Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 10 jan 2023.

1. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Prachtig werk weer Kjel!! :worship: :worship: :thumbsup:

Groeten, Ramses
    .

Kjel Postema vindt dit leuk.
  2. Kjel Postema

Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je, Ramses!

3. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Ik had een kleine tegenvaller met de decals op het kielvlak. Aangezien ik geen wit kan printen heb ik de decals voor op de staart, maar ook die met de gouden letters op wit decalpapier geprint. De letters zijn wit, dus daar wordt niets geprint. Erom heen heb ik een kader van blauw wat ik heel mooi, door steeds een beetje aan te passen, op de kleur van het kielvlak gematchd had. Aangezien ik de decals met een inktjet printer maak moet ik ze na het printen nog sealen met blanke lak. Voor het plaatsen van de decal knip ik hem zo dicht mogelijk tot bij het Fokkerlogo uit. Tot nu toe heeft deze werkwijze prima gewerkt. Technisch gezien kan bij deze manier het water wel in aanraking komen met de inkt. Maar dat heeft tot nu toe geen gevolgen gehad. Tot nu toe dus. Maar helaas was het nu anders. Na het plaatsen van de decal en nadat hij gedroogd was, was het blauw van de decal vele tinten donkerder geworden dan de verf op het kielvlak. Na een testje op een reststukje bleek dit inderdaad door het water te komen. Op de foto is het niet goed te zien, maar de decal is echt vele malen donkerder van kleur dan het kielvlak en dat was voor mij niet acceptabel.

Dit moest dus over. Nu heb ik geen blauw vierkant om de tekst geplaatst, maar een blauw kader die ongeveer een millimeter breed de contouren van de tekst volgt. Nu laat ik bij het knippen een klein witrandje zitten zodat de inkt tussen het decalpapier en de seallak opgesloten zit en het water nu niet meer in aanraking kan komen met de inkt. Na het plaatsen en drogen van de decal wordt dan het witte randje overgeschilderd. Als dat droog is wordt de decal nog met eiglans Glitza afgewerkt omdat de seallak hoogglanzend is. En nu blijft de decal gelukkig wel de juiste kleur blauw.

Op dezelfde manier de decals op de romp gedaan. Hier nog met het witte randje.

En nadat de witte randjes overgeschilderd zijn.

Rest nog alleen het in de eiglans Glitza zetten van het zwart op de romp, die is nog hoogglans en ook om de decals definitief te sealen. Dan kan ik het laatste stukje van de rompneus dichtmaken en is de romp bouwtechnisch klaar. Op de afvoer van de wc en een paar venturies na, maar die komen later wel.

Dan richt ik mij even op het herstel van de Gee Bee, daar ging het gisteren niet helemaal goed tijdens de landing, maar dat in mijn draadje van de Gee Bee.

groeten kjel

RobtH, Hans Rijkuiter, ramses en 8 anderen vinden dit leuk.
  4. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Nu het zwart van de romp is afgewerkt met eiglans Glitza, kan het laatste stukje van de neus dichtgemaakt worden. Hiervoor heb ik weer 0,4mm triplex gebruikt wat ik met houtlijm in combinatie met de foliebout weer heb vastgestreken zodat je bijna direct door kan werken. Daarna is de neus afgewerkt met geborsteld aluminiumtape en wat schroefjes waar ik ze bij het origineel kon zien.

Ook kon nu de tape van de raampjes verwijderd worden en heb ik de vijf raamstijltjes op de ruit geplakt met "canopy glue". Deze raamstijltjes heb ik gesneden uit een plaat 1mm wit styreen. Vervolgens was het tijd om een hoop letters uit te snijden voor de romp registratie en de tekst "k.l.m. holland-java" voor op de onderkant. Deze letters heb ik uitgesneden uit wit keukenrenovatiefolie van de Gamma. Na het plakken ben ik er met het mini folieboutje overheen gegaan zodat ze goed plakken en goed de contouren van de ondergrond overnemen. De letters heb ik in mijn CAD-programma getekend. Zo kan mooi de juiste grootte en placering bepaald worden. Deze letters heb ik uitgeprint en als een lange strook uitgesneden.

Deze strook wordt dan op de goede plek op de romp gelegd gelegd en met twee tapejes tijdelijk vastgezet. Dan kan er aan de boven en onderkant van deze strook schilderstape geplakt worden waarop de positie van de letters wordt afgetekend. Daarna wordt de papieren strook weer verwijder en kunnen de letters geplakt worden. Op deze mannier weet ik dat mijn tekst recht loopt en dat alle letters de juiste afstand tot elkaar hebben.

Groeten kjel

5. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Dat vind ik zo'n mooi detail bij die oude airliners, die tekst op de bodem! Vooral die Franse airliners met AIR UNION op de bodem.

6. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Vandaag aan de laatste schaaldetails voor de romp gewerkt. Eerst de venturies en de afvoer van de w.c. gemaakt. De venturies heb ik in de boormachine uit een stukje rondhout gedraaid. Het verbindingsstukje naar de romp toe is van koolstof staaf. De afvoer van de w.c. is van plastic buis gemaakt. Daarna alles zwart geschilderd.

De venturies en w.c. afvoer zijn voor transport afneembaar. Ze zitten redelijk klem in de gaatjes in de romp, dus ik verwacht niet dat ze tijdens het vliegen ergens heen gaan.

Onder de rompneus zitten ook nog wat installaties. Op de meeste foto's zit daar ook een oliekoeler, maar die leek mij bij een neusstandje wat kwetsbaar. Gelukkig heb ik ook een foto gevonden waar ze zonder oliekoeler vlogen, dus dat is ook nog schaal.

De installaties onder neus heb ik van wat styreenplaat, messing buis, snoertje en een stukje rondhout gemaakt en daarna zwart geschilderd.

Op het cockpit interieur na is de romp nu klaar. Nu rest allen nog de dummy motoren met naca ringen en dummy uitlaten en het inbouwen van de elektronica. Aardig opgeschoten in deze vakantie het eind komt in zicht.

groeten kjel

RobtH, MicropropSport, mac en 13 anderen vinden dit leuk.
  7. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Superschaal materiaal Kjel!
    Wat een fantastisch mooie FXVIII ben je hier aan het maken, prachtig dit te volgen.

Groeten Ralf

ramses en Kjel Postema vinden dit leuk.
  8. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je, Ralf!

9. Gavel

Gavel

Lid geworden:
    29 apr 2024
    Ziet er allemaal mooi uit.

10. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Inmiddels zijn weer een klein stukje verder met de F.XVIII. De laatste onderdelen die gemaakt moeten worden zijn de nacaringen met de dummy motor en dummy uitlaat. Bij de F.VIIb heb ik voor de dummy motoren dummy cilinders van William Brothers gebruikt. Eigenlijk zijn het niet de goede cilinders. Die ik nu heb zijn Wright J-5 cilinders en geen Pratt & Whitney R-1340 cilinders, maar dat gaat waarschijnlijk niemand zien straks. Dus gouw weer vergeten dat ik dit geschreven heb :D. Ook zijn ze eigenlijk iets te klein, namelijk schaal 1/12 i.p.v. 1/10, maar dat valt bij de F.VIIb ook niet op en zal hier ook niet opvallen. Zeker niet met de nacaringen over de motor heen.

Helaas zijn deze nergens meer te krijgen. Ik had er nog een paar liggen, dus dan maar kijken of ik ze kan kopiƫren van PU-giethars. Van siliconen heb ik een mal gemaakt van de cilinders. Ik had genoeg siliconen voor vijf mallen, dan gaat het gietproces tenminste wat sneller.

Het resultaat viel mij niets tegen. Ik had niet verwacht dat de hele dunne koelribbetjes van de cilinders bij het gieten goed over zouden komen, maar die kwamen er heel mooi uit.

En omdat ik uit ervaring heb ervaren dat de fles met PU-giethars na openen maar beperkt houdbaar is, heb ik de hele fles maar opgemaakt. Voorlopig heb ik geen tekort aan cilindertjes :D.

Nu verder met de basis voor de dummy motor. Deze basis wordt door middel van positiepennen en magneten op motorschot op zijn plek gehouden. De positiepenen zijn gemaakt van 2 mm koolstof staaf. Om er voor de zorgen dat deze positiepennen mooi uitgelijnd zijn met de gaten in het motorschot, eerst met de kolomboor gaten in het achterste spant geboord en vervolgens dit spant met tape op het motorschot bevestigt. Zo kon ik mooi de gaten voor de positiepennen in het motorschot op de juiste plaatst boren.

Het achterste spant voorzien van de positiepennen en magneten.

En alle drie de basis delen voor de dummy motoren klaar om bekleed te worden met 0,4 mm triplex.

En verder was ik nog niet gekomen.

groeten kjel

RobtH, Berto, MicropropSport en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Gavel

Gavel

Lid geworden:
    29 apr 2024
    Prachtig werk kjeld, blijf het volgen en hoop hem eens te zien vliegen.

12. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    :D :thumbsup:

Prachtig werk weer Kjel :yes:

Groeten, Ramses
    .

13. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Dat ziet er mooi uit en ik zie geen luchtbellen!!
    Groet, Vincent

14. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je, maar van luchtbellen heb ik wel last gehad bij de eerste twee gietlichtingen. Aan de onderkant van het tuimelaarshuizen waar de stoterstangen moeten komen. Eerst had ik de mallen op de tafel staan en goot ik de giethars er van boven in, maar op die manier sloot ik toch lucht in. Daarna heb ik de mal bij het gieten scheef gehouden met de uiteinden van de tuimelaarshuizen naar beneden gericht en dan zo langzaam mogelijk gieten zodat de lucht de tijd krijgt om te ontsnappen. Toen ging het wel goed.

Rene Neefe, serge pot, HansH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    De dummymotoren vorderen gestaag. Inmiddels is het frame voor de dummymotoren bekleed met 0,4mm triplex. Om de juiste positie van de cilinders te bepalen heb ik in mijn CAD-programma een sjabloontje getekend waarmee ik precies de positie van de cilinders kon aftekenen.

Op de plek van de cilinders heb ik een stukje rondhout gelijmd waarover de cilinders geschoven kunnen worden en waaraan ze vastgelijmd worden. Na eerst het overtollige materiaal van de nagemaakte cilinders verwijderd te hebben heb ik er een gat ingeboord zodat ze over het rondhout geschoven kunnen worden. De cilinders zitten op de onderstaande foto's nog niet vastgelijmd.

Vervolgens was ik lekker bezig en ben ik hier en daar vergeten wat foto's te maken. Voordat de cilinders vastgelijmd worden heb ik het frame zwart geschilderd en de voorste rand voorzien van aluminiumtape. Dit tape is onderdeel van de de kap met lamellen die voor de motor gemonteerd zat. De stoterstangen zijn gemaakt van 1,5mm koolstof staaf. Bij de originele Williams Brothers cilinders zaten ook de inlaat buizen, maar daar had ik er dus maar 9 van. De overige 18 heb ik van styreen staaf gemaakt wat ik in een malletje met behulp van de verfstripper gebogen heb.

Nu is de ringuitlaat aan de beurt. Hier moet ik nog even goed over nadenken hoe ik die ga maken. Deze is erg in het oog springend, dus hij moet er wel goed uitzien straks.

groeten kjel

RobtH, Gavel, MicropropSport en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Het is weer een ruim een maand geleden sinds mijn laatste update, dus het is weer hoog tijd! Ik heb even moeten denken hoe ik het beste de uitlaatringen kon maken. Uiteindelijk heb ik in mijn CAD-programma de onderdelen voor de ringen getekend en door Rob laten frezen. Elke uitlaatring bestaat uit meerdere ringen die op elkaar gelijmd worden en vervolgens in vorm geschuurd worden. Voor de stevigheid is de middelste ring van liteply en voor het makkelijk in vorm schuren zijn de rest van de ringen van balsa.

De rest van de details voor de uitlaten heb ik van styreen staaf en buis gemaakt die met secondelijm op de balsa uitlaatringen gelijmd worden. Bij de uitlaatring voor de romp heb ik ook wat koolstofstaaf gebruikt.

Daarna zijn de verder afgewerkt met stukjes balsa en plamuur om alles mooi op elkaar aan de laten sluiten. Gevolgd door een algehele lichte plamuur- en schuurbeurt. Ik heb de ringen expres een beetje ruw gelaten in de hoop dat dit na het schilderen het roestige karakter van de uitlaat zou versterken.

Voor het schilderen ben ik begonnen met eerst een basislaag van mat zwart. Daarna is er doormiddel van dry brushing aan de uitlaten een roestig uiterlijk gegeven. Voor het dry brushing heb ik een roodbruine, een roestkleur en als laatste een licht grijze kleur gebruikt. De verschillende kleuren zijn in verschillende dunne laagjes geleidelijk opgebouwd totdat ik tevreden met het resultaat was. Als laatste detail heb ik de teflon (als ze dat toen al hadden?) busjes gemaakt die de uitlaat ring bij de echte verbond met de uitlaatpijpjes. Deze busjes zijn gemaakt van witte krimpkous die ik eerst vies gemaakt heb zodat het niet zo spierwit was en daarna in kleine stukjes geknipt. Kleine stukjes ijzerdraad simuleren de metalen klemringen waarmee de busjes bij het origineel vastgeklemd werden.

groeten kjel

RobtH, ramses, HansH en 7 anderen vinden dit leuk.
  17. FStrating

FStrating

Lid geworden:
    28 feb 2011
    Ongelofelijk, wat een prachtig resultaat. Petje af!

18. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Prachtige dummy motoren, verbluffend echt!

19. frans nijenhuis

frans nijenhuis

Lid geworden:
    9 nov 2020
    Fantastisch werk hier kan ik niet aan tippen
    Heb wel een testvlucht gemaakt maar dat was een mislukking
    Dor de schaal verkleining heeft het horizontale staart vlak te weinig lift om horizontaal van de grond te komen , mss bij een lange asvaltweg zou het mss kunnen lukken maar niet vanuit kort gras
    Ben benieuwd of het jou wel lukt , als je tenminste wel wilt vliegen
    Mijn model heeft een spanweite van 1,50m
    Gr
    Fran nijenhuis

20. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank heren!

Hoi Frans, het is zeker de bedoeling dat hij gaat vliegen. En ik zie daar eigenlijk ook geen problemen in. Ik heb ook een F.VIIb/3m gebouwd in dezelfde schaal en die vliegt prima. In verhouding tot de afmetingen heeft de F.VIIb kleinere staartvlakken dan de F.XVIII. Maar wat gebeurde er dan precies tijdens de start van jouw F.XVIII?

Deel Deze Pagina