foto 102 mm Schottel

Groote pech dubbele vaartregelaar kapot,krijg er geen beweging meer in.

Leg dat eens even uit dubbele vaartregelaar :oops:
Dat begrijp ik even niet hoor :roll:
mvg
Frederik :D :D

Hallo Frederki.

Dat ie een snelheidsregelaar 2 in 1.

1motor vooruit de ander achter uit, maar is al behoorlijk op leeftijd. :oops:

Tijd voor een nieuwe. :D

Conraad heeft ze ook.

Groet martin.

Hallo.

Nou eerste proefvaart zit er op, ging een half uur goed toen op eens niks meer
en daar drijft ze dan. Een draadje met een boutje er over heen en binnen trekken.

Oorzaak motor B boord draad los, motor S boord tandwiel in schottel los gelopen.
En dat tegelijk.

Maar de kracht van een Power 1000 valt mij toch wat tegen, misschien toch eens
naar een koelvenmotor kijken.

Groet Martin.

Martin Verhage

Oorzaak motor B boord draad los, motor S boord tandwiel in schottel los gelopen.
En dat tegelijk.
--------------------------------------
En dan nog een zwaardere motor
Ging het niet gauw genoeg kapot soms :wink: :wink: :wink:
mvg

Martin: hallo.
Ja een zwaardere motor!!!!!!.
Dan zou ik: eerst maar eens stalen tandwielen gaan gebruiken.
Heeft Conrad ook in de zelfde maten. :idea:
Want dat hele tandwiel gedoe; bij u daar ben ik het helemaal niet mee eens hoor.
Ten eerste heb u al een tandwielpaar naar de jachtvelden.gedraaid als ik me niet vergist :P .
En dan zou ik ook de tandwielen borgen
Pennetje door en door kraag tandwiel :roll:
Want u benaderd nu zo ongeveer wel een 1:1 exemplaar he.
Want als het met een power 1000 ;al los loopt hoe moet het dan als de motor nog sterker word.
Op zo.n manier werk je wel voor de kat ze.n viool vind ik dan weer :) :)
Mvg

Hallo.

Frederik je hebt natuurlijk gelijk,je hoort wel eens mensen over een trekkracht
van 8 Kg maar daar kom je nooit aan, nog niet met 2 Power 1000 motoren.

Dus dan denk je Dat valt tegen. :?

Het tandwiel niet goed vast gezet, wat loctite er aan en het zal nu wel vast zitten.

Maar tandwielen van staal zou wel een uitkomst zijn, niet dat deze versleten zijn
maar voor de zekerheid.

Het zijn wat kinderziektes het kan niet in 1 keer goed zijn natuurlijk.

Foto's van de volgende vaart volgen. 8)

Groet Martin.

Nou een trekkracht van 8 kilo, Daar kom ik anders wel aardig in de buurt met mijn sleepboot, Wel mede door er een paar industrie motoren erin te zetten direct op de assen, Maar goed met schottels zal je dat volgens mij nooit kunnen halen , omdat je er te veel overbrengingen in heb zitten. Maar even een ander vraagje hoe is het met de regelaar afgelopen en wat heb je als alternatief er nu ingezet aan regelaars

gr berry........... :D :D :D

berry!!
Ja berry: als hij de overbrenging goed uikiest. :roll:
En een paar: echte trekschroeven er aanhangt.
Komt hij :er makkelijker aan dan jij met je rechtstreekse aansl op de assen,
mvg
ps en ook nog met de power 1000 hoor :idea:

berry zei:
Nou een trekkracht van 8 kilo, Daar kom ik anders wel aardig in de buurt met mijn sleepboot, Wel mede door er een paar industrie motoren erin te zetten direct op de assen, Maar goed met schottels zal je dat volgens mij nooit kunnen halen , omdat je er te veel overbrengingen in heb zitten. Maar even een ander vraagje hoe is het met de regelaar afgelopen en wat heb je als alternatief er nu ingezet aan regelaars

gr berry........... :D :D :D

Hoe heb je dat gemeten Berry.
Je hebt die trekkracht, of je hebt het niet.
Ik heb nog maar één sleepboot gezien die dat had met één motor.
Hier zat een 130 MM scheepsschroef onder.
In Duitsland wel aan Sleepwedstrijden meegedaan, daar wordt je eerst gemeten op trekkracht, dit om te bepalen in welke catogorie je valt.

