Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

Ik wil me nergens mee bemoeien ;) ;) maar kijk eens naar onderstaand topic, lijkt mij een leuk sub250 modelletje en er staat een gerenommeerd tijdschrift achter....

https://www.modelbouwforum.nl/threads/sub250-hopper.277975/#post-4174562

Tekening kun je gratis downloaden, het bouwverslag uit het tijdschrift kan ik je mailen...

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Ook ik ben van de dik hout zaagt men planken of van dik schuim snijdt met vliegtuigen ;) en ook ik zal nooit het niveau van Ramses halen... :hammer:
 
Ik zal eens rondkijken voor een modelletje dat geschikt is voor een beginnende houtbouwer, of wie weet heb jij een goed idee?

Aerofred en outerzone, en zoeken naar vrije vlucht.

Van simpel tot complex, er is veel keus..

Ik zou zeggen: kies vooral een model dat jou aanspreekt, dat jij mooi vindt.

(Jij moet er tenslotte naar kijken.)

(Misschien zo'n leuke Bellanca Skyrocket? https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4149 Licht hout gebruiken!)


jan.
 
Misschien leuk om een subforum te krijgen voor de Sub 250 projecten, al was het alleen al om het spul een beetje bij elkaar te houden.

Lijkt me leuk, een goed idee! Maar dient er dan niet nog een extra "eis" voor de Sub250 klasse te zijn, zoiets als "wing span" groter dan 80cm bijvoorbeeld?

Er zouden dan ook nog andere Sub's gedefinieerd kunnen worden, bijvoorbeeld Sub150 met wing span van minimaal 40cm (de mini Savoia S.13 van Ramses zou hieronder kunnen vallen)? Maar dan natuurlijk wel allemaal op afstand bestuurd (RC) ...

Clear skies, Jurgen
 
Nee geen andere subs enkel Sub250 omdat je overal kunt vliegen met een max. van 250gr en die max moet de leidraad zijn.
Gaarne hier geen discussie hierover daar zijn al andere draadjes over.

Discussie?

Helemaal mee eens!

Einde discussie.

Maakt niet uit of het 10 gram of 249,9gram weegt je mag "vogelvrij" vliegen en daar gaat het (mij) om.
Hoe je het invult is net het leuke hiervan en volgens mij wel een subforum waard. Er zijn zoveel mogelijkheden en ieder op zijn manier, schuim, hout, carbon, snel, langzaam, licht zwaar (relatief gezien dan;)) maakt niet uit als de intentie er maar is dat het onder de 250 gram zal blijven, (lukt niet altijd :D)...

.
 
Voor de brandstof uitvoering moet je ook eens kijken naar de Thunder Tiger GP 97 motor,
Is 1,13 cc .

@tonspit, ik heb op google gezocht naar een Thunder Tiger GP 97, maar kan de motor niet vinden?

Ramses, jij bent zeker tandarts of iets in die geest, want van je afwerking sta ik toch elke keer weer te kijken.

Hahah, nee geen tandarts! Mijn beroep is ontwerper op een architectenbureau.
Ik vond maquettes maken vroeger ook erg leuk, maar dat is tegenwoordig allemaal digitaal in 3D (VR), ook leuk om te maken!

Wie weet voor de komende winter een leuk project voor mij om mee te beginnen.

Zeker leuk! Met schuim kan je mooie dingen maken, maar houtbouw is ook heel erg fijn :thumbsup:

Ik wil me nergens mee bemoeien ;) ;) maar kijk eens naar onderstaand topic, lijkt mij een leuk sub250 modelletje en er staat een gerenommeerd tijdschrift achter....

Goede tip, dat was ook het eerste wat in mijn gedachten schoot!

Aerofred en outerzone, en zoeken naar vrije vlucht.

Ook een goed tip, maar vergt misschien al wat ervaring voor een eerste balsa bouw.
Wellicht staan er ook tekeningen tussen met een bouwartikel erbij ,dat zou wel een optie kunnen zijn.

Ik zou zeggen: kies vooral een model dat jou aanspreekt, dat jij mooi vindt.
(Jij moet er tenslotte naar kijken.)

Dat sowieso, dan blijf je gemotiveerd!

Misschien leuk om een subforum te krijgen voor de Sub 250 projecten, al was het alleen al om het spul een beetje bij elkaar te houden.

Leuk idee :thumbsup: Wellicht iets om met een moderator op te pakken!

Maar dient er dan niet nog een extra "eis" voor de Sub250 klasse te zijn, zoiets als "wing span" groter dan 80cm bijvoorbeeld?

Persoonlijk denk ik dat een enkele "sub250 gram" subforum ook voldoende is.
Staat alles leuk bij elkaar en is wel zo overzichtelijk.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
p.s. Als je nog wilt vergelijken, de tekeningen van de Bobber staan nu online..
https://aerofred.com/details.php?image_id=103628

Wat leuk dat je de tekening openbaar deelt :thumbsup:
En inderdaad wel interessant, ik heb ze samen bij elkaar gezet ter vergelijk:

full


Dit is hoe de kisten zich tot elkaar verhouden, de Bobber is 1/9, de Storch is 1/12.
In werkelijkheid is de Storch een heel stuk groter dan de Bobber, het verschil tussen onze modellen is minder groot dan ik dacht.
Ze zijn zelfs behoorlijk aan elkaar gewaagd.

Het grote voordeel van de Bobber is dat de gehele romp achterzijde niet bekleedt hoeft te worden...
Ik heb gemerkt dat de bekleding een aanzienlijk deel van het totaalgewicht is, en die spaar je bij de Bobber.
Verder zit het verschil voornamelijk in de vleugel, de Bobber heeft kortere vleugels met aanzienlijk meer koorde.

