Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 10 jan 2023.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Briljant idee Kjel! :thumbsup:
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Geweldig mooi gedaan, een methode welke ik nog nooit eerder zag. Genot om te volgen!

    Bart
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  3. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    235
    Locatie:
    Hillegom
    Prachtige oplossing Kjeld :wave
    Leuk dat je er navigatie verlichting in gaat bouwen!
    Groet, Vincent
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  4. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Dank heren! Maar ik heb deze methode niet zelf bedacht, alleen eerlijk gejat :D.


    Bij de F.VIIb had ik nog getwijfeld, maar ze uiteindelijk weggelaten. Bij de F.XVIII wil ik nu zo veel mogelijk schaaldetails toevoegen.
     
  5. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Voordat ik met de vleugel kan beginnen, heb ik eerst nog wat andere onderdelen nodig zoals de bevestigingsbeugels voor de vleugels en motorgondels en de motorgondels zelf. Als eerste begonnen met het uitzagen van de bevestigingsbeugels. Een werkje waar ik altijd wel tegenop zie. Staalplaat met de figuurzaag uitzagen vind ik nog best een geklooi. De bevestigingsbeugels zijn gezaagd uit 0,5mm staalplaat. Voordat ik ze uitgezaagd hebt, heb ik eerst alle gaatjes geboord. Ik vind het boren voor het uitzagen makkelijker. Na het uitzagen alle beugels in de bankschroef in de goede vorm gevouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen waren de struts voor de motorgondel aan de beurt. Hiervoor heb ik een stellage getekend en laten vrezen, met een dummy voor de motorgondel, waarin ik de struts kan solderen.

    [​IMG]

    De bedoeling was om net zoals voor de F.VIIb deze struts van rvs buis te maken. Echter wilde deze keer het rvs niet echt meewerken. Ik kreeg het zilversoldeer niet lekker aan vloeien, of eigenlijk helemaal niet aan het vloeien, waardoor ik geen goede verbindingen kreeg of helemaal geen verbinding, alleen een zwarte bende. Het blijft toch een beetje een haat liefde verhouding dat rvs solderen. Ik denk dat ik, doordat de hoek soms lastig was om er bij te komen, niet genoeg warmte er in kreeg en ook niet alles gelijkmatig warm kreeg. Later even een test stukje van twee haaks op elkaar staande stukje rvs buis geprobeerd en dat slodeerde prima. Het zilversoldeer vloeide mooi met een mooie sterke verbinding als resultaat.
    Maar goed, ik heb wel struts nodig. Anders heb ik geen Fokker driemotor. Dus toen maar teruggevallen op messing buis. Dat is toch een stuk makkelijker te solderen. Het is wel minder sterk als rvs en wat zwaarder, maar het zal in mijn toepassing nog wel prima moeten voldoen.

    Hier de struts gesoldeerd en klaar om uit de mal te halen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eerste strut helemaal klaar. Aan de voorkant is er nog een buisje toevoegt. Om het solderen niet nog complexer te maken heb ik dit buisje achter met JB weld verlijmd.

    [​IMG]

    En het soldeerwerk voor allebei de motorgondels klaar.

    [​IMG]

    Dit hoopje hout moet de basis voor een motorgondel vormen.

    [​IMG]

    En die basis ziet er dan zo uit. Hier komen dan nog ronde spantjes van balsa omheen die uiteindelijk bekleed zullen worden met 0,4mm triplex. Maar dat komt pas veel later. Aan de basis heb ik genoeg om alles aan de vleugel te passen en uit te richten. De veerpoot van het landingsgestel gaat ook aan deze basis bevestig worden.

    [​IMG]

    De motorgondel inwendig van motordraden en stekkers voorzien, zodat de motor straks makkelijk ingeplugd kan worden en de motorgondel makkelijk aan de romp geplugd kan worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de struts aan de basis van de motorgondel bevestigd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten kjel
     
    jmk1, Berto, RobtH en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Prachtig gemaakt! Hardsolderen is inderdaad altijd erg lastig . . . .

    Mvg,

    Bart
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ede
    Warmte beheersing en schoon en zuiver pas werken is de sleutel voor goede zilversolderingen.
    De camping gasbuis branders zijn goed .
    Maar als je met zo een frame werkt welke veel warmte onttrekt zijn deze niet toereikend . Dan moet je echt over op een gas en zuurstof setje . Ook is dit beter voor je ander soldeerwerk .
     
