FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Dit soort meters wordt niet gebruikt om de ruimte tussen kop en zuiger te meten, want die ligt min of meer constructief vast en het verstelbereik ervan middels compressieplaten ligt altijd binnen dusdanige grenzen dat ze elkaar niet gaan raken.

Ik heb zo die maat wel gemeten, dan kon je de juiste dikte koppakking erbij zoeken.
(Lombardini - italiaanse motoren)

Ik heb zo die maat wel gemeten, dan kon je de juiste dikte koppakking erbij zoeken.
(Lombardini - italiaanse motoren)

:D :D :D....

Dat zijn "bootmotoren"... geen scheepsdiesels ;)
Scheepsdiesels gebruiken al heel erg lang geen koppakkingen meer, maar brandringen, en die zijn altijd van vaste dikte. Dit o.a. in verband met het feit dat er op schepen vaak tussen de bedrijven door "effe snel" aan de hoofdmotor gewerkt moet worden, en dan wil je op dat soort punten "eenmalige afstellingen", en geen tijd verliezen aan dit soort afstellingen als je een kop trekt.
Maar al sinds toch minstens de jaren 70 valt er aan de compressie van demeeste motoren onder de 25 cm boring weinig meer af te stellen aan de compressie. Als er al wat af te stellen valt, dan met dikteplaten tussen drijfstang en bigend, of tussen zuigerstang en kruishoofd. Maar dat is een "commisioning adjustment" ofwel eenmalig vóór de testbed meting in de fabriek.

Verder valt er bij scheepsdiesels buiten de verbrandingskamer tegenwoordig helemaal niks meer af te dichten wat niet véél beter met O-ringen afgedicht kan worden.

Maar ik ben buiten heel kleine generatorsetjes en sloepsmotoren aan boord tot nog toe nog geen diesels tegen gekomen met een voldoende kleine boring om met zo'n brugmaatje te kunnen meten.

Groet, Bert

De letters MEOB staan voor het Marine electrisch en optisch bedrijf. Dit zat vroeger in oegstgeest.
Zal mij niets verbazen als je er periscoop spiegels mee kan uitlijnen oid.
De afdeling is naar Den Helder verplaatst, misschien weet iemand daar op het asset nummer wat het precies is.

De letters MEOB staan voor het Marine electrisch en optisch bedrijf. Dit zat vroeger in oegstgeest.
Zal mij niets verbazen als je er periscoop spiegels mee kan uitlijnen oid.
De afdeling is naar Den Helder verplaatst, misschien weet iemand daar op het asset nummer wat het precies is.

Bedankt voor de Info! Zal ik eens kijken of ik me daar kan informeren wat ik hier nu heb liggen. :) Als ik het weet laat ik het iig nog even weten.

Dat zijn "bootmotoren"
Sommige wel, ze stonden in grasmaaiers, hoogwerkers, aggregaten, waterpompen, microcars, tuinfrezen en nog veel meer machines.

Ik heb niets gezegd over scheepsdiesels. :p
Het lijkt er zo maar op dat wanneer ze niet in een schip staan, je die motoren niet serieus mag nemen. :rolleyes:
Doet me een beetje denken aan die witte overal "heren" met een zaklampje in hun hand, die met HWTK aangesproken wensen te worden. :cool:
Dat zijn die mannen die midden op de oceaan bij windkracht 11 nog zuigers trekken.
Onderwater de schroefbladen met een moker richten.
Houd op zeg.

Twee identieke exemplaren, op hetzelfde gebouw, enkele tientallen meters van elkaar, 1 instrument.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Op het dak van een TU-gebouw in Delft staan regelmatig ook dergelijke antennes die worden gebruikt voor onderzoeksdoeleinden. Maar de achtergronden op de foto's lijken niet op een Delftse omgeving.

Op het dak van het gebouw voor Elektrotechniek (het hoogste TU gebouw, blauw goed te zien vanaf de A13) staat de richtantenne van het ISIS ruimtevaart project, maar dat is geen paar.

Van de omgeving valt moeilijk iets op te maken van de foto's.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
Twee identieke exemplaren, op hetzelfde gebouw, enkele tientallen meters van elkaar, 1 instrument.

Tsja, dan denk ik onmiddellijk aan stereoscopie, ofwel dieptewaarneming, dus afstandbepaling.

De uitrichting parallel aan de aard-as maakt dat het waarnemingen aan hemellichamen betreft.

De grootte van de schotels en de kleine onderlinge afstand wijst op relatief korte afstanden.

En ik kan mij NIETS voorstellen wat binnen die criteria met paraboolantennes gedaan kan worden, anders dan bijvoorbeeld satellieten volgen?

Groet, Bert

Bert had 'm al een beetje, Johannes heeft 'm vollediger, aan hem het volgende instrument te kiezen. Het betreft radio interferometry schotels, en ze worden gebruikt door studenten. Hetzelfde principe als de veel grotere synthese telescoop in Westerbork:meerdere kleine schotels die zich samen gedragen zich als 1 grote schotels met hoger oplossend vermogen.
Voortzetting hiervan is LOFAR, 25.000 antennes over een deel van West-Europa. Aan de wereldwijde opvolger wordt ook al gewerkt, de SKA.
www.astron.nl/sites/astron.nl/files/cms/SWF/Astron1.swf

Westerbork

450px-WesterborkSynthesisRadioTelescope.JPG

Deze machine wordt steeds verder ontwikkeld.
Het is een veelbelovende ontwikkeling met een zeer grote economische waarde.

full

Johannes

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb wel eens MRI scans van boomstammen gezien, maar dit ziet er toch wel wat anders uit. Maar wat........

Groet,

Ad

Back