Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 10 jan 2023.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.363
    Locatie:
    NB NL
    .
    Prachtig werk weer Kjel! :thumbsup:
    Heerlijk houtbouwwerk!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  2. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Ede
    Inmiddels zijn we weer een stukje opgeschoten met de vleugel.

    En de hoge banen op de rechter vleugelhelft compleet. Nu kan de vleugel omgedraaid worden.

    [​IMG]

    Om te zorgen dat de vleugel op de juiste positie blijft liggen met de juiste instelhoeken, heb ik steuntjes gemaakt waar de vleugel op komt te liggen. Een heel mooi idee wat ik uit een draadje van Ralf heb overgenomen en uitstekend werkt en ik nu al meerdere keren heb toegepast. Bedankt Ralf voor het idee :yes:!

    [​IMG]

    En de vleugel op de steunen. Deze twee delen passen maar net bij mij op de bouwplank.

    [​IMG]

    Met de twee delen tegen elkaar, voor de ideale passing, alle gordingen gelijmd en in profiel geschaafd. Tevens de randboog van de vleugeltip in profiel geschaafd. Daarna kan het middendeel weggenomen worden.

    [​IMG]

    Toen was het zaak om alle inwendige dingen in de vleugel aan te brengen voordat de boven beplanking erop kan. Eerst de servohouder geïnstalleerd en de bovenste doorvoermantel voor de rolroeraansturing. Bij de bovenste doorvoermantel heb ik een klein extra steuntje gelijmd om de bocht te ondersteunen. Dit steuntje had nog wat voeten in de aarde maar daarover later meer. De blauwe buis is voor de doorvoer van het snoertje voor de navigatie verlichting.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De vergrendeling van de vleugelhelft aan het middendeel. Aan de vleugelhelft zit een lip die in het middendeel valt. Met een nylonbout via de onderkant worden de vleugelhelften vastgeschroefd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het kunnen vastschroeven van de rolroerscharnieren heb ik vuren blokjes verlijmd. Ik boor nog minimaal een gaatje extra in de scharnieren, misschien wel twee, voor drie of vier schroefjes per kant.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de extra stevigheid (waarschijnlijk overkill) heb ik "shear webs" verlijmd aan de middelste gordingen. De eerste vier segmenten aan de voor en achterkant en bij de volgende vijf segmenten alleen aan de voorkant.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen was al het inwendige klaar en kan de boven beplanking erop. Eerst de lage banen en daarna de hoge banen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat ene baantje heb ik nog weggelaten omdat eerst het navigatielicht geïnstalleerd moet worden, maar daarvoor moet ik eerst ook nog twee stukjes neuslijst bevestigd worden.

    En toen zat het een keertjes tegen. Het steuntje om de bocht van de bovenste doorvoermantel van de rolroeraansturing had ik verlijmd met dunne secondelijm. Het steuntje zat vlakbij de opening van de onderste doorvoermantel en je raad het vast al. Er was dus secondelijm in de onderste doorvoermantel gelopen en deze was nu dicht. Ik had eerst nog geprobeerd om de opening open de boren, maar blijkbaar zat er te veel uitgehard secondelijm in en met boren kreeg ik de mantel niet open. Dus er zat niets anders op dan de beplanking los te halen. Dat is het mooie van houtlijm, het is thermoplastisch. Je kunt het met de foliebout niet alleen vast strijken, maar ook weer los strijken mocht dat nodig zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Daarna de het vuren blokje uit de vleugel gezaagd en een stuk van de doorvoermantel verwijderd. Daarna een nieuw stuk erin gezet met een stukje aluminium buis als koppel stuk. Voordat ik de beplanking weer dichtgelijmd heb, eerst gecontroleerd of de las goed zat en ik de stuurkabel door de mantel kon doorvoeren. Dat ging gelukkig zonder problemen. De kabel blijft niet op de las steken. Toen de beplanking weer opnieuw vast gestreken. Gelukkig zie amper dat de operatie heeft plaatsgevonden. Alleen een kleine beschadiging rond het gat voor de stuurkabel. Hier was de beplanking ook een klein stukje met de secondelijm vastgeplakt en kreeg ik niet helemaal ongeschonden los. Maar de kabel kan er gelukkig weer door.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten kjel
     
    Hans Rijkuiter, Berto, jmk1 en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Hillegom
    Mooi opgelost Kjel:worship:. Altijd balen als zoiets gebeurd...
     