Wanneer we samen gaan vliegen ben ik benieuwd naar het verschil in vlieggedrag!



Verder met de bouw van Storch E, ik zal zometeen weer een update plaatsen.

Groeten, Ramses
.
 
.
Update Storch E:

Bij Storch B had ik een balsa cockpitvloer en rug gemaakt.
Ik wil in Stoch E ook een vloer en rug en heb hiervoor een strookje tissue gebruikt.
Een fractie van het gewicht met hetzelfde resultaat:

full


En toen was het neusje aan de beurt.
Ik zat wat naar de neus van Storch B te kijken, hoe dat eventueel nog lichter kon en kreeg een klein eureka moment...
Ik heb een plaatje 0.3mm dik styreen gepakt en met afplakband op de neus van Storch B gespannen.
De heat gun erbij gepakt en twee triplex platen geplaatst om te voorkomen dat Storch B zou smelten of in de fik vliegen:

full


Heel voorzichtig het styreen laten krimpen met de heatgun zover als het ging en er weer afgehaald, resultaat:

full


Wat grof in vorm geknipt, het gewicht is 1.3 gram:

full


Neusje op de romp gelijmd met secondenlijm en verder gegaan met de kiel en stringers op de romp.

full


Gaten voor de neus afgetekend en de rompspanten aan de onderzijde afgemaakt:

full


... en met een dremeltje de gaten in de neus gemaakt:

full


Cockpit bodemplaat en rug van binnen zwart geschilderd, het begint er al wat op te lijken:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Verder met het landingsgestel van Storch E.
Deze op vrijwel dezelfde wijze gemaakt als het landingsgestel van Storch B:

full


Aankleden van het landingsgestel:

full


Daarna verder gegaan met de bovenzijde van de cockpit en het vleugel middenstuk.
Deze is nu geheel van balsa, geen vuren en geen aluminium gebruikt bij Storch E.
Wel is de opbouw verder geheel hetzelfde met hetzelfde frame en afwerking.

Het rompje van Storch E is nu ruwbouw klaar :yes:

full


...en het gewicht...?!? In de volgende update! ;)

Groeten, Ramses
.
 
.
Vakantie en regen! :D

.
Update Storch E:

Het rompje van Storch B woog in deze toestand 70 gram:

full


Het rompje van Storch E is een stuk verder!
Deze heeft bijna de volledige neusbeplanking, een afgewerkt landingsgestel, een afgewerkt vleugelmiddenstuk, etc.

En dan nu het totale gewicht van de romp van Storch E..... 38 gram! :yes:
Dat is dus meer romp met een winst van 32 gram minder!!
Uiterlijk zijn de rompjes vrijwel gelijk, maar de E romp weegt bijna de helft van de B romp, ik ben tevreden!

Huidige staat van Storch E, ruwbouw klaar:

full


full


full


full


full


full


full


full


Verder met de staartvlakken...

Groeten, Ramses
.
 
Ik vind het E-neusje geweldig goed gelukt en zoals gezegd de 2e wordt altijd lichter en bouwt sneller . Valt me tegen dat je zegt dat de bespanning zwaar is had ik niet verwacht met 12 gr. tissue..

Ik was bijna overstag om ook eens met tissue te bespannen..

Ook het verschil tussen de 2 modellen had ik.groter verwacht door de grotere koorde van de Bobber maar het is inderdaad gewaagd aan elkaar. Op de banden na dan :) :)

We gaan inderdaad eens afspreken op een windstille dag/avond, nu ben ik ook wel benieuwd.. Enkel wil ik nu al excuses maken voor mijn vliegkunsten.

Ondertussen zit ik ook niet stil (een paar foto's wil je topic niet vervuilen)..
Steve Henry's Yeehaw 7 (Just Highlander).. 1100mm soanwijdte..
20210817_170958.jpg
20210817_171001.jpg
20210817_185950.jpg
20210817_190034.jpg
20210817_190103.jpg
 
Laatst bewerkt:
Valt me tegen dat je zegt dat de bespanning zwaar is had ik niet verwacht met 12 gr. tissue..
Ik was bijna overstag om ook eens met tissue te bespannen..

Het gewicht viel me wel wat tegen ja, wellicht bij de Storch E minder lagen spanlak erop smeren.
Maar het is nog altijd lichter dan folie volgens mij, dus gewoon proberen!

Ondertussen zit ik ook niet stil (een paar foto's wil je topic niet vervuilen)..

Geen enkel probleem, wordt weer een fraaie kist, gave vormen bij de cockpit ook!
Maar je gaat toch ook nog wel een verslag maken van je Yeehaw 7 (Just Highlander)?

We gaan inderdaad eens afspreken op een windstille dag/avond, nu ben ik ook wel benieuwd..

Ik ook :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Prachtig gemaakt:thumbsup:!! Ik krijg helemaal zin om zelf ook een Storch te maken. Echter liggen er helaas, of gelukkig nog voldoende projecten die eerst af moeten.

Groeten, Eddy
 
Ook de E-versie "bare bones" ziet er fantastisch uit, Ramses! Sub 250 gaat je volgens mij helemaal lukken nu!

Krijg net als @E.hof enorm veel zin om ook een E-Storch te gaan maken ...

Clear skies, Jurgen
 
Ook de E-versie "bare bones" ziet er fantastisch uit, Ramses! Sub 250 gaat je volgens mij helemaal lukken nu!

Krijg net als @E.hof enorm veel zin om ook een E-Storch te gaan maken ...

Clear skies, Jurgen
Nee niet doen, niet allemaal de zelfde bouwen een ander model maakt het voor iedereen veel leuker om mee te kijken.
 
Back
Top