Nu het er naar uit ziet dat het antwoord op het vorige item is gevonden, wil ik een beroep doen op de deskundigheid van de hier aanwezigen.
Dit is een Croydon Cropico portable thermocouple potentiometer type P6
Een voor mij merkwaardig apparaat. Het is voorzien van schijven met een schaalverdeling voor thermokoppels met verschillende materiaalsamenstellingen.
Ook de binnenzijde is merkwaardig. Er zitten twee glazen, met vloeistof gevulde buisjes in (temperatuurcompensatie?).
Verder bevat het apparaat onder de verwisselbare schijf een sleepdraad en iets wat op een weerstanddraad lijkt. Verder bevinden zich daar een aantal spoelen met wikkeldraad van verschillende doorsnede.
Weet iemand wat de functie is van de glazen buisjes en de spoelen. En in welke branche werd dit apparaat gebruikt. Wat ook aardig is om te weten is de leeftijd. Het uiterlijk van de galvanometer doet vermoeden 50er jaren. Maar de kunststof isolatie van de draden spreekt dat een beetje tegen.
Verder bevat de lederen tas een glazen kwikthermometer met een schaal van 0 tot 30 graden.
Het stellen van deze vragen is een beetje tegen de bedoeling van dit onderwerp op het forum. Daar vraag ik begrip voor en hoop op een antwoord.