Hoe heet zo,n veer die je er tussen kan zetten tussen je sleepkabel kan je de trekkracht meten staan ook schaaldelingen op in kilo,s
en ik heb er 2x 7 cm straalbuizen onder zitten met afgetopte 4 bladschroeven met grote spoed, En dan de 2 industriemotoren die 2 x sterker zijn dan de power 1000 motoren van robbe direct op de assen ,Boot gewicht totaal een kilootje of 40 denk ik ,2 jaar geleden op werkschependag met halve kracht het broertje van deze boot dus zelfde romp met 2 x power 1000 motoren makkelijk achteruit getrokken, Ik heb net trouwens nog even gebeld voor de juiste kilo,s die de boot trekt dat is 8 a 9 kilo trekkracht met een digitale weegveer dus voor de mensen die een wedstrijdje beting trekken willen doen met hun boot op werkschependag ik meld me aan :D :D :D :D

gr berry........... :D :D

Ik lees al een tijdje mee, en van het begin af aan heb ik dat snaren gedoe niets gevonden.
Persoonlijk zou ik de constructie met haakse tandwielen hebben gedaan.
Daarbij gekozen voor motoren die wat sneller draaien en met de tandwielen de juiste propspeed hebben geresaliseerd.
Aangezien het grootste tandwiel op de schottel zit, zal je weinig of geen meer ruimte nodig hebben met haakse tandwielen.
Een van de voordelen van sneller draaiende motoren met aangepaste tandwielen is dat je meer kracht op je prop hebt tegen minder kracht wat de motor moet leveren.
Bij komend voordeel is weer dat je regelaars kan gebruiken die minder stroom hoeven te leveren.
Voor sterke motoren hoef je niet zo ver te zoeken, ruitenwissermotoren uit een auto voldoen naar mijn idee ook uitstekend.

berry

en ik heb er 2x 7 cm straalbuizen onder zitten met afgetopte 4 bladschroeven met grote spoed :oops:
-------------------------------------------
Kijk dat bedoel ik met trekschroeven
Die hebben juist een kleinere spoed :roll:
Grote spoed zijn voor vrachtschepen Rijnvaart ed

mvg Frederik :D :D

volgens mij zie je dat verkeerd en zijn het juist de schepen die sterker zijn met grotere spoed die hebben veel meer waterverplaatsing ligt er alleen wel aan hoe volgens mij het motorvermogen er tegenover staat, hebben de rijnvaart schepen een grote spoed dan denk ik aan wat ze vervoeren (zware boot(schip) dat de motoren het een beetje moeilijk krijgen maar wat ik al zeg dat is mijn mening in de praktijk dus echte schepen daar weet ik niet of jij of ik gelijk heb ik zou het trouwens wel willen weten wie er nu gelijk heeft moeten mischien even een apart draadje openen voor deze vraag

m.v.g berry.......... :D :D

berry
Nou neem dat maar van mij aan ;wat ik daar heb geschreven hoor.
Heb zelf jaren een sleepboot gehad met een 400 pk MAN er in.
Met een sleep er achter kwam ik wel aan mijn uitlaat temperatuur.
En met de losse boot, zoals wij dat dan noemde .Dus zonder sleep wel een hoge vaarsnelheid maar geen hoge uitlaattemperaturen hoor.
En met een vrachtschip wel aan de temperatuur komen grotere spoed.
Een trekschroef heeft een kleinere spoed dan een scheeps schroef hoor.
Dus ik zou dat maar eens aan een sleepbootkapt binnenvaart vragen als je er al een kent.
Deze persoon spreek uit ervaring hoor
Mvg
Frederik
Ik zie kans om uit een power 1000 meer trekkracht te halen als u met je sterkere motoren direct aan de as gekoppelt hoor
Maar dan moet die power 1000 wel aan ze,n 10 ampere komen he
Nogmaals een goede vertraging en een goede trekschroef hoor.

