FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

tja...

met dirk moet je tijd hebben....:cool:
hij is zich aan het "onthaasten"

ik zou dat ook eens willen doen op het werk.....
mare....

die direkteurs he.....

.:help::help::help::help::alien::pc::yes::robot::onweer::onweer::onweer::onweer::onweer::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik:8-O8-O8-O:tank::tank::tank::tank:

steffe

zou dirk al terug zijn van de crufts ????

247202-crufts-2012.jpg

dirk heeft vast en zeker nog andere aktiviteiten....

hierbij een nieuwe opgave

full

wat is dit voor een instrument
waarvoor werd het gebruikt?

het toestel heeft al een redelijke leeftijd....

groeten
steffe

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat het Duits is en uit de oorlog is direct duidelijk met het opschrift FLaK, kaliber 2.5L36.. Tevens word de V0 (uitgangssnelheid) van dit kanon hierop vermeld.

Maar wat er nu precies word gemeten is me niet duidelijk.. ik zat te denken aan recuul in cm, atmosferische druk, of graden elevatie (al acht ik de laatste heel onwaarschijnlijk).

Wie het weet mag het zeggen, google is me nu niet heel trouw met deze opgave!

EDIT: Gevonden! Hurray for the google! Het is een tachometer, gebruikt om bakshoek en elevatie te meten!

dikkie

een schot recht in de motor van het vliegtuig..... :)

juist :D ...

groeten
stef

Maar wat is het nu werkelijk ... het enige wat ik er over kan vinden is dat het een "Luftwaffe Flieger abwehr Kanone Uhr" is, en aan het logo te zien door Zeiss (optische fabriek) gemaakt, en dat het een soortement van stopwatch is .... een "gewone" FlaK Timer is niets anders dan een veredelde "second naar meters omrekenaar" ... je drukt de stopwatch in zodra je de lichtflits ziet van de ontploffende luchtdoel granaat, en je zet de stopwatch stil als je de knal hoort, en op de schaal lees je de aantal meters af ... maar op deze stopwatch staan geen rekenschalen die hier voor geschikt zijn ...

Laatst bewerkt:
Veel stervormige afbeeldingen op dat bordje ,met een rechthoek er onder .
Het lijkt wel een patroon maker voor een weefgetouw of zoiets .

Is helemaal niet zo'n moeilijk ding als ik dacht.
Weer wat geleerd haha, leuk ding.
Is gewoon een herbruikbaar kladpapiertje voor het bijhouden van de koers en snelheid.
Volgens een beschrijving wordt het wel ondersteboven gebruikt.

Nu het er naar uit ziet dat het antwoord op het vorige item is gevonden, wil ik een beroep doen op de deskundigheid van de hier aanwezigen.

Dit is een Croydon Cropico portable thermocouple potentiometer type P6

full

Een voor mij merkwaardig apparaat. Het is voorzien van schijven met een schaalverdeling voor thermokoppels met verschillende materiaalsamenstellingen.

full

Ook de binnenzijde is merkwaardig. Er zitten twee glazen, met vloeistof gevulde buisjes in (temperatuurcompensatie?).

full

Verder bevat het apparaat onder de verwisselbare schijf een sleepdraad en iets wat op een weerstanddraad lijkt. Verder bevinden zich daar een aantal spoelen met wikkeldraad van verschillende doorsnede.

full

Weet iemand wat de functie is van de glazen buisjes en de spoelen. En in welke branche werd dit apparaat gebruikt. Wat ook aardig is om te weten is de leeftijd. Het uiterlijk van de galvanometer doet vermoeden 50er jaren. Maar de kunststof isolatie van de draden spreekt dat een beetje tegen.

Verder bevat de lederen tas een glazen kwikthermometer met een schaal van 0 tot 30 graden.

Het stellen van deze vragen is een beetje tegen de bedoeling van dit onderwerp op het forum. Daar vraag ik begrip voor en hoop op een antwoord.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back