Fanjet 600

Bij nader inzien: ik wil eigenlijk wel nu met het glassen beginnen.

Zit er al zo lang tegenaan te hikken . . .

Geur in huis: even deuren tegen elkaar open zetten (dat gaat hier op de 14e heel goed).

Giftige dampen: iets als dit?

Welk type filter (code)?

upload_2024-12-6_10-11-52.png



jan.
 
Voor sommige kunstharsen moet je speciale handschoenen aan, om te voor komen dat je een ernstige alergische reactie krijgt. Je kunt ze bij de apotheek (soms) halen. Moet je aangeven dat je de latexvrije exemplaren nodig hebt ivm kunsthars.
In principe is kunsthars sterker en lichter, zeker als je het onder druk aanbrengt.
De gemakkelijkste manier vind ik zakjes zand of water.
 
Niets is ingewikkeld... is'n triviaal luxeprobleem van het zich lustig laven in bouwprojecten!
Beter kan eigenlijk niet! :D

'Nitril' handschoenen heet dat...
is verkrijgbaar bij "Bauhaus", Groningen, op de waterspôrghtafdeling.
Of bij de kunstschilders benodigdheden in de binnenstad... in dozen van 100 stuks...
Verder zit er nog een gespecialiseerde bootjesverf ende lak winkel aan de haven...
Maar die ruikt buiten de deur al prijzig...

En anders via de 'beschtel-schnel' via internet bij de bekende epoxy+ winkels...

Masker? Met grafiet filters... kan... werkt... maar op mijn 65ste + pillenorgel...
Werk ik meestal zonder. En een deur open van de garage.
Epoxy meestal kleine klussen.
Maar een vleugel masseren... dan wordt ik een stuk voorzichtiger.
En zeker bij het verspuiten van verf.
Hoewel ik het bij Bisonkit of layout-plaklijm, het masker niet gebruik.
Bevatten toch ook sterk brein-IQ-aantastende stofjes?

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Okay, bedankt!

Goeie tips, dat scheelt allemaal een hoop geld.

Overigens, wie nu denkt dat het hier binnenkort helemaal losgaat: dat valt tegen.

Het schuren en plamuren van de romp is nog niet klaar (maar schiet op), en we gaan eerst weer een paar dagen naar Frankrijk, antiek kopen.

Maar dan! . . .
 
Ben nog steeds bezig met de romp van de 600.

Plamuren, schuren, plamuren, schuren, enzoverder enzovoort . . .

Zo ziet het er ondertussen uit.

De grote vraag is: is het zo goed genoeg om dat glasweefsel overheen te plakken?

Een paar plekken waarover ik m'n twijfels heb.

Onderzijde romp:

upload_2024-12-12_18-53-27.png



Bodem:

upload_2024-12-12_18-53-53.png


Plamuren?

Motorgedeelte:

upload_2024-12-12_18-54-39.png



'Motorkap':

upload_2024-12-12_18-52-51.png


Of kunnen we rustig overal overheen glassen en wat er dan nog over is aan oneffenheden gewoon wegplamuren?


jan.
 
Bij de Gamma enzo kan je een Alabastine plamuur kopen die haast niets weegt, makkelijk smeert en heel makkelijk schuurt, lijkt wat op het 'balsa-plamuur' van de hobbyzaak. Ik ben de naam vergeten ... iemand anders die het weet?
 
Okay.

Wat gaat er fout als je die gaatjes niet opvult?

Kan uitzettende lucht niet door het balsa ontsnappen?

Wat ik heb heet Alabastine Lak plamuur.

Prettig spul.
 
Niks aan doen. Ziet er goed genoeg uit zo voor het glas. Alles in de poriën vullen of ander soort voor strijk zetten en een het glassen. Niet te zuinig met hars dat haal je er later af door te schrapen met een bank pas, wel je nieuwe . Of door alles na te deppen/ rollen met wc of keuken papier. Er op leggen aan drukken en er weer af halen. Dit niet al te lang laten zitten want papier neemt redelijk snel de hars op. Je oppervlak moet op het randje van glimmen zitten als alles gelamineerd is.
 
Op zich is het natuurlijk een kleine moeite om die laatste gaatjes te vullen . . .

Tav. Bertus: er is volgens mij toch duidelijk een soort van schuimplastic mat te zien!


jan.
 
Je kunt ook lamineren en na plamuren.
Maar dan zou ik dat met glasparel en 30 minuten Z-Poxy, instant in kleine batches aan maken. De epoxy huid goede hechting voor deze plamuur. Als spatel het oude bankpasje…
Dat heb ik bij mijn modelschip Heuss gedaan. En die is snaarstrak geworden, hand gelakt, alsof het gespoten is…
 
Okay.

Wat gaat er fout als je die gaatjes niet opvult?

Kan uitzettende lucht niet door het balsa ontsnappen?

Wat ik heb heet Alabastine Lak plamuur.

Prettig spul.

rekensommetje:
je hebt kleine gaatjes. + je hebt plamuur = gebruiken die hap :yes:

zodra je de glasmat gaat verzadigen met G4 dan trekt dat ook voor een deel in de toplaag van het balsa, dat sluit op zijn beurt de toplaag af omdat het een beetje in het balsa trekt waardoor de opgesloten lucht in je luchtbelletje (die er nog in zit omdat je geen zin had om die plamuur te gebruiken) gaat uitzetten zodra het warm word, dit ga je zien zodra je na veel noeste arbeid je model prachtig gelakt en vol trots presenteert bij je vliegmaatjes.... de zon komt door, het ene na het andere luchtbelletje komt tevoorschijn en Jan gaat al tierend met de smoor in weer naar huis :D:D
klinkt wel grappig als je het zo leest...... tot het je overkomt, dan denk je...... waarom heb ik in vredesnaam die plamuur gekocht maar niet gebruikt :frustie:
je hebt het... gebruik het dan ook :thumbsup:

zullen vast een hoop mensen zeggend dat het niet nodig is en dat zal voor hun vast werken, mijn ervaring is zoals bovenstaand, telkens als ik ergens smokkelde dan zag ik het uiteindelijk terug


 
Als je glast, is het daarom ook belangrijk het zeer spaarzaam op te zetten.
Als iets zuigt is het kops balsa.
Op vlakke balsaplank is de intrek stukken geringer.
Gezien op mijn gecrashte Ugly Stik.

Het hart van de vleugel was geglast. Het geglaste vlak bekleed met zelfklevend Oracal. Dat trok ik los van de vleugel. Welja, de gladlaag kwam integraal met folie en al los.
De epoxy was amper in het balsa. Nader tot niet.
Opvallend hoe gering het intrekken was.
Balsa onder glas blijft ademen.
Of dat bellen gaat blazen? Zelf niet zoveel angst voor.
Butsen doet een glaslaag wel. Je moet het licht zien te houden, anders vliegt het niet.
Gewoon doen, en niet te veel nadenken.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top