Fairplay V restauratie

Had nog wat oude kogels liggen van lagers diverse maten.
Dus uitwegen, in een zakje stoppen en doosje maken.
kan het mooi verdeeld worden aan de kiel.
Old fasion plakken en knippen.
 
Nog mooier zelfs!
Of... leg ze op een zakje, in een zakje, dan heb je al vorm...
En dan kan je ze aaneen kleven met klodders PU of AC-tion lijm? Als kogelbieftuk :-)
Kan je het mooi draperen rond de kielbalk, etc?
 
Zo klaar met wegen, doosje voor het spul is vervallen.
Vrieszakjes en duc tape werken ook mooi samen.
Wel een gefriemel dat de boel blijft liggen zoals ik wil.
Maar is gelukt, meteen een extra pakketje gemaakt, voor de men neptun.
Die moest ook nog een beetje hebben.

Nu koffie dan weer een testje doen.
 
Nee geen lijm gebruikt.
In dikkere diepvrieszakjes gedaan, dan voorzichtig vouwen en plakken met tape.
Stap 2 hele ding inpakken met tape, dit met zorg dat alles op de plek blijft.
En erna nog een simpel zakje om het hele spul.
Kan het zo nog makkelijk verwijderen, en hergebruiken zonder gedoe van lijm resten.
 
Zo testje weer gedaan, dit met de zwaarste lipo. (hardcase)
Deze is niet echt voor de bootjes afdeling, maar het zou kunnen zeg maar.
Andere zijn lichter, dus komt de boeg weer wat omhoog.
IMG_20200708_171706.jpg
IMG_20200708_171739.jpg
 
Op de tekening staat toch de waterlijn?
Met een teepje kan je die markeren?
Al ik het zo meet, is de afstand op de boeg van de dekrand cq stootrand... 58,4 mm
Dus langs de schuinte van de boeg naar onder...
Die digitale tekening is fractioneel groter dan 750 mm
Of die scan ook echt 1:1 is weet ik niet

Zo digitaal gemeten vanaf de dekronding tot aan de waterlijn...
Als je goed kijkt naar deze screendum... zie je netaan het meetlijntje...


Schermafbeelding 2020-07-08 om 20.32.04.png
 
Vullen met helium? Haha...
Testen en zien... maar je bent er bijna...
alleen komt het water nu van de verkeerde kant...
 
Bovenbouw valt wel mee, en compenseert met een lichtere accu.
Verschil met andere is soms 30gr , maakt toch wel verschil hard of softcase lipo's.
En kan anders nog naar de kleinere van 2200mah, heb nog wat speling.

Maar idd Bas nu nog een beetje droger.
Zou best prettig zijn.
 
En jawel , der zijn dingen waar ik dus vanaf moet blijven.
Denk komt mooi weer, dus back-up slepert eens goed afstellen.
de sturing stond verkeert links was rechts en andersom natuurlijk.
Best vervelend denk dat kan ik zelf ritselen.
klapjap aan (staat het programma op) kabel in de kast en comp.
Zover zo goed, programma aan nog steeds goed.
Mmm hoe kom ik bij die aparte kanalen.
Voorzichtig checken en ploefffff alles kwijt van instellingen. :confused:
Nu maar even wachten, tot een kennis wat tijd heeft.
En sparen voor een luxere met scherm op de kast en geheugen voor meerdere modellen.
Dus even wachten met de testvaart.
 
Het zit je ook niet mee Bart! Ben ik even blij met mijn hufterproof zenders uit het vorige millennium. En twee uit deze eeuw met zonder schermpjes, waarop je door het indrukken van 2 knoppen de draairichting van een servo omkeert. Ingewikkeld genoeg voor deze oude man. Welke hightech zender heb jij dan? Je kunt toch ook je trekstang naar je roer op de andere kant van de servo zetten? Als servo- en roerhevel maar parallel staan. Beetje rechtlijnig denken. Maar aan dit soort praat heb je nu ook niks (meer). Succes verder met het herprogrammeren en een goede testvaart daarna. Morgen laat ik een deel van mijn vloot uit in Maasdam. Eens kijken of daar nog iets van is vast te leggen. Mijn oudste scheepje deze week even gecheckt. Zo dood als een pier. Op de operatietafel en bleek de bedrading tussen accu, schakelaar en regelaar hartstikke bros en daardoor gebroken. Gelijk alles met die kleur eruit gesoldeerd en vervangen door iets beters. Dacht ergens in mijn voorraadschuur nog wat hittebestendige siliconenkabel te hebben. Uiteindelijk gevonden, maar veel te zwaar voor die halve ampère, die er maximaal gaat lopen. Vond nog iets uit een computer, maar wel een beetje stug. Later nog mooier spul uit een Senseo apparaat, maar toen was de klus al geklaard. 't Mocht allemaal weer 2x niks kosten natuurlijk. Komende winter maar eens kijken om de gehele bedrading echt te fatsoeneren. Er ligt nog een nieuwe 12 Volt 2,3 Ah accu en een passende regelaar. De regelaar die er nu in zit kan net geen 12 Volt aan. Ook op dit eind zijn er af en toe verrassingen. Gr. Klaas.
 
Helaas kan dat bij deze dus niet Fokko.
Vandaar dat het een stuk makkelijker zou zijn, als die optie er wel is.
Gewoon zonder laptop of pc.
Dus sparen voor zo'n luxe model, dan wel waar ik meteen meerdere bootjes in het geheugen kan zetten.
Ieder met de eigen instelling, lijkt me wel prettig.
Heb nu de Turnigy T6A - V2 6 kanaals
Nadeel bij deze is idd instellen via computer en bij elk model moet ik binden.
Opzich is dat niet lastig, mits je er makkelijk bij kunt.
Tis meer dat instel gedoe waar ik op vast loop.
 
Ik heb zo'n fs-i6 geval, maar dan onder de merknaam reely ( conrad ).
Rond de 8 tientjes, veel te duur natuurlijk want via de chinese import is dat ding natuurlijk de helft goedkoper.
Maar nu kan ik een winkelier 2 jaar lang af zeiken als ie onverhoops defect raakt.

Zendertje heeft wel een hoog "my first sony" gehalte....

Maar tot zover bevalt ze me prima.
 
Dus sparen voor zo'n luxe model, dan wel waar ik meteen meerdere bootjes in het geheugen kan zetten.
Ieder met de eigen instelling, lijkt me wel prettig.
En sparen voor een luxere met scherm op de kast en geheugen voor meerdere modellen.

Antwoord op de laatste.
Of een goedkopere kiezen: https://www.banggood.com/Flysky-FS-...4.html?rmmds=search&ID=42482&cur_warehouse=CN
Zelf heb ik de 6 kan. zender.
Op deze zender zijn 20 modellen te programmeren.
De zender gebruik ik voor:
- Stoomsleepboot Dockyard V.
- Rettungskreuzer Theodor Heuss,
- De politie boot voor het varen van kinderen met een RC scheepje.
- En sinds kort voor het testen van de nieuw te maken besturing op de kraan van Piet: https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/.

Wel belangrijk, eenmaal gekoppelt met een model hoef je niet meer te binden, maar op de display het juiste model te kezen.
De zender heeft een display, waarop je per kanaal de actie, wel of niet omgekeerd, maar ook de eindpunten kan afstellen.
Onderstaand het scherm met de kanalen en de te kiezen eindpunten:
SAM_3110 verkleind.jpg

De zender staat nu gekozen voor de Theodoor Heuss.
De roeruitslag is kanaal 3. Dit kanaal heb ik aangepast, omdat ik een fout had gemaakt in de hoekverdraaiing van de roerhevel.
Op deze zender, kan je ook de sturing naar de ESC's aanpassen.
In de TH gebruik is een borstel motor.
Door het aanpassen van de grafiek van de sturing kan je het aanturen van de ESC aanpassen.
Onderstaand, geheel fout, de grafiek gaat van links naar rechts van 100% naar 0%.
SAM_3109 verkleind.jpg

Hierdoor is het mogelijk, om de ESC zodanig te sturen, dat deze van 100% vooruit, naar 100% achteruit gaat.
Let op, dat de bijbehorende ontvanger als eindletter een "B" heeft, dit is de optie voor telemetrie.
Ofwel terugzending van beelden of gegevens uit het schip.

Bij de kraan van Piet, zie eerdere link, zat de REELY HT10 kan.
Je kan niet eenvoudig de instellingen aanpassen.
 
Die FlySky kan vast al weer 10x meer dan mijn MPX Evo-9 zender met Jeti hack-module uit 2003 :)
Behalve dat ik wat meer kanalen heb... 9... en volledige telemetrie van Jeti... (meten is weten)

Lijkt mij een prima zender voor scheepsmodellen.
Beetje Jeti RX9 kanaals onvanger kost al snel tegen de 100 euro.
Daar wordt je ook wel echt moe van moet ik zeggen.
Met FlySky kan je dan weer gaan glimlachen.
 
Back
Top