    Bart83 en Kjel Postema vinden dit leuk.
  8. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    235
    Locatie:
    Hillegom
    Ziet er hardstikke mooi uit Kjel!!
    Jammer dat het hardsolderen niet lukte, wat Serge zegt klopt m.i. wel. Ik zit er ook nog wel eens mee te vechten....... Zo te zien kan je altijd nog een RVS frame maken als dit messing frame te zwak blijkt.

    Vincent
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.358
    Locatie:
    NB NL
    Slim!! :thumbsup:
    Resultaat is prachtig, deze ga ik onthouden!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  10. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Inmiddels ben ik weer wat verder met de F.XVIII en is het wel weer tijd voor een update. De bouw van de vleugel is gestart. De bouwwijze is hetzelfde als bij mijn F.VII. De vleugel is bestaat uit drie delen. Een middendeel waar de motorgondels en dus ook het landingsgestel aan vast zit en twee vleugeluiteinden die voor transport demontabel zijn. Het middendeel blijft aan de romp bevestigd, maar is wel demontabel mocht dat nodig zijn. Ik ben begonnen met het vleugelmiddendeel.

    De onderdelen voor het middeldeel.

    [​IMG]

    Het plaatsen van de hoofdliggers. Deze zitten op dezelfde positie als bij het origineel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als de liggers geplaatst en uitgericht zijn, kunnen de ribben erop geschoven worden. Eerst alles droog in elkaar gestoken. Na nogmaals controleren of alles echt haaks staat alle naden langsgelopen met dunne CA om alles te verlijmen. Omdat de bovenkant van de vleugel vlak is bouw ik hem op zijn kop.

    [​IMG]

    Alle gordingen op zijn plek

    [​IMG]

    De opvul stukjes voor de motorgondel ophangpunten op zijn plek. De gaatjes heb ik laten voorfrezen, aangezien het frame van de motorgondels in een mal gemaakt worden zou het zo moeten passen.

    [​IMG]

    Dan is het tijd om het vleugelmiddendeel uit te richten op de romp. Eerst heb ik de moertjes aan de vleugelbevestigingsbeugels gesoldeerd.

    [​IMG]

    Daarna zijn ze aan de romp bevestigd. Tevens tijdelijk wat afstandhouders aan de romp gelijmd om de vleugel te centreren.

    [​IMG]

    Voor de vleugelbevestigingsbeugels heb ik geen gaatjes voor laten frezen om eventuele onnauwkeurigheden in de romp op te kunnen vangen. Deze moest ik dus zelf boren.

    [​IMG]

    Waar ik niet aan gedacht had was dat deze gaatjes dicht langs de ribben lopen waar ik met de boormachine niet bijkom. Wat ik eigenlijk nodig had was een hele lange 3mm boor. Hiertoe heb ik een stuk 3mm verestaal genomen en dit in een malletje aan een 3mm boordje hardgesoldeerd. En dat werkte prima.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen de basis van het middendeel in elkaar zat uiteraard even gekeken of de motorgondels pasten. En gelukkig, dat deden ze.

    [​IMG]

    Nadat de het middel op de romp uitgericht was en de gaatjes voor de ophangpunten geboord waren, het middeldeel weer aan de romp bevestigd om te kijken hoe de motorgondel eronder hangt. Het ronde houtje dat van de romp naar de motorgondel loopt is om te controleren of de doorvoer van de motordraden recht tegenover elkaar zitten en mooi horizontaal loopt. En dat doet. Altijd fijn dat wat je tekent ik het echt ook klopt.

    [​IMG]

    Omdat ik vanaf de bovenkant niet meer goed bij de juiste plek voor de moertjes van de vleugelbevestiging kom, heb ik deze moertjes ook vast gesoldeerd. Dan is het bevestigen van de vleugelbevestiging straks een koud kunstje.

    [​IMG]

    Na het uitrichten van het middendeel op de romp, het middendeel weer op de bouwtafel bevestigd en gecontroleerd of alles weer haaks staat. Toen was het tijd om de onderkant te gaan indekken met 0,4mm triplex ala de manier van Fokker. Het eerste stukje zit erop. Het triplex is verlijmd met witte houtlijm en vast gestreken met de foliebout. Dan zit het direct vast.