    Hans Rijkuiter en Kjel Postema vinden dit leuk.
  4. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Ede
    Voordat ik met de navigatieverlichting aan de gang kon moest ik eerst de vleugeltip in vorm schuren en twee segmentjes van de neuslijst verlijmen. Het navigatielicht bestaat uit een messing buisje van 6 mm. Daar past mooi een 5 mm ledje in. Het buisje is bekleed met 1 mm balsa wat in vorm geschuurd wordt. Na het verlijmen nog een beetje plamuren voor de mooie overgang. Het gat voor het buisje heb ik met behulp van een malletje om de boor in de goede positie te houden geboord. Na het schuren van het plamuur het ledje en de bedrading geïnstalleerd. Nu kan dit segment van de vleugel ook gesloten worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten kjel
     
    Hans Rijkuiter, Berto, jmk1 en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.363
    Locatie:
    NB NL
    .
    Dat is balen en herkenbaar (helaas)...
    Ook wel eens iets per ongeluk vastgelijmd waar je niet meer bij kon zonder breken...
    Maar je hebt het heel netjes opgelost :thumbsup:
    Blijf het prachtig vinden die vliegtuigtriplex indekking!
    Details als verlichting etc maken het helemaal af :thumbsup:

    Bouwze,
    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2023
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Altijd vervelend als je iets wat net gebouwd is weer moet loshalen, gelukkig heb je houtlijm gebruikt :) Mooi werk weer Kjel!

    Mvg,

    Bart
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  7. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Ede
    Kleine update. Verder met het beplanken van de neuslijst van de rechter vleugelhelft. Met behulp van papieren malletjes de vorm van de paneeltjes bepaald. Dan proef passen op de vleugel en waar nodig aanpassen. Eerst de lage banen en daarna de hoge banen. En toen was de eerste vleugelhelft dicht. Dan ben ik nu op de helft met het beplanken van de vleugel :).

    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten kjel
     
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Het ziet er weer netjes uit Kjel! Welke lak ga je gebruiken ?

    Mvg,

    Bart
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  9. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Ede
    Eerst gaat de hele vleugel in de Glitsa, daarna gaat de bovenkant en de neuslijst in ‘t Stilleven metallic zilver. Geen goedkope verf, maar geeft wel een erg mooi resultaat en is ook water gedragen.
     
    ramses, jmk1, Bart83 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Ede
    Nu de vleugelhelft dicht is, is het tijd voor het rolroer. Als enige van de Fokker driemotors had de F.XVIII balansgewichten op de rolroeren zitten. Deze komen ook uiteraard op het model.

    [​IMG]

    Eerst de roerhevels voor de aansturing gemaakt uit 2 mm vliegtuigtriplex. In de gaatjes voor de stuurkabels heb ik, tegen het uitslijten, messing busjes gelijmd. Op de foto zijn ze nog niet op de juiste lengte afgeschuurd. Dit soort onderdelen maak ik altijd in tweevoud zodat ik het straks voor de ander vleugelhelft allemaal klaar heb liggen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De hoorntjes voor de balansgewichten zijn uit 2mm novotex gemaakt.

    [​IMG]

    Toen kon het rolroer losgenomen worden. Wat redelijk simpel was. Kwestie van de ribben in de v-groef aan de onderkant van de vleugel en de vleugeltip randboog ter hoogte van het rolroer doorzagen en het rolroer is los.

    [​IMG]

    Daarna de achterlijst van de vleugel en neuslijst van het rolroer goed schuren en de scharnieren monteren. Er moest hier en daar nog wel het een en ander bijgeschuurd worden totdat het rolroer ook voldoende uitslag naar beneden had. De scharnieren zitten nog maar met 4 van de 8 schroeven vast. Dat scheelt tijd met het steeds weer los en vastschroeven totdat ik tevreden was over de beweging van het rolroer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als laatste de uitsparingen voor de roerhevel en balansgewichten opengemaakt en deze vastgelijmd. De balansgewichtjes heb ik gemaakt van een stukje 6mm beuken rondhout. Ik had eerst balsa geprobeerd, schuurt makkelijk, maar het resultaat was niet mooi. Het beuken rondhout geeft wel een mooi resultaat, maar is wat moeilijker te schuren. Ik ben ongeveer een half uur per gewichtjes aan het vijlen geweest.

    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten kjel
     
    jmk1, Hans Rijkuiter, Berto en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.363
    Locatie:
    NB NL
    .
    Mooi werk weer Kjel, details als deze maken het helemaal af :thumbsup:

    Hier ben ik erg nieuwsgierig naar!
    Ik heb zelf net aluminium verf (zilver metallic) gekocht voor m`n Fokker.
    De aluminiumverf welke ik op m`n Wal heb gebruikt hadden ze niet meer...
    Die verf die ik nu gekocht heb is ook op waterbasis, maar ik heb deze dus nog niet eerder gebruikt.
    Mocht het niets blijken te zijn dan is jouw "stilleven metallic silver" misschien een goed alternatief.

    Bouwze!
    Groeten, Ramses
    .
     
    Berto en Kjel Postema vinden dit leuk.
  12. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Ede
    @ramses,

    Ik ben bij toeval aan deze verf gekomen. Die zilver verf van 't Stilleven was de enige zilververf op waterbasis die ik in de Praxis kon vinden toen ik met de F.VIIb bezig was. Althans in een blik van fatsoenlijke inhoud. De enige andere optie was een klein flesje, wat niet genoeg was. (Daar heb ik wel de gouden verf van gekocht voor het gouden biesje tussen het zwart en het blauw.) Toen der tijd koste een blik van een halve liter, iets anders was er niet, €25,-. Ik heb net op de site van de Praxis gekeken en nu kost het zelfde blikje al €33,-. Maar als deze verf op een gladde ondergrond wordt gebruikt geeft het een hele mooie reflecterende glans. Daarom zet ik eerst de vleugel in de Glitsa zodat het triplex mooi glad wordt voordat het zilver erop gaat. Op foto's is het slecht te zien, maar op deze foto van mijn F.VIIb zie je het een beetje hoe het licht wat op de motorgondels weerkaats mooi reflecteert in de zilververf.

    [​IMG]

    Het laatste detail voor de vleugelhelften, die regenafdekkapjes voor de doorvoergaten van de stuurkabels in de vleugel. Deze zijn gemaakt van 0,3mm aluminiumplaat. Ik kan ze nog niet vastplakken omdat het dan lastiger wordt om de registratieletters te plakken. In ieder geval aan de onderkant vallen ze in een letter.

    [​IMG]

    En zo moet het er dan aan de bovenkant uit zien.

    [​IMG]

    Nu kan ik aan de linker vleugelhelft beginnen. Dan meld ik mij over een maandje wel weer als deze klaar is, het is een herhaling van wat ik al heb laten zien, alleen in spiegelbeeld :D.

    groeten kjel
     
    jmk1, Hans Rijkuiter, ramses en 10 anderen vinden dit leuk.
  13. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Ede
    Tijd voor een update. We zijn weer iets meer dan een maand verder en de linker vleugelhelft is nu ook klaar.

    [​IMG]

    Met een mooi rood lichtje.

    [​IMG]

    De F.XVIII heeft aan de vleugeltip twee soort van handgrepen/vastzetbeugels zitten. Ik neem dat deze er voor dienen om tijdens stormachtige omstandigheden de vleugeltippen aan het platform verankerd kunnen worden zodat het vliegtuig niet omver geblazen kan worden. Per vleugeltip zitten er twee van deze beugels, een aan de voorkant en een meer aan de achterkant. De beugels heb ik van een 1,5mm metalen stangetje gebogen en zitten met secondelijm in de vleugeltip bevestigd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu kan het vleugelmiddendeel afgemaakt worden.

    groeten kjel
     
    jmk1, ramses, Berto en 11 anderen vinden dit leuk.
  14. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    Prachtig prachtig prachtig o o o wat prachtig :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
    ramses en Kjel Postema vinden dit leuk.
  15. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Ede
    We zijn weer wat verder met het vleugelmiddendeel. De voetjes op de liggers zijn verwijderd en al de gordingen geplaatst. Eigenlijk had ik voor de shear webs 2mm balsa willen gebruiken zoals ook bij de linker en rechter vleugelhelft, maar ik had niet meer genoeg en het plaatselijke modelbouwzaakje in Ede had ook geen 2 mm. Ik had nog wel genoeg 2,5 mm balsa dus dat maar gebruikt. En aan de andere kant, hoe meer naar de wortel, hoe meer krachten er op de vleugel komen te staan. Dus iets sterkere doosligger kan geen kwaad.
    Van een rolletje papier doordrenkt met dunne secondelijm heb ik de tunneltjes voor de vleugelbouten gemaakt. Tevens gaatjes voor de servosnoeren en snoertjes voor de navigatieverlichting gemaakt en trekdraaden doorgevoerd om de later de snoeren door de vleugel te kunnen trekken. Het middendeel is nu klaar om de rest van de beplanking te krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten kjel
     
    jmk1, ISOLA2, RobtH en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Ede
    Nadat al het binnenwerk klaar was kon begonnen worden met het indekken van de bovenkant en neuslijst van het vleugelmiddendeel. Gisteravond was dan het heugelijke feit daar, het laatste paneeltje en nu is de hele vleugel ingedekt :banana:.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb even in mijn foto's teruggekeken, ik heb er nu vier maanden over gedaan om de vleugel te bouwen en helemaal in te dekken. Het is niet een echt snelle manier van bouwen, maar het ziet wel erg gaaf uit, al zeg ik het zelf :D. Nog een paar schaaldetails aanbrengen op het vleugelmiddendeel, waar de benzinetanks bij het origineel zitten en dan kan de vleugel geschilderd worden. Ik maak nu eerst de vleugel helemaal af voordat ik weer verder ga met de romp. Ik heb gisteravond ook de vleugel voor het eerst helemaal in elkaar gestoken. Toch een hele lap vleugel, de grootste die ik tot nu gebouwd heb. Hij kan net rechtop in de woonkamer staan. Ik heb de vleugel ook even gewogen, op het moment net iets boven de 1900 gram. Met servo's en lak zal het waarschijnlijk ergens tussen de 2000 en 2100 gram worden. Dat is iets meer dan ik gedacht had op uit te komen. Klinkt dit gewicht jullie een beetje redelijk in de oren voor een vleugel van 2,45m, wortel koorde van 45 cm en bij de wortel bijna 10cm dik?

    groeten kjel
     
    jmk1 en Hans Rijkuiter vinden dit leuk.
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.945
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vind dit een heel mooi gewicht voor een motorkist met volledig ingedekte vleugel.
    Een vraagje, hoeveel overlap heb je bij de indekking panelen?
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  18. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Ede
    Dat is mooi te horen. Ik streef als vliegklaar gewicht, inclusief accu’s, op ergens tussen de 7000 en 8000 gram uit te komen.

    De overlap van de panelen is 3mm.
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.945
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt :)
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  20. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Ede
    Voordat ik de vleugel ga lakken, eerst nog wat schaaldetails aanbrengen. De drie tankdeksel zijn op het vleugelmiddendeel prominent aanwezig. Deze heb ik gemaakt van wat 0,4mm triplex, 2x3mm vuren latjes en stukjes 6mm rondhout als tankdoppen.

    [​IMG]

    Als je goed op de onderstaande foto kijk zie dat die tankdeksel ook nog op de een of andere manier vastgeschroefd zitten. Ik heb dit geïnterpreteerd als een stukje draadeind met een moertje, maar heel goed is het niet te zien. Dit is ook de enige foto die ik heb kunnen vinden dit te zien is.

    [​IMG]

    Het kleinste draadeind dat ik heb kunnen vinden is M1,2. De bijbehorende moertjes hadden van mij nog wel iets kleiner gemogen. Ze zijn nu groter dan het op schaal zou moeten zijn. Per moertje heb ik ongeveer 5mm draadeind. Vervolgens in de tankdeksel kleine gaatjes geboord waar ze moeten komen en met een drupje dunne secondelijm vastgelijmd. Omdat ze iets groter zijn dan op schaal zijn het er iets minder dan in werkelijkheid. En als alles straks zilver is geschilderd ziet het er wel overtuigend uit denk ik.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de vleugel volledig in elkaar gestoken.

    [​IMG]

    Nu is het tijd om te lakken.

    groeten kjel
     
    jmk1, RobtH, Gerald Rutten en 8 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina