Fokker D21 project in Malta

jaaaaaaaa met een koekepan kun je niet aleen inbrekers en vervelede schoonmoeders verjagen
het zijn ook prima aspirant modelbouwonderdelen
net zoals de gasveren van de auto van die vervelende buurman
de stofzuigerbuis van da favo stofsuiger van moeders
de trekveren van de tuinstoelen
en er zal nog wel meer zijn

Vervolg

Goedenavond,

laatste weken minder werk verzet aan het project dan had willen doen. Wel ondertussen bezig geweest met de servo bedrading. In de box zit een printplaat met de soldeer verbindingen voor alle bedrading. Was even mijn camera kwijt, maar heb hem weer gevonden, dus heb ik geen foto gemaakt van de printplaat. Als de box eruit is, zal ik ereen maken en plaatsen. Volgende stap is de inbouw van stroomverziening (spanningsregelaar met 2 7.4V LiPo's).

804049e4e7a3485c7.jpg

804049e4e7a47737f.jpg

Groetjes, Edwin

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Edwin,
daar doe je goed aan om een dubbele stroomverziening te installeren!
Ik heb dat zitten op m'n ipd synthesyzer ontvanger en ga dat op zeker ook installeren omdat er heel wat servo's in de Hurry komen.
Dat zal bij de D21 ook wel het geval zijn en dat vraagt best wel een aardige voedingsspanning!

Mvgr hans

ik vloog mijn d 21 gewoon met een 1 accu en warom dure lipo,s om het gewicht lijkt het me niet nodig met de motor die er op staat
het is in de basis al geen zware kist met al die open delen
die van mij was ongeveer 2.5 meter schaal 1/4.5
stond een 45 solo op en was met 5 meter van de grond

Eh mensen?
Dat is een G1 en een T5 hoor?
Wel coole modelbouw :)
Zelf maak ik nu een RAF vliegveld :O
Ik ben nu 13 maar het gaat prima.
Er staan nu:
2 spitfires XIV
1 Halifax
1 moscito
En voor de rest hangars en aussesoiris

Laatst bewerkt:
hee boring als je eve verder neust zie je de herbouw van de g1 dees was namelijk gebouwd door yke rusticus en na overdracht aan een andere vlieger gekrast
ook de t5 is ons bekent
normaal werd de t 5 door 3 d21 jagers begelijt

Goedenavond,

Na de koekepan een ander voorwerp gevonden in een keukenla: een plastic lepeltje. Mooi voor de 'blister' detail.

804049f6173d86a8d.jpg

Ben ondertussen begonnen met het rechterdeel van de cockpit kap die op mijn model permanent zal worden geinstalleerd. De linkerkant wordt scharnierend.

804049f6173f2f8e3.jpg

804049f618a7b88ad.jpg

804049f6176c2e538.jpg

Nog een beetje meer schuurwerk aan de romp, dan kunnen de laatste paneellijnen erop en kan ik beginnen aan de details aan de buitenkant. de vleugel moet nog steeds in de glasmat gezet worden (tot nu toe nog geen zin gehad om daar aan te beginnen).

Groetjes, Edwin

Goedenavond schaalliefhebbers,

Eindelijk weer een beetje schot in het project. Bezig met het aanbrengen van de laatste paneellijnen en 'fasteners' en klinknagels die zichtbaar zijn op het origineel.

804049fa17f938a49.jpg

804049fa18912910a.jpg

kan de foto niet echt scherp krijgen. Er zitten aardig wat 'Dzus Fasteners' op de romp, aangebracht als een koper spijkertje als schroef met daarnaast een 2 klinknagels met een druppeltje houtlijm (nog niet droog op de foto's; als het druppeltje droog is kan je hem net aan zien. Wat een goed effect geeft).

804049fa18914cf44.jpg

804049fa18920437a.jpg

Groetjes, Edwin

Dat gaat er zeer gedetaileerd uitzien Edwin!!:thumbsup:
Ga ik hem ook in nederland een keer bewonderen?
Trouwens is het nog gelukt afgelopen weekend om wat gegevens van de hurry te kunnen vergaren?

Mvgr hans

Hoi Edwin,

Dat ziet er allemaal erg goed uit moet ik zeggen, die spijkertjes is een goed idee!
ben zelf neit erg actief op dit moment, net terug van een korte vakantie (Apeldoorn !!!)
Eens maar nooit meer, wat een drama zeg.
Ben vorige week in dortmund geweest en heb daar een ander "project" gekocht, 2 motorige ARF kist (eigenlijk tegen mijn principe maar ik vond hem wel leuk) A-26 Invader, de bedoeling is dat ik hem nog wat ga opleuken met details.......maar daar komt geen verslag van.

succes verder en de groeten

john

Hoi allemaal,

dank je voor jullie positieve reacties.

Hans,
Ik heb met de lui van het museum gesproken. Zodra ik de info heb, stuur ik het door.

John,
de vraagde tekeningen zijn bijna af. De A-26 is een mooie kist. Toch leuk om een draadje te doen over het meer 'schaalmaken' van een ARF.

Wel, de voortgang van de afwerking.

804049fde8e0464f4.jpg

804049fde8766e964.jpg

804049fde8e08422b.jpg

Groetjes, Edwin

Jep dees gaat wel heel erg mooi worden
Er was vandaag trouwens een stuk over nederlandse oorlogvliegers
die toevalig ook met de d21 gevlogen hebben
De me 109 was wel sneller maar de d21 robuster en wendbaarder
waardoor er tog akelig wat mesersmits in het stof heeft moeten bijten
Pas jaren na de oorlog is dudelijk geworden in hoevere dit gevolgen heefd gehad
Hitler heeft opdracht gegeven roterdam te bombarderen omdat zijn plan om na nederland belgie en frankrijk meteen naar engoland door te springen in gevaar kwam
iets waar i gelijk in had want het is hem gelukig nooit gelukt
De nederlandse kleine luchtmacht had namelijk maar 40 toestellen verloren
Dat was inclusief de toestelen die op de grond stonden
Op dat ogenblik hadden we al 400 duitse toestellen vernield
Dat was toen een kwart van de duitse luchtmacht
Dat stond dus gelijk aan binnenlopen bij hitler en hem personelijk een schop onder zen hol geven en we hadden er nog genoeg om door te gaan
Zelfs de c10 deed het niet slecht
Dus een slecht toestel zoals somige mensen beweren was de D21 niet
ook omdat de finnen de D21 ook erg sucsesvol hebben ingezet

hoi Edwin,

het gaat er steeds realistischer uitzien, ga zo door...........!!
Hoe lang ben je nu eigenlijk aan dit project bezig (even ter referentie aan mijn project)
kun je misschien aangeven hoe je de centresectie van de vleugel aan de romp bevestigd hebt? (evt foto?)

groeten john

Gaaf hoor!!

Ja, die KaseKopfen waren er niet zomaar onder te krijgen. Ik vind dat in NL de waardering voor onze luchtmacht (en vliegsporten) veel te laag is, zeker in vergelijk met Engeland en de VS.
In deze dagen mag het wel eens extra onder de aandacht, dat ook wij een klein groepje hadden waar een veel grotere groep heel veel aan mag danken. (variatie op Churchill)

Verder met de afwerking

Goedenavond,

Vanmiddag een paar uur vrij. Gewerkt aan de afwerking van de onderkant van de 'wing fairings'. Niet helemaal perfect, maar ik denk wel realitisch effect. Het linkervleugel middenstuk eerst ingesmeert met balsaloc en daarna oratex aangebracht (in plaats van glasmat). De rechter doe ik waarschijnelijk morgenavond. Een paar schaalpanelen moeten worden en pink tapes moeten worden aangebracht op het vleugelmiddenstuk. Ik denk dat de pink tapes op de originele vleugel gebruikt werden voor versterking van de naden van de huid (Houten vleugel) en voor de voor-, achterlijst en tip.

804049ff3a8e0db0c.jpg

804049ff3a8e921d4.jpg

804049ff3a8e4f1dc.jpg

John, het middenstuk is eerst met metalen beugels en M4 boutjes aan de doos constructie in de romp vastgezet. De zaak is uitgericht met behulp van ringen. Daarna door de voorlijst met triplex versterking 2 gaten geboord en M5 bouten aangebracht. Daarna de zaak na gemeten en de achterlijst aan de romp gelijmt. Daarna op bepaalde plaatsen balsa driehoek latten gelijmt.

Groetjes, Edwin

Jep dees gaat wel heel erg mooi worden
Er was vandaag trouwens een stuk over nederlandse oorlogvliegers
die toevalig ook met de d21 gevlogen hebben

Waar heb je dat precies gezien? Wel interessant om eens op te snorren.

Grtz

b

PS echt mooie kist dit ding. Jammer dat ie in Malta staat, zal ik 'm niet zo snel IRL zien:rolleyes:

Back