    [​IMG]

    groeten kjel
     
    jmk1, Berto, RobtH en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Man man man , wat heb jij een geduld! Super mooi om te volgen :)

    Mvg,

    Bart
     
    ramses en Kjel Postema vinden dit leuk.
  12. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Verder met het indekken van de onderkant van het vleugelmiddendeel. Net zoals ik bij mijn F.VIIb heb gedaan op zijn Fokkers, dus met overlappende beplanking. Eerst worden de lage banen paneeltje voor paneeltje ingedekt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan is het de beurt aan de hoge banen. Maar eerst worden er kleine strookjes triplex op de liggers en gordingen geplakt om deze op te hogen, zodat de hoge banen niet doorbuigen. De strookjes zijn op de foto niet heel goed te zien.

    [​IMG]

    Dan kunnen de hoge banen ingedekt worden. De randen van de hoge banen worden afgeplakt met tape zodat het houtlijm niet op de lagen banen komt. Eerst alle paneeltjes op maat gemaakt en alles afgetaped, zodat ik ze aan een stuk door kan lijmen en vaststrijken. De onderkant van de vleugel van de achterlijst tot de voorste ligger blijft houtkleur. Ik wissel voor het beplanken de platen triplex met verschillende houttinten af zodat de onderkant een wat gevarieerde kleurscharkering krijgt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen was het tijd om de vleugelbevestigingsbeugels en motorgondelophangbeugels definitief te bevestigen. Het begint al een beetje op een Fokker driemotor te lijken :).

    [​IMG]

    En als laatste voor deze update, de kabelgoten voor de motordraden gemaakt. Ze lopen mooi haaks en horizontaal, dus ik ben dik tevreden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het valt met net alleen op dat ik vergeten ben eerst de inslagmoeren voor de motoren in de motorspanten van de motorgondels te lijmen voordat ik de motorspanten vastgelijmd had. Het zal nu iets lastiger zijn om ze er in te krijgen.

    groeten kjel
     
    jmk1, E.hof, ramses en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ede
    Strak werk weer:beer:
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  14. RobtH

    RobtH

    Lid geworden:
    15 feb 2023
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Hallo Kjel,
    Ik volg de bouw nog steeds en met veel plezier. Wat gaat dit een mooie FXVIII worden. Top !
    Groet
    Rob
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  15. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Dank je Serge en Rob!
     
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Mooie voortgang!

    Mvg,

    Bart
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  17. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    235
    Locatie:
    Hillegom
    Dat wordt prachtig Kjel, en het is ook een genot je bouwverslag te lezen!
    Groet,
    Vincent
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  18. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Toen was de rechter vleugelhelft aan de beurt. Eerst alles droog in elkaar gestoken. Daarna wordt het vleugelmiddendeel er tegenaan geschoven en alles op haaksheid gecontroleerd. Daarna wordt alles met dunne ca verlijmd. Door de vleugelhelften tegen het middendeel aan te bouwen weet ik zeker dat alles straks goed op elkaar aansluit. Wel oppassen met de ca dat ik niet per ongeluk de vleugelhelft en het middendeel aan elkaar lijm. Als de basis verlijmd is kunnen de gordingen verlijmd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voordat de rechter vleugelhelft ingedekt kan worden moet ik eerst nog de randboog voor de vleugeltip maken en verlijmen en de buitenmantel voor de stuurkabel van het rolroer verlijmen. De randboog voor de vleugeltip heb ik gemaakt van drie stroken 2mm balsa die eerst in het afwasteiltje met kokend water hebben gelegen zodat ze goed buigzaam worden. Daarna met schilderstape om de mal van de vleugeltip vastgezet en een nachtje laten drogen. Na het drogen de drie stroken met houtlijm verlijmd en weer met tape om de mal vastgezet totdat de lijm was uitgehard.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De gordingen en liggers had ik bij de vleugeltip aan de lange kant gehouden en moest ik eerst nog op maat trimmen. Na een paar keer passen en trimmen kan de randboog verlijmd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de buitenmantel voor de rolroer stuurkabel zit op zijn plek.

    [​IMG]

    Nu kan begonnen worden met het indekken. De lagen banen zitten op hun plek. Om mijzelf het makkelijker te maken heb ik een lijntje gespannen voor de positie van de achterlijst.

    [​IMG]

    groeten kjel
     
    jmk1, serge pot, ISOLA2 en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.948
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi werk :worship:
     
    ramses en Kjel Postema vinden dit leuk.
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Mooi gedaan Kjel!

    Mvg,

    Bart
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina