Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 10 jan 2023.

1. Hans Rijkuiter

Hans Rijkuiter

Lid geworden:
    16 mrt 2013
    KJEL RIETVELD STOELEN TOP KWALITEIT !

Kjel Postema vindt dit leuk.
  2. Kjel Postema

Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Speciaal voor en met dank aan Henri :D.

Op deze foto van het interieur van een F.XVIII is goed te zien dat achter op de stoelen vakjes zaten.

Het door Henri gemaakte pdf bestandje uitgeprint en een paar kotszakjes uitgesneden.

En de kotszakjes in een mooi opbergvakje achter op de rugleuningen van mijn stoelen. Ik moet zeggen dat het erg geinig staat. Er kan nu in ieder geval onderweg flink gekotst worden :D!!!

groeten kjel

3. hannesie

hannesie

Lid geworden:
    18 okt 2005
    Ik zit te smullen van dit alles.
    Heulde!!!!!!!!!!!

Mvgr Hans

4. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Het is al weer even geleden, dus het is wel weer eens tijd voor een update. Er was een helikopter tussendoor gekomen waarvan de opbouw iets langer duurde dan ik dacht, daar de elektronica niet helemaal mee wilde spelen. Ook had ik per ongeluk de vleugel van de Gee Bee die in de hoek stond omgestoten. En die viel uiteraard net op de hoek van mijn stoel met als resultaat een gat in het rolroer. Gelukkig aan de onderkant, dus van de reparatie is niets te zien. Tenzij hij tijdens de landing op zijn rug beland. Maar dat was helaas niet de enige schade. Ook had de koolstof torq tube zo'n tik gehad dat ie intern toch ergens gespleten was en daardoor volledig geen torsiestijfheid meer had. Nu viel die torsiestijfheid van de koolstof buizen me toch wel iets tegen, al had ik er tijdens het vliegen geen last van. Maar om de torq tube te vervangen moest toch het rolroer eraf en die had ik niet demontabel gemaakt. Gelukkig alles zonder echte schade los kunnen krijgen. De koolstof torq tube heb ik nu vervangen door een aluminium exemplaar. Kwa gewicht scheelt het praktisch niets. Om de boel toch in evenwicht te houden de andere kant ook gelijk maar aangepakt en daar ook de koolstof turq tube vervangen door een aluminium exemplaar. Maar goed, dat heeft me toch bezig gehouden.

Een dingetje waar ik tijdens het ontwerpproces nog niet over nagedacht had, was het staartwiel. Dus ik moest eerst even nog bedenken hoe ik dat ging doen. Kijken na foto's van het origineel valt op dat er iets tussen de vork van het staartwiel en de bevestiging van de struts van het stabilo zit. Ik heb dit als volgt geïnterpreteerd. Ik vermoed dat het staartwiel niet bestuurbaar was en er iets van veren tussen de vork en de stabilostrutbevestiging of zo iets, zodat het staartwiel wel zelf centrerend is, maar bij het gebruik van het richtingsroer tijdens het taxiën wel vrij kan draaien. Maar ik kan er ook finaal naast zitten natuurlijk.

De staartvork heb ik gemaakt van wat koolstofmat en epoxy gevormd om een in de juiste vorm gebogen stukje aluminiumplaat. Aan een stukje 3mm verenstaal heb ik onder de juiste hoek een m3 ringetje hardgesoldeerd en dit door een gat in de vork gestoken met aan de boven van de vork een stukje 8mm rondhout. Dit alles is verlijmd met UHU endfest. Na het uitharden van de lijm alle hoekige randjes mooi in vorm geschuurd en alles geschilderd. Een m3 boutje dient als as.

Voor de bevestiging van het staartwiel aan de romp heb ik een stuk 8mm rondhout met UHU endfest in de romp gelijmd. Eigenlijk had het staartwiel iets verder na achteren zitten, maar dat ging niet lukken. Aan de bovenkant wordt het staartwiel geborgd door een wielstop.

