Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 10 jan 2023.

  1. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    310
    Kan het zijn dat de domping van motoren onder de vleugel extra moet zijn?
    Als je extra motorvermogen bij start gaat corrigeren met zwaartepunt, dan gaat hij duiken als je met het landen het vermogen eraf haalt?
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2024
  2. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    In de afgelopen tijd ben ik bezig geweest met de mallen voor de lamellen en naca-ring. Als eerste de mal voor de lamellen die voor de motor geplaatst waren. Deze heb ik gemaakt van een ring triplex met daarop balsa dat ik vorm geschuurd is. Na het schuren eerst een paar lagen Glitsa en tussendoor schuren om al een redelijk glad geheel te krijgen. Vervolgens heb ik met behulp van een sjabloontje vinyl geplakt op de plekken waar de opening van de lamellen zitten en de doorgang van de motoras. Daarna was het een kwestie van een aantal keer inspuiten met spuitplamuur en tussen elke spuitbeurt schuren. Daarna is het vinyl weer weggehaald zodat de plek van de lamelopeningen en motorasdoorgang wat verzonken is. Dan kan ik makkelijk zien bij het uiteindelijke glasvezelkapje wat ik weg moet halen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna was de mal voor de naca-ringen aan de beurt. Deze zijn opgebouwd uit balsa ringen. Met behulp van een sjabloon heb ik een gat in het midden geboord zodat ik daar een lange bout in kon draaien. Deze bout kon ik dan vastklemmen in de kolomboor die dan als een soort draaibank fungeert. Dan kun je mooi met een schuurblok de boel mooi rond en in vorm schuren. Althans dat was de theorie. In de praktijk viel dat toch een beetje tegen. Ondanks het gebruik van een in CAD getekend sjabloontje heb ik het midden van de mal niet helemaal geraakt. Ik zat er een fractie naast. Maar toch vergenoeg er naast dat de mal niet mooi rond draaide met als gevolg dat het schuurblok wat ging stuiteren waardoor het mooi rondschuren toch wat tegen viel. Maar het resultaat is goed genoeg geworden. Ook hier eerst een paar lagen Glitsa met tussen door schuren. Het deel van de mal wat niet tot de naca-ring behoord heb ik weer met vinyl beplakt. Toen was het weer de beurt aan meerdere lagen spuitplamuur met schuren tussen elke laag tot er een mooi strak en glad oppervlak was.
    Op foto's heb ik niet veel details op deze naca-ringen kunnen ontdekken. Op een foto zag ik iets wat leek op klinknagels aan de achterzijde van de naca-ring. Of dit ook echt zo is, geen idee. Maar ik vond het wel mooi om toch iets van detail op de naca-ringen te hebben. Dus aan de achterzijde van de naca-ring heb ik met behulp van kleine druppeltjes houtlijm klinknagels gesimuleerd. Dit is op de foto niet zo goed te zien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu kunnen de negatieve mallen gemaakt worden.

    groeten kjel
     
    Berto, jmk1, ramses en 8 anderen vinden dit leuk.
  3. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    We zijn weer een stukje verder. De positieve mallen gereed om er negatieve mallen van te maken. Omdat de zijkant van de nacaring niet recht maar wat rond loopt, wordt de mal voor de nacaring tweedelig. Anders ben ik bang dat de nacaring niet goed uit de mal lost.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de eerste onderdelen liggen in de mallen uit te harden. Het uitstekende glasvezel heb ik er hier al afgesneden. Dit doe ik altijd halverwege het uithardingsproces. Dan pikt de epoxy niet meer, maar is nog wel wat zacht zodat het uitstekende glasvezel makkelijk eraf te snijden is.

    [​IMG]

    En de eerste nacaring en lamellekap. De onderdelen zijn al netjes getrimd alleen bij de lamellenkap moeten de openingen voor de lamellen en propas nog uitgesneden worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten kjel
     
    HansH, jmk1, ISOLA2 en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina