...

Hier heb je zo een koppeling uit Duitsland.

1376E4D3-3DF1-4587-9A97-D8826D31DA42.jpeg


De cardan en hulpstukken/verbindingstukken moet je los kopen.
Komen in diverse asmaten...

Hier een plaatje van de oude Heuss koker typisch... in het bijzonder de lagering... geknepen of buis in buis.

5D1E7E30-9ED6-406B-87A9-116605B1E04C.jpeg


Als die motor maar iets scheef staat, niet uitgelijnd, gaat het al swingen... en... stroom vreten!


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
@ edge as kan niet ingekort worden, heb daar de speling niet voor.

@H.B.Busking is idd 35mm en wat betreft truckpuller is een langzaam draaier puur voor de kracht 55 of 65 turns kom ik redelijk gelijk qua toeren als nu.
En kan zeggen dat ik niet echt op de vlakke baan bleef in het bos.
Had alles waterproof dus geregeld in een diepe plas of modderbak kon toch rap een uur of 2 rijden. En dat met een 27 turns.
 
Motor schuiven kan wel idd.
Die as klopt heb ik ook maar de binnenas lijkt mij een zelf maakt.
Maar zal ook aan mij kunnen liggen.
Net in de auto bak aan het kijken, zag er nog 2 oude kruiskoppelingen in liggen.
Een deel ervan dan, kreeg het voor elkaar om die stuk te rijden.
Eens zien wat ik daar mee kan.
En is een verrassingspakket onderweg.
anders zal het weer een donatie bij Chris (rcpoint) worden.
Nog ff en verhuis terug naar het zuiden, scheelt in verzendkosten.
 
Bart, Heb nog eens naar je plaatjes zitten kijken. Klopt het dat de motor met vertraging met de 4 lange bouten aan de voorkant tegen het spant gebout zit? Om ruimte te maken voor een kardan (dubbele kruiskoppeling) zou je een extra moertje op de 4 lange bouten kunnen zetten en die zover naar het eind van de bouten draaien dat je motor wat naar voren komt. Je zou door wat met die moertjes te manipuleren ook de stand van de motoras iets kunnen veranderen opdat motor- en schroefas iets rechter voor elkaar komen. Heb je je schroefas nog getest of deze recht is? En als de as er toch uit ligt meet dan eens op hoe lang die is. Bestel nog even niets bij Chris, want misschien is het ook zonder hem op te lossen. Eerst even slim denken met elkander. Gr. Klaas.
 
Nee zit niet tegen het spant boutjes zijn wel heel lang dus heb die al ingekort, zodat ik erwel een sleutel of dop op kan zetten.
Maar heb nog genoeg speling om op die wijze wat te spelen.
Maar heb de as verder naar binnen getrokken met de motor op zijn plaats.
As uiteindes komen zeer mooi tegen elkaar dus dat klopt wel.
As is toch echt recht, maarrrrrr
Had wat geluk bij men uitleen/ verkoop?? ding zat een raboesh koppeling.
Denk die gaat ik eens wisselen voor de krick die in de Kyra zat.
Viel me meteen op dat die veel soepeler beweegt.
Boel omgeruild en jawel kleine ding maakt nu ook meer herrie.
Vermoed dus dat die koppeling veelte stug is met bewegen, en ik de boel ook nog te vast heb gedraaid helpt ook niet.
Geen krick koppelingen meer dus.
Kan de andere nu niet testen zit een 2/4mm verbinding op en moet 4/4mm hebben.
En heb door sponsoring de juiste slang koppeling die ik nu opmaat kan maken en de boel terug zetten.
En weer een nieuwe manier geleerd, om zoiets te doen.

Ga eerst voor de poging alles op de zelfde plek terug en dan zien wat die doet.
Ik laat de resultaten nog weten.
 
Een koppeling is wat anders dan een cardan. Dat is twee koppelingen... en dan heb je geen herrie meer. ;-)
Ga je er nu een slang tussen zetten? Geen fan van. Kost alleen maar energie.
 
Idee van dhr Klaas en Tazz
Die dobberen er beide mee, en succes vol.
Kan het dus altijd proberen, niet geschoten is zekers niks raken.
 
Bart, Kijk maar of het met de slang beter gaat. Succes! Gr. Klaas.
 
En ja hoor heb bewegend beeld van test nr 2.
Is eigenlijk nr 3 maar laat de andere weg. (was vergeten de schroef vast te zetten.):oops:
Wel ontdekt hij blijft hangen in de straalbuis.

Opzich draait het vele malen beter, maar ..................
Of door het vele malen in en uit bouwen te weinig vet over in de shaft of de kering is lek.
Na ziet en huiver.


Gr Bart
 
Bart, Volgens mij zit er geen kering in. De as moet met vet (uierzalf) afdichten op de glijlagers in de schroefaskoker. Daarom de koker vullen met uierzalf en dan terwijl je het andere eind van de koker dicht houdt de as erin duwen. Pas als de as niet verder wil het overtollige vet laten ontsnappen. Met de koker gevuld met uierzalf heb je nog minder herrie. Zorg dat je schroef weer precies in het draaipunt van het roer komt. Dan draait de straalbuis om de schroef zonder die te raken. Je ziet dat je met minder frictie op de koppeling al meer vermogen op de schroef hebt. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Wat voor vet zat er ook weer in? Je hebt het dacht ik wel eens geschreven. Om het wat gemakkelijker te maken zou je de as met motor zo ver naar binnen kunnen trekken dat het achterste lager vrij komt en dan het vet aanvullen totdat de koker vol zit. Dan motor en as weer naar achteren, terwijl je een vinger achter op de koker houdt. Zo perst er ook vet tussen as en buitenlager. Daarna schroefdraad afpoetsen, borgmoer en schroef erop en met beleid vastzetten. Door de waterdruk wil het vet in de koker naar binnen en zorgt zo dat het binnenlager gesmeerd wordt en optimaal afdicht. Jammer van hef extra werk, maar dan heb je geen lekkage meer. Ga je later maar eens op de uierzalf-toer. Gr. Klaas.
 
Mogge, zit vet in van Pennzoil multi grease op P11 sta een plaatje met de eigenschappen.

En dat smeren komt goed, wacht nu even met de schroef, met wat geluk komt er vandaag een andere.
Met dank aan Tazz :thumbsup:
 
Wat krijg je voor een schroef?
Ouwe trouwe drieblads Raboesch?

Ik heb een Robbe Navy Kardan voor je klaar liggen.
50 mm lang en voor asmaat 4 + 4... (ik kon het niet langer aanzien)

Stond in het verkoopdraadje van MBF. Ik heb ze voor totaal 6 euro overgenomen.

Deze cardan is geschikt voor jou set-up in boot.

Totaal niet geschikt voor 27 turns road burners.... die ook niet in zo een model horen...
wel voor 'civiele gekoesterde antieke Monoperms op Pilegetriebes'
Alleen uierzalf gesmeerd bestendig.


De Car-Dann... Als je van de kruiskoppeling de borgstiftjes bewaard hebt, kun je deze hier in overzetten.
De gewrichten moeten gesmeerd worden met een drupje motorolie of naaimachine olie.
Vroeger had je van Shell de 'Handy Oil' een mooie dunne olie...


03A0A917-EB09-496A-848F-1284B166574C.jpeg


In een potje kan ik wat PFTE vet proppen voor het smeren van de Pilegetriebe.
Penzoil vet is veel te zwaar voor dat kunststof... rommel voor oude damesfietsen met vierkante kogellagers die toch moeten blijven rollen.

Dat kan er voor zorgen dat je motor minder dan 1 ampere trekt, en je een dikke 10 uur kunt varen zonder dat je motor heet wordt op 10A aan accubuffers.

Zonnenbrandcreme
moet je zelf aanschaffen bij deze extreme vaareigenschappen...
De cardan is gratis!!!!

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Ben ik weer :banana:

Na plaatje van de kado schroef met dank aan Tazz 19 (Jeremy)
IMG_20200627_132621[1].jpg

60mm dus zou moeten passen.

Zeker is minder flex in de bladen dan de plastic uitvoering, en als het goed is minder trilling.
En ja weet voor een straalbuis is afgetopte bladen de beste optie.
Helaas doe het met de dingen die ik heb.
Zal vast nog wel meer dingen hebben die niet perfect kloppen, past wel bij :)
 
Ben ik weer :banana:

Na plaatje van de kado schroef met dank aan Tazz 19 (Jeremy)
Bekijk bijlage 381030
60mm dus zou moeten passen.

Zeker is minder flex in de bladen dan de plastic uitvoering, en als het goed is minder trilling.
En ja weet voor een straalbuis is afgetopte bladen de beste optie.
Helaas doe het met de dingen die ik heb.
Zal vast nog wel meer dingen hebben die niet perfect kloppen, past wel bij :)


Geen dank, was bij mij overbodig. Zal vast wel wat beter zijn dan de plastic variant. Hopelijk past ie in een keer.
 
Na nog een crea vraag.
Gebruikte schijnbaar niet het juiste smeermiddel.
Maar wat is het verschil tussen de uierzalf of vaseline ?
Tis beide voor een droge huis dat weet ik.
Maar voor de as, waar zit het verschil in?
 
Helaas doe het met de dingen die ik heb.
Zal vast nog wel meer dingen hebben die niet perfect kloppen, past wel bij.


Helaas?
Waarom helaas?
Bouwen met de dingen die je hebt.
Niks mis mee.
Verder zo.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top