De veertjes heb ik zelf gemaakt en dat was eigenlijk heel makkelijk. Ik had nog wat 0,5mm verenstaal liggen. Aan het uiteinde een stukje van een cm of zo 90 graden ombuigen en dit samen met een stuk 3mm staal in een boormachine inspannen. Wel zo inspannen dat het restant van het verenstaal loodrecht op het stuk 3mm staal dat in de boormachine zit ingespannen zit. Dan het verenstaal met de duim tegen het ingespannen stuk drukken en rustig de boormachine laten draaien. Zo wikkel je heel mooi het verenstaal om het stuk staal en krijg je een mooie veer. Allen om de uiteindes mooi rond te buigen is niet helemaal goed gelukt. Ik ga nog wat experimenteren met verschillende diktes staaldraad. Ik vind de veren eigelijk iets te dik. Ik heb toen ook nog een reststukje 0,5mm verenstaal om een 1,5mm stuk staal gewonden, maar dat werd een hele erg stugge veer. Ik vermoed dat ik dan dunner verenstaal nodig heb. Maar met het 0,5mm verenstaal om een stuk 3mm staal resulteert in mooie veer met een soepele veerkracht, niet te stug en niet te slap.

En het staartwiel klaar. Maar misschien ga ik de veren nog vervangen door dunnere exemplaren.

groeten kjel

MicropropSport, ramses, RobtH en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
  6. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Ze zijn inderdaad te koop. Ik had eerst ook al zitten zoeken naar trekveren, maar toen zag ik op Discovery bij “The repair shop” hoe er zelf, heel simpel, een veertje werd gemaakt. Dat wilde ik zelf ook wel eens proberen en zelf maken geeft meer voldoening dan zelf kopen. Ik ga eerst zelf nog wat experimenteren. Kopen kan altijd nog :D.

7. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Ik heb nog wat geëxperimenteerd met het maken van veertjes. Nu heb ik 0,3mm verenstaal genomen en dat om een stuk 1,5mm staal gewonden en dit gaf een mooi dun veertje met een fatsoenlijke veerkracht. Zo ziet het er ook beter in proportie uit. Je zou het niet zeggen maar er gaat toch bijna een meter verenstaal in zo'n veertje.

groeten kjel

8. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Weer een stukje verder met de romp. Na het staartwiel waren de gordingen aan de beurt. Deze zijn gemaakt van 2,5 mm koolstof buis.

Eerst het staartgedeelte, daar zitten de minste gordingen.

Voordat ik verder kon met de gordingen moesten de ramen erin. Eerst het wc-raampje. Deze is gemaakt van een CD-hoesje. De rest van de ramen zijn gemaakt van plastic van Hobby-in waar je cockpitkappen kan trekken. Geen idee wat voor materiaal het is eigenlijk.

Het wc-raampje, zitten de mensen niet meer op de tocht.

De ramen van de passagierskabine.

En verder met de gordingen. Hier en daar nog wat hout toegevoegd t.b.v. de schaaldetails.

Op de onderkant zit 1,5 mm koolstof staaf. Dit omdat mijn voorraad 2,5 mm buis op was. Maar naar het bekleden valt dat niet meer op.

Al dat koolstof maakt de romp erg stijf. Ik kan met geen mogelijkheid de romp meer torderen.

Het volgende onderdeel wordt het landingslicht.

groeten kjel

MicropropSport, ramses, jan brilman en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Het landingslicht. Voor in de bodem van de neus had de F.XVIII een landingslicht zitten. Heb niet echt kunnen achterhalen of dit een landingslicht is dat kan uitklappen of dat het enkel gekanteld kon worden om zo de landingsbaan wat bij te kunnen lichten in de landing. Ik heb het geïnterpreteerd als het laatste.

Bij Reicheld heb ik een reflectortje kunnen vinden die in de buurt van de juiste schaal kwam, hij is misschien net iets te klein. Met een dun strookje 0,4mm triplex heb ik de diameter iets groter gemaakt en zo heb ik ook wat vlees om in te boren voor het koolstof bevestigingstaafje. Het glaasje is gemaakt van een CD-hoesje en bevestigd met "canopy glue" en afgewerkt met een stukje aluminiumtape.

De behuizing is gemaakt van wat triplex en het landingslicht wordt met twee stukjes koolstofstaaf bevestigd. De binnenkant van de behuizing heb ik zwart geschilderd.

In de romp heb ik twee stukjes balsa gelijmd waarop de behuizing van het landingslicht vastgelijmd kan worden.

En het landingslicht op zijn plek gelijmd.

Nu is het tijd voor de deuren.

gr kjel

MicropropSport, Helikapoter, M@rcel en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Elke update weer genieten, wat een geweldig bouwverslag :wave
    De Fokker wordt (is) echt prachtig!! :thumbsup:

Groeten, Ramses
    .

11. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Ramses.

12. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    We zijn weer een klein stukje verder. Laatste tijd heb ik het wat druk gehad, dus de vorderingen gingen maar langzaam. Maar nu heb ik vakantie en het streven is dat de Fokker deze vakantie zo goed als gereed komt.
    De eerste deur zit erin. De basis is 0,6mm triplex met 3x3 vuren latjes. Dit is afgewerkt met 1,5 mm balsa stroken, zodat ik de deur mooi vlak kon schuren met de romp en de scalecover wat meer vlees had om aan vast te plakken. Ik kan het op de foto's niet terug zien of de cabinedeur en vrachtdeur nu aan de buitenkant met doek of met hout bekleed zijn. Ik ben er maar van uit gegaan dat het net zoals bij de F.VIIb met doek is. Als ik naar de foto's kijk van het postluik zou ik zeggen dat deze wel met hout is bekleed aan de buitenkant.

De binnenkant van de deur is in dezelfde kleur als de cabine gebeitst en verder afgewerkt met aluminiumtape om de aluminium profielen en platen zoals het bij het origineel zat na te bootsen.

Nu de andere twee deuren nog, maar daar zit geen raampje in dus die zijn iets eenvoudiger.

groeten kjel

13. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Waarom lopen de 1.5 mm koolstof gordingen niet door over de volle lengte van de bodem, was dat op het echte toestel ook zo ?

14. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Waarom, geen idee. Bij het origineel was het ook zo. Hetzelfde is het geval bij de F.VIIa/b.

15. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    De deur voor het bagage/vracht compartiment en het luik voor het postcompartiment zijn op dezelfde manier gemaakt als de deur voor de passagierscabine. Het enige verschil is dat het postluik wel aan de buiten met triplex bekleed is.

De esc's wil ik onderbrengen in de postruimte, maar ik ben bang dat het postluik niet voldoende is om straks alle motorkabels te kunnen doorvoeren en aansluiten aan de esc's. Daarom heb ik de bodem van de accubak ter hoogte van dit compartiment verwijderbaar gemaakt zodat ik toegang heb tot de ruimte onder de accubak.

Nog een paar kleine dingetjes voor de schaaldetails aanbrengen en dan kan de romp bekleed worden. Het schiet op!

groeten kjel

ramses, MicropropSport, RobtH en 10 anderen vinden dit leuk.
  16. Gavel

Gavel

Lid geworden:
    29 apr 2024
    Mooi project. Heerlijk de details te zien

17. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    De romp zit in de folie! Als folie heb ik nu scalecover van Ray Struik geprobeerd. Ik moet zeggen dat werkt best mooi en met een uitstekende hechting. Het enige wat je niet met scalecover kunt doen is scheuren. Voor de "rib stitching tape" scheurde ik altijd stroken solartex of oratex. Dan krijg je een mooi gerafeld randje. Maar ik had ook nog wat oratex liggen en daar heb ik de strookjes voor de "rib stitching" van gescheurd.

Ik ben ook erg tevreden hoe de romp/vleugelovergang van de romprug is geworden. Dit was eigenlijk onmogelijk om zonder kreukels in de folie te zetten. Maar met de verfstripper zijn alle kreukels er mooi uitgetrokken. Ik moest alleen een klein "pleistertje" plakken bij de achterlijst van de rompvleugelovergang. Daar was de folie een klein beetje ingescheurd.

groeten kjel

Laatst bewerkt: 22 jul 2024
    ramses, Helikapoter, MicropropSport en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Gavel

Gavel

Lid geworden:
    29 apr 2024
    Heel mooi om te zien. Ik heb bij de bu131 de ribstitching gemaakt door een vel a4 daar garen over te spannen op goede afstanden en met sec lijm deze te fixeren. Daarna de goede breedte gesneden en daaroverheen de zackeband van toni clark maar gescheurd oratex kan ook prima. Je ziet dan net de stitches ook zitten

Laatst bewerkt: 22 jul 2024
  19. Gavel

Gavel

Lid geworden:
    29 apr 2024
    20150123_120454.jpg
    Ik denk dat met oratex het nog mooier uikomt omdat het zackenband redelijk stug was

MicropropSport en Kjel Postema vinden dit leuk.
  20. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    De F.XVIII is schaal 1/10. Dus de daadwerkelijke “stichting” heb ik achterwegen gelaten, dat is niet te doen op deze schaal. En kartelband op deze schaal is er ook niet. De rafeltjes van het scheuren is hier een goed alternatief op de kartels. En alleen de “stitching tape” is voldoende om mooi wat structuur te gaven aan het egale oppervlak.

ramses en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina