GALLOPING GHOST besturing

Ik gebruik de 3D geprinte Galloping Ghost servo's van Tobe (zie Mode Zero Forum) in combinatie met een normale 2.4 ghz ontvanger. Dus geen originele GG servo en GG ontvanger. Ik ga dat bij eerste gelegenheid vliegen met een Frsky zender (ieeeeeeee:eek:) ook niet GG, maar alleen om de set te testen. Later moet er beslist een Galloping Ghost zender (naar 2,4 ghz omgebouwd voor de veiligheid) i.p.v. de Frsky Taranis komen. Dus ik bedonder de boel wel maar hoop toch dicht in de buurt van de origine GG beleving te komen.

Bekijk bijlage 588390
Hellup!! Bruno, Ik ben even de weg kwijt. Op Mode-Zero.UK zie ik één actuator voor 2 kanalen. In de robot zie ik twee actuatoren.
Op de fleet zitten 2 kanalen (Mode 1) en een schakelaar low - middenstand (geen actie) - high. Lijkt me dat de low - mid - high de pulsfrequentie beinvloed, maar zie dan ook dat de elevator dat ook doet. In de huidige wereld kunnen we natuurlijk elk kanaal z'n eigen GG decoder geven, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Kun je onuitputtelijke kennis hier eens op loslaten? Hoe heeft het ooit gefunctioneert? Dan kunnen we dat trachten na te bootsen.

Ik verwijs even naar DIT draadje, waarin ik een Webra picco set aanpas met moderne RC zendmodule/ontvanger. In het vliegtuig zit dan een "recoder", die het standaard servo pulssignaal omzet naar een puls/geen puls signaal wat naar de actuator gaat. In dit geval was het niet een echte GG-servo, maar een magneetspoel die de heen- en weerbeweging bewerkstelligt. Ik denk dat dit aan te passen is om een GG-servo te bedienen, door puls/geen puls te veranderen naar linksom/rechtsom draaien van de servomotor.

Op MZ staat het aangehechte artikeltje. Daar staan 2 actuator systemen in.
Raymond, ik weet niet of het jouw vraag beantwoordt, maar in het eerste artikel in dit boekje staat een duidelijk plaatje waar je de interactie van puls mark/space verhouding (richtingroer) en de pulsfrequentie (dus de pulslengte, beïnvloed het hoogteroer).

Dankje Max! Ik zou graag willen weten hoe de Fleet oorspronkelijk werkte. Dat zou dan mogelijk ook voor Henk B. interessant kunnen zijn.

Hellup!! Bruno, Ik ben even de weg kwijt. Op Mode-Zero.UK zie ik één actuator voor 2 kanalen. In de robot zie ik twee actuatoren.
Op de fleet zitten 2 kanalen (Mode 1) en een schakelaar low - middenstand (geen actie) - high. Lijkt me dat de low - mid - high de pulsfrequentie beinvloed, maar zie dan ook dat de elevator dat ook doet. In de huidige wereld kunnen we natuurlijk elk kanaal z'n eigen GG decoder geven, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Kun je onuitputtelijke kennis hier eens op loslaten? Hoe heeft het ooit gefunctioneert? Dan kunnen we dat trachten na te bootsen.
Ja, dat zijn twee verschillende principes.
In de één actuator uitvoering bepaalt de puls/pauzeverhouding L&R, de frequentie maakt dat de totaaluitslag groter of kleiner wordt, waaruit H/L wordt gedestilleerd en volsignaal of alles uit maakt dat de actuator motor meerdere slagen links- of rechtsom maakt en via een worm overbrenging de gashevel verstelt.
Valt de verbinding weg, dan gaat het gas dicht en flapperen de roeren neutraal

Met twee actuators heb je gewoon twee ppm > GG puls/pauze convertors nodig.
Met een extra DigiSpark of AtTiny neemt dat nauwelijks meer plaats in....
Nu ben ik alleen benieuwd of @HBZWEEF die laatste optie heeft....

De twee GG actuators heb ik direct van Tobe GG-Tobe - Mode Zero (mode-zero.uk). Ik heb ook een gecombineerde voor links/rechts en hoog/laag maar omdat mijn aansturing naar het hoogteroer aan de bovenkant van het hoogte roer zit (stabilo onder de romp) adviseerde hij twee aparte actuators met bijbehorende mini electronica om de ppm pulsjes om te zetten. Zijn redenatie: als de puls wegvalt tijdens een vlucht zou het hoogteroer een beetje down gestuurd worden en je kunt dan wel aanvoelen hoe dat dan afloopt. :eek:
Ik verwijs naar de beschrijving in bovengenoemde link. Alles is vanaf nul zelf te maken, ook de STL files voor de actuators zijn beschikbaar dus zoek je een leuk winterprojectje.........

Laatst bewerkt:
@Énke Blériot, weet jij nog wat er bij de Fleet zat, voordat Gehrard hem ombouwde naar 2.4? 1 actuator (Rand) of 2 losse actuators? Ik las in het zendernostalgie topic dat hier niets meer van te gebruiken was. Helaas kan ik nergens iets van oorspronkelijke documentatie over de fleet vinden.

Bekijk bijlage 588553 Bekijk bijlage 588550 k gebruik Ivoor mijn 2,4 imbouwkapriolen de IrangeX 4 plus module. Daar zit de antenne met een stekkertje op de print. Originele antenne maak ik dan los, en klik er een “naakte” antenne met een langer kabeltje. Aan het uiteinde zit dan een metalen hulsje, reflector waar het bekende dunne draadje uitsteekt. Alles ingepakt in een krimpkousje.
Dat kan natuurlijk niet in een metalen kast worden ingebouwd, dus toch naar buiten brengen en verstoppen in bijvoorbeeld een frequentieknijper. Als de zender kunststof zijkanten heeft, Jaren 70 zenders, dan kun je de krimpkous eraf halen, en alleen het uiteinde draadje laat uitsteken. Let wel op voldoende vrije ruimte (geen metaal) rond de reflector.
Hier een plaatje van de antenne weggewerkt in het handvat van de fleet.

Ik zag de 2.4 ghz antenne op jouw fleet dus ik wist niet dat de antenne ook al sneaky in het handvat had verwerkt. Dus haal die lelijke 2.4 antenne gauw weg!;). Die hoort niet op die set.
Ik heb mijn 2.4 ghz antenne op mijn Multiplex Digitron ombouw verstopt in de frekwentie knijper. Had het nog nooit eerder gezien dus ik vond dat een mooie vondst.
20240728_211820.jpg

Bijlagen

• 20240728_211820.jpg
    20240728_211820.jpg
    210,3 KB · Weergaven: 40
De fotootjes liggen wat door elkaar. Ik heb inderdaad de 2.4 GHz antenne verwijderd en hem in het hanvat verborgen. De 2.4 GHz antenne is nu verstopt. Volgende stap is terug converteren naar GG. Zoals ik lees 2 opties, Rand actuator of 2 losse actuators. Eerst eens proberen te achterhalen wat er origineel bij de set was.

Gisteren heb ik een Rand R2 actuator bij Tobe besteld……. (Origineel zat er een R3 bij) Dan zou alles al bij elkaar zijn, en wordt het een kort topic.
Vandaag zijn de printjes binnengekomen voor de 2.4 ombouw. Zodat de digispark makkelijk kan worden ingezet!
IMG_2023.jpeg
IMG_2031.jpeg

Zo, ik heb mijn printje in de Fleet gebouwd.
Deze is nu helemaal “up to spec” om het GG avontuur te beginnen.
Hopelijk komt de actuator een dezer dagen binnen, dan kan ook de ontvanger “up to spec” gebracht worden.
De Fleet heeft geen mechanische trimmen, maar extra potmeters. Vandaar dat er een paar extra kabels zijn.
Hier een paar fotootjes:

IMG_2047.jpeg

IMG_2048.jpeg

IMG_2050.jpeg

IMG_2053.jpeg

IMG_2054.jpeg

Ik zit even te prakkizeren of we met die drie standen schakelaar nog iets kunnen.
Iets van gasregeling die langzaam in de richting kruipt van de schakelaar stand. En in neutraal daar blijft staan.
Of zoiets...

Rx komt in het originele blauwe kasjte.
De 3 standen schakelaar is nu gewoon proportioneel dicht, midden, open.
Op de Kapitän komt een motortje zonder drossel, masr het is een goed idee om de originele gas functie na te bootsen. Origineel zat er een Rand R3. Bij de set.

Dan zou ik het aan de zenderkant ongemoeid laten, maar achter de ontvanger een losse Digispark hangen als convertor.
Schakelaar '1': gas langzaam open tot max.
Schakelaar neutraal: momentele waarde vasthouden
Schakelaar '0': gas langzaam dicht tot min.
Dat is een emulatie van het gasregelingsgedrag van een Rand.

Precies Bruno!
Hoe gaan we dat voor elkaar krijgen?
Een brede neutrale band bijv 1400-1600 en daarbuiten langzaam open of dicht lopen tot meximum. 2 potmetertjes voor minimale en maximale stand. past zo op de digispark. 4 I/O’s nodig: PPM in, PPM out, maximaal dicht, maximaal open.

Precies Bruno!
Hoe gaan we dat voor elkaar krijgen?
Een brede neutrale band bijv 1400-1600 en daarbuiten langzaam open of dicht lopen tot meximum. 2 potmetertjes voor minimale en maximale stand. past zo op de digispark. 4 I/O’s nodig: PPM in, PPM out, maximaal dicht, maximaal open.
Nou ik denk aan een soort aan/uit servo-slow, met -inderdaad- een dead band.
Ik ga daar komende weken, tussen de bedrijven door eens mee stoeien.
Weet jij de pulstijd in de neutrale stand?
Als het goed is, kun je dan alles softwarematig definiëren en heb je alleen PWM in en PWM out....

Back