Speeboten hebben een speedschroef.
Dit zijn schoeven met een zeer grote spoed.
Immers als de schroef 1x rond gaat verplaatst de boot zich over een grote afstand.
Speedschroeven hebben ook een veel kleiner blad dan werkschroeven.
De meeste speedschroeven moeten zelfs voor een deel boven de waterlijn staan anders halen ze het toerental niet......20.000 tot 40.000 rpm !!
Werkschroeven hebben een kleine spoed en moeten (ver) onder de waterlijn staan.
Iedere schroef is pas optimaal als hij werkelijk de afstand aflegd van de spoed.
Een schroef die niet de afstand aflegd van de spoed is een verkeert gekozen schroef en werkt inefficient.
Aangezien een sleper geen snelheden wil halen van een speedboot, maar kracht moet leveren heeft de keuze van een speedschroef dus het tegenover gestelde effect.

En daar heeft die oude brombeer hellemaal gelijk in. En daar is geen spelt tussen te krijgen. Want dat is mij ook zo geleerd. Maar onthoud wel. Als je schroeven zelf aftopt dan ben je ook de kracht kwijt. Als een schroef nieuw gemaakt gemaakt wordt. Zal er al rekening mee gehouden worden dat het een schroef voor een straalbuis is of niet. Want de kracht zit hem in topje van de schroef.

ja ok maar het ligt er wel aan hoe je een schroef aftopt, daar zit ook nog eens verschil in, de meeste mensen doen dit fout wat ik weer van andere gehoord heb ,maar in ieder geval het ging er over dat ik trekkracht heb van rond de 8 kilo en dat heb ik dus bij deze

gr berry.... :D :D :D

Hallo.

Wel eerste paaltrekproef, durf het bijna niet teschrijven
------3KG----- Nou Nou,Daar kan ik natuurlijk niet mee af komen. :oops:

Maar wel een berg water verplaatsing.

Dat betekent dat alles er weer uitgaat, motoren vragen maar 6A
kunnen dus nog 4A erbij hebben.

Motoren dan maar recht naar de schottels met haakse overbrenging.

Als ik alles zo weer eens terug lees zal dat het moeten zijn. :wink:

Tot later
Groet Martin.

Martin Verhage :oops:
Geloof je het zelf Martin dat de haakse overbrenging
De trekkracht zal verhogen :!: :!:
Als je nog 4 ampere er bij wilt hebben zul je toch
Zwaardere schroeven moeten plaatsen hoor (MEER SPOED ) he.
Je kan ook je riemen strakker zetten helpt ook voor het stroomvebruik hoor
Het is maar net waar je je verbruik wil aan uitgeven he :roll:
mvg
Frederik :D :D :D
ps
Nog een tip: verwissel de riempoelies eens even.
je draaid nu waarschijnlijk 3;1denk ikdoe dat eens andersom .
Dan gaat gegarandeerd je verbruik omhoog waarschijnlijk te veel
Maar je trekkracht dan ook.
Dan krijg je een indicatie welke kant als dat je uit moet he.
dit kost dan even geen geld he
je heb immers het materiaal toch
Want toerental speeld ook een rol he
En dan ook nog trekschroeven nemen he
Sukses er mee

Hoi Martin,

Je hebt inderdaad nog een hele weg te gaan, de echte Westhinder heeft een BP van 31ton. Dat is dus 31000Kg en omdat je in schaal 1:25 bouwt delen we dat door 25 en kom je op 1240Kg........ :wink: (:lol: :lol: :lol:).

Nee hoor, zonder gekheid ik heb de foto's van koninginnedag gezien en dat zag er goed uit :D, alleen jammer dat de boel in de soep liep :(. Hoe zit het met de vaarsnelheid? gaat ze misschien te snel? Anders zou je nog eens kunnen proberen om wat met de tandriemschijven te spelen. Door een grotere vertraging toe te passen neemt het toerental af maar de kracht toe, maar goed dat werkt dus alleen als ze eigenlijk nog iets te hard gaat (en ik ben bang dat dat niet het geval is met de Power 1000 motoren :( )

Groetjes, Danny.

Back