Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

.
Update

Ik was niet tevreden met hoe de cockpit op tekening staat/geconstrueerd was...
Ook hoe het vleugel middenstuk op tekening staat is niet hoe ik het ga bouwen.
Het kan veel lichter en tevens veel meer schaal.

Begonnen met wat latjes uit de cockpit te breken.
Voor de vleugelverbinding gebruik ik 2 aluminium buisjes.
Zelf een vleugelmiddenstuk en de benodigde nieuwe vleugelribben gemaakt aan de hand van foto`s van een echte Fi-156 Storch:

full


De achterzijde van de cockpit staat plat en dicht op tekening...
Daar zit nou net het karakteristieke glazen dak met buizen en een MG.
Van 0.4mm vliegtuigtriplex een eindspant geschetst:

full


Door middel van rond balsa latjes het buizenframe verder uitgewerkt:

full


Van 1.5mm verenstaal de hoofdpoten van het landingsgestel gemaakt.
De struts voor het landingsgestel heb ik van 1mm verenstaal gemaakt.
De rompspanten en de lange stringer onder de romp van balsa vastgelijmd.
Het stukje stringer waar de struts van het landingsgestel in vastgezet zijn is van 3mm liteply.
Ook de stringers aan de zijkanten van de romp gemaakt en de zijkanten van de neus met 1.5mm balsa beplankt:

full


Staartslof van 1.5mm medium balsa en 1mm verenstaal onder de staart gelijmd:

full


Voor het eerst op eigen pootjes, het begint nu wel echt op een Storch te lijken:

full


Van 20mm massief balsa het neusstukje gemaakt, gewicht 8.1 gram:

full


In vorm geschuurd en een frontje van 0.4mm vliegtuigtriplex erop gelijmd, gewicht nu 2.8 gram:

full


En zo staat ze er nu bij, totaalgewicht iets meer dan 70 gram:

full


Verder met het aankleden van het landingsgestel en bekleden van het neusje.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Even snel met wat vuistregeltjes rekenen: 10% van het totaalgewicht is motor, 20% van het totaalgewicht is accu. Hiermee kom je dan uit op een (BL outrunner) motor van ongeveer 25gram en een (LiPo) accu van ongeveer 50gram, dat is samen al 75gram. Minimaal nodig aan motorvermogen ongeveer 25W die dan zo'n 100gram aan statische voortstuwing zou moeten kunnen leveren (BL outrunner).

Deze kengetallen met behulp van "getallen_voor_modelbouwers.pdf" van webstek MVC de Sticks uitgerekend. Een heel aardig document waarmee je nog veel meer als eerste schot kunt bepalen.

Bijvoorbeeld de D-power AL28-13 weegt 29gram en lijkt me ruim voldoende om de "storch" de lucht in te sleuren. Het gewicht van deze motor is toch al mooi de helft van de Big Mig die in post hierboven genoemd staat!

Op 2S LiPo met de aanbevolen 8"x4" prop heeft (volgens opgave) de AL-28-13 ongeveer 300g statische voortstuwing. Opgenomen stroom bij vollast zo'n 5A bij zeg 8V voedingspanning is dan 40W. Lijkt allemaal ruim te passen bij bovengenoemde kengetallen ... Misschien zelfs overgedimensioneerd?

Oftewel, het kan waarschijnlijk nog lichter ...

Clear skies, Jurgen
 
.
Hey, dank je Jurgen :thumbsup:

Oftewel, het kan waarschijnlijk nog lichter ...

Klopt! De setup die @<250 gebruikt in zijn Bobber is zelfs nog iets lichter dacht ik.
Zijn Bobber vliegt daar heel mooi mee en het vermogen zal dan ook genoeg moeten zijn voor mijn sub250 Storch.
Wel twijfel ik over gebruik van een motortje + vertraging, dan kan er een mooie grote(re) prop op.

Maar wanneer ik voor een electro aandrijving kies klop ik aan bij jou en <250.
Ik ben zelf brandstof vlieger en heb totaal geen kaas gegeten van electro aandrijving...
Alle hulp in de keuze hiervoor wordt erg gewaardeerd :thumbsup:

Ik bouw wel eerst de gehele kist ruwbouw klaar voor ik definitief beslis welke setup te gebruiken.
Kom er later nog op terug!

Groeten, Ramses
.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Net het hele Bopper verslag van @<250 doorgebladerd en op basis van genoemde getallen kom ik tot volgende schatting:

upload_2021-8-2_15-1-36.png


Volgens bovenstaand overzicht zou je voor je "kale" airframe" dan maximaal zo'n 175gram te besteden hebben, waarvan je al 70gram hebt gebruikt ...

Misschien dat je met vier servo's afkunt, dus voor elke functie 1 servo. Dat kost wel stuurstangetjes en is ook gewicht ...

Clear skies, Jurgen
 
.
Das top! Krijg er van jou nog 25 gram bij, ik ging zelf uit van 150gram voor de lege kist.
Bedankt voor het meedenken :thumbsup:

Ik ga 4 servo`s gebruiken in de vleugels, 2 voor de ailerons en 2 voor de flaps.
Een enkele centrale servo voor de flaps of de ailerons is niet echt een optie in de birdcage.

Alles wat het meeste gewicht heeft, is eigenlijk al gebouwd en zit inmiddels aan de romp:
Motorschot/kap/neusconstructie, de vleugelbevestiging/cockpit en het landingsgestel/ophanging.
Staartvlakken worden uiteraard erg licht en de vleugelhelften hopelijk ook.

Ik zal vooral op het gewicht moeten letten bij het afwerken... niet teveel details willen enzo... ;)
Maar het klinkt tot nu toe heel haalbaar :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Zo'n mooi neusje!

Ik moet er persoonlijk toch niet aan denken dat daar een (gloei)kopje bovenuit steekt.

En dan na iedere vlucht alle olietroep eraf poetsen . . .

Wordt wel een heel mooi rompje!

Succes!


jan.
 
Laatst bewerkt:
Dat had ik inderdaad ook niet verwacht dat je überhaupt aan brandstof durft te denken.. Het mooie van electro is dat je nagenoeg niemand tot last bent, accu erin en gaan waar je ook maar wilt.... Persoonlijk vind ik de hoge pieptoon die de brushless maakt ook nog irritant..
Volgens mij moet een motor van 15gram het ook nog wel getrokken krijgen.. Kijk op mijn topic daar geef ik een voorbeeld aan aangedragen door basgerritsen Volgens mij is een motor met vertraging altijd zwaarder dan direct drive en met de grote doorsnedes kun je zelfs een 1047 trekken (doe ik op mijn Piper).. Ik hoop wel dat je iets van vering in je landingsgestel gaat maken, anders kost het je beslist wat stickies bij een harde landing.. Mijn landingsgestel heb ik nu uit 1mm verenstaal gemaakt en samen met wat elastiekjes veert het nu precies goed..
 
Laatst bewerkt:
Net het hele Bopper verslag van @<250 doorgebladerd en op basis van genoemde getallen kom ik tot volgende schatting:

Bekijk bijlage 451503

Volgens bovenstaand overzicht zou je voor je "kale" airframe" dan maximaal zo'n 175gram te besteden hebben, waarvan je al 70gram hebt gebruikt ...

Misschien dat je met vier servo's afkunt, dus voor elke functie 1 servo. Dat kost wel stuurstangetjes en is ook gewicht ...

Clear skies, Jurgen
Let op mijn vleugel compleet uit 1 stuk met servo,s en struts weegt al 98 gram. Daar kan misschien nog 20 a 25 gram vanaf omdat je met tissue gaat werken maar je krijgt er ook nog buisjes bij om op je romp te zetten.. Nu heeft de Bobber wel een heftige koorde van 192mm dat zal de Ooie(ge)vaar ;) wel niet hebben...
 
Tijdje niet meer actief geweest op het forum.
Zag dit verslag nu pas.
Word weer een mooie kist.
Of eigenlijk kistje .
Is een flinke uitdaging om hem op 250 gram te krijgen.
Voor mij is het een uitdaging om de Starlet onder de 25 kg te houden .

Blijf dit verslag volgen.

Ton
 
.
Bedankt voor de leuke reacties :)

Ik moet er persoonlijk toch niet aan denken dat daar een (gloei)kopje bovenuit steekt.

Ik had het eigenlijk wel gehoopt, maar het wordt definitief toch electro aandrijving.
Het scheelt ook nog eens een brandstofbestendige laklaag en dat is best wat gewicht.

Dat had ik inderdaad ook niet verwacht dat je überhaupt aan brandstof durft te denken..

Vlieg al ruim 30 jaar alleen maar brandstofkisten.
Maar voor dit project wordt het electro.
Heb er geen ervaring mee, maar een clublid gaat me helpen.
(ik heb er trouwens wel eentje, de Savoia S.13, een 149 gram stick & tissue rc kistje)

Daar kan misschien nog 20 a 25 gram vanaf omdat je met tissue gaat werken maar je krijgt er ook nog buisjes bij om op je romp te zetten.. Nu heeft de Bobber wel een heftige koorde van 192mm dat zal de Ooie(ge)vaar ;) wel niet hebben...

Nope, geen buisjes verder meer, dit is al het aluminium wat er in zit.
De vleugels ga ik vast aan de romp maken met functionele struts.
Ik heb meerdere 1/12 kisten en deze Storch is klein genoeg om in een geheel te vervoeren en opslaan.
Dat scheelt ook behoorlijk wat gewicht en is toch erg sterk te construeren.

De koorde van m`n Storch is 14.5cm incl. slats en de vleugel heeft een spanwijdte van 1.2 meter.
Onze kisten hebben vergelijkbare afmetingen, wat is de schaal van jou Bobber eigenlijk?

Is een flinke uitdaging om hem op 250 gram te krijgen.
Voor mij is het een uitdaging om de Starlet onder de 25 kg te houden .

:D

Succes, ik volg de ontwikkelingen graag, wordt een erg gave kist/kit! :thumbsup:

.
Update:

Twee pakketjes werden gisteren op het werk bezorgd.
Het "glas" voor de cockpit van een modelbouwwinkel in NL en een pakketje uit de UK.
Inklaringskosten waren bijna net zo hoog als de kosten van de artikelen zelf... :hammer:
Maargoed, wel mooie kwaliteit, vooral het pilootje is echt prachtig :thumbsup:
Links het "glas" voor de cockpit, de tissue in kleur, de 1,5" wielen en het 1/12 pilootje:

full


Het pilootje is handgemaakt met een schuimkern en een heel dun hard laagje met details.
Samen met de twee 1.5" wielen weegt het totaal 8.1 gram:

full


Het pilootje is te hoog voor de Storch, er gaat nog wat vanaf en wordt dus nog lichter.
Snoopey komt zoals altijd weer even keuren...

full


Groeten, Ramses
.
 
Ik had het eigenlijk wel gehoopt (brandstof (jb.)), maar het wordt definitief toch electro aandrijving.
Pas maar op, straks wil je niet anders meer . . . ;)


jan.


 
.

:D

Wie weet Jan...

Ik vlieg ruim 30 jaar alleen twee- en viertakt brandstofkisten (en zwevers).
Van een COX 0.020 PeeWee tot 20cc twee- en viertakt, maar vooral wat daartussen zit.
Heb totaal geen kennis van electro aandrijving...brandstof past meer bij mijn hobby beleving, zeker bij schaalkisten.
Maar ik zie ook in dat in dit geval electroaandrijving een hele mooie oplossing is, dus ga het proberen.

Clubmaat @juwi helpt mij met de theorie en in de praktijk voor de electronische mogelijkheden voor deze Storch.
Fijn van jouw kennis en ervaring te mogen leren en gebruikmaken Jurgen :thumbsup:

Komt nog bij dat ik tot heel recent alles op 35mhz vlieg/vloog...
Ik heb een paar maanden geleden een andere zender gekocht en kan nu veel 2.4 gig protocollen aan.
Met m`n 35mhz spullen had ik dit project niet kunnen bouwen onder de 250 gram.
Maar ook dat is dus nieuw voor me tijdens de bouw van deze Storch.
Ik geniet echt van dit project(je) :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Ik heb sinds de laatste update nog de achterste diagonale struts in de cockpit gemaakt.
Ook de bovenkant van de neusje ingedekt met 1.5mm balsa en met garen en secondenlijm de staart gefixeerd.
Er zaten geen driehoeken in de staart en je kon het een beetje met de hand torderen.
Balsa struts zou het in dit geval te zwaar maken dus garen gepakt met een druppel secondenlijm op de knooppunten.
Alle nieuwe struts in de cockpit weer een kleurtje gegeven, zo ligt/staat ze er nu bij:

full


full


full


full


full


full


full


full


Verder met het landingsgestel en de vleugelfairing.
Morgen nog een dag werken en dan heb ik vakantie.
Meer tijd voor de Storch :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Hij wordt werkelijk prachtig!! Heel mooi al die details en toch nog zo licht. En je weet de uitstraling / looks van de Storch goed te vangen, knappe scratch build!
 
Wat een leuk project weer! En goed dat je voor dit formaat voor elektrische aandrijving gaat :)

Mvg,

Bart
 
.
Ik had het eigenlijk wel gehoopt, maar het wordt definitief toch electro aandrijving.

De koorde van m`n Storch is 14.5cm incl. slats en de vleugel heeft een spanwijdte van 1.2 meter.
Onze kisten hebben vergelijkbare afmetingen, wat is de schaal van jou Bobber eigenlijk?
Groeten, Ramses
.

Allereerst goed dat je voor electro gaat, een uitstekende keuze... Ik vind het heerlijk vliegen, accu erin en gaan,
ik mis het geluid niet, sterker nog ik vind zelfs het hoge zoemen van de brushless nog irritant..

Mijn Bobber is precies schaal 1 op 8,5.. Ik denk dat mijn Bobber de Storch doodvalt.. Zoals gezegd de koorde is meer als 19 cm.. De totale hoogte is nu zo,n 27cm.. De romphoogte zonder landingsgestel 150mm. Rompbreedte 70mm. De lengte van de romp over alles 80cm.. Ik zit nu op 267 gram. Daar zou nog 10 gram vanaf kunnen door een kleinere motor en carbon prop.. Daarna houdt het een beetje op zonder Mylar / span-papier.
 
Een aantal brushless motortjes die voor de sub 250 klasse interessant lijken op een rijtje:

upload_2021-8-6_14-42-27.png

upload_2021-8-6_14-43-8.png

upload_2021-8-6_14-44-0.png


Wat opvalt is dat de meeste motortjes "plat" zijn, ik denk voornamelijk ontwikkeld voor drones. Een klasse als 2202/2203/2204 met rpm/V (KV) in het bereik van 1500 tot 1800 met een prop van zo rond 8040 (8"x4") lijkt het meest interessant voor de sub 250 klasse. De meeste motortjes zitten dan net onder of op 20 gram, een 8A ESC zou meer dan voldoende moeten zijn. Prijs varieert enorm, de goedkoopste motor is zo'n 10 euro en de duurste is meer dan 50 euro. Een 2s LiPo van 250mAh/300mAh lijkt ook prima voor deze klasse.

Wat me verder opvalt is dat van een aantal motortjes heel veel gegevens te vinden zijn, van andere motortjes bijna niets.

Lijst is zeker niet compleet, er lijkt de wereld aan motortjes te zijn. Motortjes in blauwe tekst allicht met meest interessant?

Clear skies, Jurgen
 
De motoras van de Storch ligt vrij ver bovenin ten opzichte van motorruimte. En omdat de meeste motortjes "plat" zijn, heb ik als oefening een AXI 2203 eens "digitaal" gepast. De motor heb ik in de motorruimte geplaatst. Een zijaanzicht:

AXI 2203 side view fit in Fieseler Storch.JPG

En een vooraanzicht:

AXI 2203 front view fit in Fieseler Storch.JPG


Zo'n "platte" motor lijkt te passen, de lengte van motoras is (voor de meest platte motortjes) niet voldoende ...

Verder heb ik hopelijk de schaal van Storch tekening en AXI motor correct. Jammer dat op een fiks aantal technische tekeningen van RC vliegtuigen een schaal ontbreekt ...

Clear skies, Jurgen
 
Laatst bewerkt:
Back
Top