FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Al zoekend kwam ik wat leuks tegen:
rutan-b17.jpg

...nu weer verder zoeken...
 
Bede XBD

Ik heb speciaal een nieuw leesbrilletje aangeschaft om die heeeel erg kleine fotootjes te bekijken. Ik kan dus nu ook de belettering lezen 8) !

Jim Bede and his father James Bede with the intention to develop and produce in series light aircraft formed Bede Aircraft in 1961. Bede’s first design XBD-2 was a twin-engined high-lift pusher STOL (Short Take-Off and Landing) research aircraft. The innovating features of this design, were a aluminum honeycomb construction, glass-fibre main landing gear, two engines stacked in the rear fuselage driving a shrouded propeller, and a wing with suction BLC (boundary layer control).

Under contract to Bede, the Aerophysics Department of Mississippi State University did the initial design study for the BLC system. In the wing upper surface 164,000 holes were drilled, varying from 0.020 to 0.029 in (0.5 to 0.737 mm), to suck the air from the wing and discharge it rearwards through thrust augmentors. In between test flights the system was slightly modified to improve performance and facilitate the manufacture of the system for eventual production aircraft.

The company’s prototype N327BD flew for the first time on July 26, 1961, and made most flights with only a pilot and the remaining cabin space filled with test equipment. The XBD-2 accomplished about 50 hours of flying before being retired and donated to the EAA Museum at Milwaukee, Wisconsin. The Bede BD-3 and BD-7 were based on the XBD-2, and some parts were used in later models, but no further XBD-2 were build.
 
Vlot gevonden Corrien !!
Berg dat brilletje maar weer op in de cadeauverpakking en
plaats een mooie (grote) foto... :)
 
Ojee, stomstomstom. Had ik dat antwoord nou maar niet gegeven. Ik zit me de hele tijd al een bult te zoeken naar iets, dat op een vliegtuig lijkt. Nog even geduld......
 
Nope. Die heeft er wel veel van weg, maar zal ongetwijfeld succesvoller zijn geweest. Mijn kist is bij het opstijgen tijdens de 2e vlucht gecrashed.
 
Dacht ik ook even... maar volgens mij is Corriens toestel nog een stuk langer; tel de zijraampjes van de cockpit maar eens.
Bart
 
Heb de kist wel eens voorbij zien komen..
Er staat me bij dat er maar een van is gemaakt, geen Amerikaanse kist, zou wel Russisch kunnen zijn....
 
Ik was nog vergeten een klein fotootje te uploaden :mrgreen:! Eerlijk gezegd heb ik 'm ook niet groter.

ojee2zu2.jpg


Nee hoor, niet Russisch. De fabrikant huurde de terreinen en gebouwen vanaf 1936 van Baker Oil Tools. Daarvóór was er een andere vliegtuigfabrikant gevestigd.
 
VULTEE V11

Recalling the EMSCO plant in Downey where he had worked for a year, Vultee leased the plant from Baker Oil Tools in 1936, and moved his Aviation Manufacturing Corporation from Glendale to Downey.
Vultee's first customer for the V-11-G and V-11-GB was the Chinese National Government which ordered 30 V-11-Gs. The Soviet Union ordered one, and the Turkish government ordered 40 V-11-GBs, while Brazil took 26 V-11-GBs.
But tragedy struck when Vultee and his wife were killed in an air crash in Arizona while en-route to Washington, D.C. in January 1938. He was succeeded as president and general manager of the Vultee plant by Richard Palmer who became chief engineer in 1940, and the plant was named Vultee Aircraft. A new plane known as the V-12-C was ordered by the Chinese who took 26 in 1939. And the U.S. government ordered training planes in a contract worth $2,986,000 with Vultee in August of the same year. The plant was redesigned to meet the new production demands






 
Ik ben veel pagina's tegengekomen met soms totaal verkeerde aanduidingen.
Op de site waar Corrien zijn informatie en foto's (denk ik) vandaan heeft
heet het toestel V11


Dit is de V1A

 
Tja, die ben ik ook wel eens tegengekomen op de website van een of ander Amerikaans musuem of zo.....
Maar waar??? :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top